
Dizel u Srbiji skuplji dva dinara po litru
Dizel će na pumpama u Srbiji, od danas u 15.00 sati do sledećeg petka, 4. jula biti skuplji dva dinara, litar će koštati 194 dinara.Cena benzina evropremijum BMB 95 je nepromenjena i košta 181 dinar....
Bankarski sektor jeste stabilan. Odlazak nekoliko banaka u prethodne dve godine u stečaj, pre svega onih koji su bile u većinskom državnom vlasništvu, dokaz je, kako kaže, da vlast mora ozbiljnije da shvati upravljanje kapitalom u bankama.
Kažete da banke ne zarađuju mnogo, ali da rade stabilno. Gde je onda problem, a očito da postoji, posebno na liniji realni – bankarski sektor?
Siguran sam da ključni problem nije u bankama. Srbija poslednjih godina ima izuzetno nizak nivo bruto domaćeg proizvoda, ogromnu nezaposlenost. Koliko smo oslabili u poslednjim decenijama govori, recimo, podatak da je samo u industriji Beograda 1989. godine bilo 245.000 zaposlenih, a danas svega 13.700.
Nema danas banke bez problema nenaplativih kredita. Loši krediti, pritom, imaju rastući trend. Neki bankari tvrde da je udeo tih zajmova u njihovim plasmanima prešao i 40 odsto.
Prema zvaničnim podacima Udruženja banaka krajem februara, 29 odsto kredita koje je uzela privreda spadaju u loše, odnosno nenaplative, dok je kod preduzetnika taj procenat nešto niži – 21,5 odsto. Jasno je da sve to vrlo opterećuje banke.
Da li je rešenje za to da se oni izdvoje od redovnog poslovanja, odnosno da se „od njih bilansi očiste“?
To je samo tehnička stvar, a ne istinsko rešenje problema. Ukoliko želimo da se trend povećanja loših kredita ne nastavi, važno je da se privreda pokrene i da se reši pitanje zaostalih dugova. Danas se, i pored donetog zakona, ne poštuju utvrđeni rokovi plaćanja. Tačnije, svi svima duguju. Udruženje banaka Srbije predlagalo je da se, kao obavezan, uvede mehanizam multilateralne kompenzacije, gde bi ona bila obavezna za sve učesnike na tržištu. Međutim, taj predlog nije prihvaćen, verovatno zato što je država najveći dužnik.
Pa šta je, u ovakoj slici, kratkoročno rešenje za banke?
One mogu da pokušaju da ta dugovanja ustupe.
Zašto banke nerado ulaze u vlasništvo firmi koje im duguju, pa čak i onda kada je u pitanju dobar biznis? Recimo, nijedna banka nije htela da uđe u vlasništvo „Galenike“, iako su sve svesne da je teško da će od ove firme uspeti da naplate potraživanja?
Potpuno je jasno zašto banke to ne žele. One se ne bave vođenjem tih industrija i nemaju kadrove koji bi te poslove uspešno vodili.
Stičete li i vi utisak da dobre platiše, zapravo, plaćaju više kamate zbog tih nenaplativih kredita?
Naravno da je tako. I to nije samo u slučaju banaka i kamata. Tako je uvek u životu. Slično je i u obrazovanju, poreskoj politici, svuda. Normalno je da banka pokušava da nadomesti rizik i gubitak koji ima.
Zato je riziko premija u Srbiji 20 odsto?
Svaka banka analizira svoje poslove, pa i sve moguće rizike, kako bi se zaštitila od gubitaka.
Zašto onda nisu niže kamate na kredite koji su indeksirani u evrima? Eulibor je već duže na, kako se to obično kaže, „istorijskom minimumu“ od 0,25?
Taj argument, koji koriste mnogi analitičari, uopšte ne stoji. Osnovni trošak za banke, kada se zadužuju u inostranstvu nije 0,25, već 3,25 odsto. Na to se dodaju troškovi osiguranja kredita, rizik klijenta, zarada banke … Podsećam da je naš ionako nizak kreditni rejting sa BB- smanjen na B+, što govori o proceni povećanog rizika države. Mislim da, kada su u pitanju krediti u evrima, nema prostora da kamate budu značajnije niže. Dugoročno posmatrano, kada dođe do rasta evropske privrede i euribora, postoji potencijalna mogućnost da krediti koji su indeksirani u evrima budu i skuplji.
Nastavak teksta možete pročitati u devetom broju štampanog izdanja časopisa „Nova Ekonomija“
Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs
Dizel će na pumpama u Srbiji, od danas u 15.00 sati do sledećeg petka, 4. jula biti skuplji dva dinara, litar će koštati 194 dinara.Cena benzina evropremijum BMB 95 je nepromenjena i košta 181 dinar....
Svi putnički vozovi koji saobraćaju u Srbiji su otkazani, saopštilo je preduzeće „Srbijavoz“.Kako se navodi u saopštenju koje je objavljeno na zvaničnom sajtu, „Srbijavoz“ je u danas u 10.18 sati primio ...
U rudniku "Jama" u Boru noćas oko dva sata posle ponoći dogodila se nesreća sa smrtnim ishodom, u kojoj je život izgubio kineski državljanin, radnik kompanije Hongda Linšao, saopšteno je iz te kompanije....
Naftnoj industriji Srbije (NIS) su po treći put odložene sankcije, javlja N1. NIS je 14. marta Ministarstvu finansija SAD podneo zahtev za uklanjanje sa SDN liste sakncionisanih (Specially Designated Nationa...
Nakon što je petorici od šestoro uhapšenih određen pritvor do 30 dana, a jednom osumnjičenom kućni pritvor, Ivan Ninić, advokat svih šestoro uhapšenih za Danas kaže da je odluka o određ...
Privremeno je obustavljen saobraćaj svih vozova za prevoz putnika dok se ne izvrše provere zbog dojave da su na svim vozovima i prugama postavljene eksplozivne naprave, saopštili su iz Srbijavoza....
Sve češći pragmatičan pristup Evropske unije prema Zapadnom Balkanu mogao bi ukazivati na to da Brisel, opterećen sopstvenim unutrašnjim izazovima, Srbiju više posmatra kroz prizmu stabilnosti i strateških interesa nego kroz vrednosni okvir. U tom kontekstu, posta...
Studenti u blokadi iz Niša kazali su da su sporazumno raskinuli ugovor sa "jednim autoprevoznikom" koji je trebalo da ih preveze na vidovdanski protest u Beogradu, nakon što je on dob...
Objavljene su nove cene goriva koje će važiti do petka, 4. jula....
PREMIUM sadržaji na platformi NovaEkonomija.rs Inforamcije koje imaju dodatnu vrednost
POGLEDAJ SVEОбавештења
Halo,gospođo znam da ti je on dao parče hleba i debelu platu,ali šta si ti učinila u tvom ministarstvu lokalne samouprave??
Reci narodu,pa onda donosi odluke,od nas penzionera su uzeli deo penzija da izmire vaše prohteve.
Još nešto pitaj tvog Premijera kada je zadnji put bio u Šapcu,a i ti znaš li u opšte gde se nalazi Šabac??