Američka kompanija Dženeral motors (GM) je još 2001. godine utvrdio postojanje problema zbog kojeg je tek nedavno opozvao 1,6 miliona vozila u Severnoj Americi.
Iz dokumenta koji je danas postao dostupan, vidi se da je GM za taj smrtonosni problem znao tri godine pre nego što je to sada priznao.
Taj problem kontakt-brave automobila zbog kojeg se motor iznenada gasi tokom vožnje, a upravljac blokira, povezan je sa trideset nesreća uz pogibiju 12 ljudi.
Američke vlasti žele da saznaju zašto je GM čekao više od deset godina da opozove vozila koja imaju takav nedostatak kontak-brave da se ključ može okrenuti od vibracija u vožni ili težine priveska.
Vodeći američki proizvođač automobila se tako našao u centru višestruke istrage: američke Agencije za bezbednost saobraćaja (NHTSA), zatim jednog odbora Predstavničkog doma Kongresa SAD, i, po američkim medijima, jednog odeljenja Ministarstva pravosuđa (DoJ).
GM je februara u dve faze pozvao na zamenu kontakt-brave 1,62 miliona vozila u Severnoj Americi (SAD, Kanada i Meksiko), uglavnom malih „ševroleta“, „pontijaka“ i „saturna“, proizvedenih od 2003. do 2007. Nova, današnja hronologija problema kontakt-brave, potiče iz NHTSA, i agencija AP je dobila primerak dokumenta u kojem se iznosi do sada neviđen niz informacija o tome.
Tokom sastanka 17. decembra 2013, a potom i na još jednom, 31. januara ove godine, viši zvaničnici GM su pitali da li treba opozvati samo modele „ševrolet kobalt“ i „pontijake“ proizvedene između 2005. i 2007. Ali, podaci GM iz februara pominju da isti defekt imaju i drugi modeli, kao što je „saturn ion“, piše u dokumentu. Međutim, još 2001. taj problem je bio otkriven na „saturnu ion“ i to u fazi pretproizvodnje. Odlučeno je da će promena dizajna biti dovoljna.
Međutim, dve godine kasnije jedan tehničar GM je prijavio da je jedan „saturn ion“ otkazao dok ga je vozio. Godine 2003, GM je takođe rekao da je primio nekoliko žalbi kupaca da „saturn ion“ ne može ni da se pokrene.
GM se suočava s kaznom od 35 miliona dolara što je beznacajan iznos u odnosu na njegov prihod od 155 milijardi dolara.
Ta prva kriza od kako je na čelu te kompanije prva žena, Meri Bara, najverovatnije će GM koštati reputacije, jedva obnovljene posle bankrota 2009. godine.
„Danas je GM u potpunosti posvećen učenju iz prošlosti, držeći se najvišeg standarda kvaliteta i performansi“, prokomentarisao je portparol GM za AFP.
oduzeti im svu imovinu jer je stecena nelegalno, porez je obaveza za sve…stop lopovima i kvazi privatnicima, Zivela Srbija.