Srbija

01.10.2014. 14:17

B92

Autor: Nova Ekonomija

Efektiva: Poništena dva kredita zbog povećavanja kamate tokom otplate

Srbija

01.10.2014. 14:17

Udruženje bankarskih klijenata Efektiva objavilo je da je pred dva odvojena suda dobila sporove i poništenje kompletnih ugovora o kreditima.
Udruženje bankarskih klijenata Efektiva objavilo je da je pred dva odvojena suda dobila sporove i poništenje kompletnih ugovora o kreditima.
Reč je, kako se navodi na sajtu Efektive, o kreditima u kojima su banke jednostrano povećavale kamatu tokom otplate. Dužnici su zbog toga pokrenuli postupke poništaja ugovora i u prvostepenom postupku uspeli.
„S obzirom na to da su banke pre toga pokrenule postupke prinudne naplate, odnosno prodaje hipotekovanih nepokretnosti, u jednom od sporova smo uspeli da dobijemo i privremenu meru zabrane prodaje nekretnine do okončanja spora“, navodi Efektiva. 
Obrazloženje suda je, kako se dodaje, da je banka povećavanjem kamate dužnika dovela u nepovoljan i neravnopravan položaj, kao i u poziciju nejednakosti uzajamnih davanja ugovornih strana, što je suprotno osnovnim načelima Zakona o obligacionim odnosima. 
Jedan spor je vođen pred Trećim osnovnim sudom a drugi u Višem sudu u Beogradu, što ukazuje na jednakost sudske prakse, a obrazloženje oba Suda za ovakvu odluku je da je kamata, kao bitan element ugovora, ugovaranjem njene promene u skladu sa promenama poslovne politike i tržišnih uslova, neodrediva ugovorna obaveza. 
Banka je time, kako se navodi, sebi dala za pravo da je povećava po svojoj volji I time obesmisli svrhu zaključenja ugovora. „Jer, postavlja se pitanje, čemu ugovaranje kamate na početku ako banka može tokom otplate da je menja kako ona hoće?“ 
„Ako ove presude postanu pravosnažne, rezultat će biti da svaka strana mora da vrati onoj drugoj novac koji je od nje primila. Pošto su uplate bile dinarske, očekujemo da će klijent banci morati da vrati dinarsku sumu kredita koju je dobio na početku otplate, a banka će klijentu morati da vrati sve uplate koje je imao do trenutka poništaja ugovora. Razlika koju će klijent morati da nadomesti banci je u tom slučaju daleko manja od sume koju bi morao da isplati po važećem planu otplate ili obračunu banke u ovom trenutku“, navodi Efektiva. 
Banke protiv kojih su donete ove presude su Rajfajzen (ovo je druga po redu istog tipa) i Hipo banka.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Komentar(1)

  1. MTS mimo potpisanog ugovora i bez obaveštenja potrošača o posledicama kada njegov aparat automatski preuzme neka poboljšanja sa interneta, naplaćuje to kao uslugu ali ne po redovnoj ceni nego višestruko skuplje. Tako da iako nisam rtražio , niti znao , promenom aparata koji je automatski preuzeo neka poboljšanja za program , bukvalno upao u zamku MTS i to morao pod pretnjom tužbe platiti oko 10 000 dinara. Nisu vredele ni žalbe ni to što me niko nije upozorio na takvu mogućnost.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.