Nakon što su Švajcarci kupili prava za prodaju Starbaksovih proizvoda, proizvodnja kafe u fokusu je prehrambene industrije, piše Poslovni.hr.
Proizvodnja kafe se potvrđuje kao najaktivnija branša za spajanja i preuzimanja unutar prehrambene industrije poslednjih godinu-dve. Nakon što je švajcarski Nestlé nedavno najavio da je za 7,15 milijardi dolara kupio prava na prodaju Starbucksove kave, za preuzimanje drugog najvećeg lanca kafića na svetu odlučila se i Koka-Kola.
Više od očekivanja
Div gaziranih bezalkoholnih pića u petak je objavio da je postignut konačan dogovor o preuzimanju Koste, fabrike osnovane 1971. godine u Londonu koja se razvila u jedog od vodećih svetskih brendova kafe. preuzeti od Whitbred-a. Koka-Kola će kupiti Kostu u transakciji vrednoj 5,1 milijardi dolara. Time će američka kompanija ojačati poziciju na tržištu kafe u delovima Europe, Azije i Pacifika, Bliskog Istoka i Afrike sa snažnom perspektivom za dalje širenje.
Osim brenda Kosta, Koka-Kola ovom akvizicijom dobija i 4000 lokacija u maloprodaji s visoko osposobljenim baristima, diviziju s aparatima za kafu, raznim formatima kafe za domaćinstvo te najmoderniju pržionicu kafe, navodi se u saopštenju. Po objavi vesti cena deonica Whitbreada – najvećeg britanskog operatera hotela, restorana i kafića – snažno je skočila pri čemu su brokeri kazali kako je otkupna cena za 911 miliona dolara veća od očekivane.
Oko podneva u petak cena je iznosila 4,67 funti što je 16,3 posto više nego dan ranije. Interes ulagača ne treba čuditi s obzirom na najavu kompanije da će „značajan deo“ novca od prodaje Koste biti vraćen deoničarima. Ostatak novca biće iskorišten za otplatu dugova, uplatu u penzioni fond te finansiranje širenja u lancu hotela Premier Inn. Whitbread je 1995. kupio Kostu za 19 miliona funti kada su imali samo 39 prodavnica.
Sad su prisutni u gotovo svim britanskim važnijim ulicama, s 2422 prodajna mesta širom zemlje te 1399 u više od 30 međunarodnih tržišta, koja djeluju kao franšize, sradničke kompanije i veleprodajni centri. Nedavno su se proširili i na Kinu nakon što se rast u Velikoj Britaniji usporio zbog prezasićenog tržišta lancima, kao što su Starbaks i Caffe Nero, te hiljadama nezavisnih trgovina kafom. Kosta je vodeći brend kafe u Velikoj Britaniji te zamjetan rast, između ostalog, beleži i u Kini.
Odmak od gaziranih pića
Ova akvizicija Koka-Koli donosi i širenje znanja u poslovanju s kafom, od lanca nabave, kontrole porekla do prodaje i distribucije. Podsetimo, iako je najpoznatiji po gaziranim pićima, američka kompanija u svom portfelju već poseduje brendove kave Georgia i Gold Peak.
Sticanje najvećeg svetskog lanca kafe, nakon Starbaksa, pomaže Koka-Koli da napravi odmak od gaziranih pića i proširi svoje interese prema rastućem broju zdravstveno osveštenih potrošača, nakon što je niz država počeo s uvođenjem poreza na šećer.
„Topli napici su jedan od nekoliko segmenata celokupnog sektora pića u kojima Koca-Kola nema globalni brand. Costa nam omogućuje pristup ovom tržištu s jakom platformom kafe“, izjavio je izvršni direktor Koka-Kole Džejms Kvinsi.