Najstarija indijska fabrika kola naglo je obustavila proizvodnju svog nezgrapnog modela Ambasador koji je gotovo sedam decenija važio za vozilo indijske elite.
Nije poznato koliko dugo će proizvodnja biti stopirana, ali Hindustan motors, sa sedištem u Kalkuti, saopštio je danas da se nada da će nastaviti proizvodnju „ambija“ posle restrukturiranja i vraćanja dugova.
Ta kompanija je obaveštenje o obustavljanju proizvodnje na neodređeno vreme – delom i zbog neisplaćivanja plata za skoro 2.500 zaposlenih, postavila na kapije fabrike u subotu uveče.
Taj veliki i težak automobil koji mnogo troši, sve je manje zanimljiv vozačima koji se okreću savremenijim i jeftinijim konkurentima iz inostranstva. Oko 80 odsto automobila koji se danas prodaju u Indiji su mali koji lako manevrišu kroz saobraćajem zagušene gradove i zadovoljavaju potrebe rastuće srednje klase uz manje troškove.
Hindustan motors počeo je da pravi „ambasadora“ 1948, po modelu britanskog „Morisa“ „oksford mark III“. Prošle godine prodato je samo 2.214 „ambasadora“, što je veliki pad u odnosu na 1980, kada se godišnje prodavalo po 24.000 tih automobila.
Takođe poznat kao „velika stara dama“ indijskih razrovanih puteva, punih rupa, „ambasador“ je više od pet decenija bio skoro nezamenjiv, čak i za premijere i slavne ličnosti iz visokog društva.
On je i simbol ere kada je indijska politika ekonomske samodovoljnosti značila da su domaći automobili pojam.
Njegova zaobljena karoserija i bogato tapacirano zadnje sedište oduševljavaju turiste i druge putnike nostalgične prema ranijim vremenima, dok mnogi u Indiji belog „ambasadora“ i dalje vide kao zvanično, državno vozilo.
Kompanija, čiji je gubitak septembra prošle godine nadmašio vrednost njene imovine, navela je da farbika kod Kalkute u istočnoj indijskoj državi Zapadni Bengal ima brojne probleme, od niske produktivnosti, sve veće nediscipline, kritično malih finansijskih sredstava i – sve manje potražnje za „ambasadorom“.
Hindustan motors već dugo nema uspeha u potrazi za novim investitorima. Vrednost akcija te kompanije u ponedeljak je opala za 10 odsto.
Većinu „ambasadora“ su kupovale taksi-firme i država, a Hindustan motors je sada saopštio da je opala i ta potražnja. Emisija Bi-Bi-Si-ja o automobilima „Top gir“ proglasila je „ambasadora“ za najbolji taksi na svetu, dok je među britanskim kolekcionarima taj model veoma cenjen i dostiže visoku cenu. „Snaga je njegovo obeležje. Robusno napravljen, oduvek je važio za dobar kod korisnika koji žele dugotrajnost i bezbednost“, naveo je Hindustan motors.
Dnevni list „Danas“ je jedan od medija u sluzbi organizatora i promotera ovih protesta, tako da mu verujemo kada iznosi podatke o protestu. Inace, protest je karakteristican po tome sto je veoma slican sa protestima u Makedoniji i pocetkom „Majdana“ . Mozemo ocekivati u narednom periodu eskalaciju i agresivnost od „CANVAS vojske“ i CIA diverzanata .