Izgradnja dugo najavljivanog gasovoda Turski tok je odložena jer ruski Gasprom i turska državna kompanija Botas ne mogu da se definitivno dogovore.
Eksperti kažu da je do odustajanja od gasovoda koji je trebalo da bude zamena za „Južni tok“ došlo ne samo iz ekonomskih razloga, već i zbog zahlađenja odnosa između Ankare i Moskve posle Putinovog nedavnog govora u Jerevanu, gde je osudio genocid nad Jermenima koji je počinila turska vojska.
Vest koju su utorak objavili ruski mediji bila je za mnoge iznenađujuća jer su donedavno predstavnici „Gasproma“ i „Botasa“ davali optimističke izjave. Navodno, pregovori su zaista bili blizu kompromisa i dogovora o popustu na cenu gasa koju bi dobio „Botas“ od ruskog partera. Ali, posle mesec i po razgovora, kompanije na kraju ipak nisu mogle da se dogovore kako će se primenjivati formula o popustu koji bi dobili Turci.
Ruski mediji tvrde da „Gasprom“ već ima gubitke. Brodovi koji bi trebalo da postavljaju cevi na dno Crnog mora stoje u ruskim lukama, a Turci gube jer, umesto da koriste popust na cenu gasa, sada plaćaju gas sto dolara skuplje od prosečne evropske cene. Sada Turci hiljadu kubika gasa plaćaju 370 dolara.
Umesto da se dogovori sa Moskvom, Ankara sve više kupuje tečni gas. U aprilu je Turska kupila od „Gasproma“ 38 odsto manje gasa nego lane u istom periodu.
U utorak je u Moskvi objavljena vest da se „Gasprom“ sa privatnim turskim kompanijama, koje kupuju godišnje oko deset milijardi kubika gasa, dogovorio o popustu, pa će oni u drugom kvartalu hiljadu kubika plaćati 260 dolara. Onima koji su već platili gas po višoj ceni, „Gasprom“ namerava da vrati oko 300 miliona dolara.
Interesantno je da uprkos tome što su u „Gaspromu“ saopštili da im je profit u prošloj godini drastično pao, ta velika državna kompanija povećala plate rukovodstvu za 50 odsto.
Da „Gasprom“ ima nevolje i na svojoj obali, dokaz je najnoviji izveštaj „Rostehnadzora“ koji je objavljen u utorak. Na gradnji „Južnog toka“ na ruskoj strani pomenuti ruski državni kontrolni organ pronašao je više od 200 primera kršenja pravila gradnje. Čak 139 propusta je napravio izvođač radova „Strojtransgas“, a „Gasprom transgas Krasnodar“ je imao 86 nepravilnosti.
Kompanije su zbog toga kažnjene novčano, kao i njihovi generalni direktori. U mnogim slučajevima dokumentacija za izvođenje nije bila usklađena sa projektnom dokumentacijom, a osim toga nisu poštovane tehničke norme propisane ruskim zakonima.
To što je zbog odluka EU Rusija morala da odustane od gradnje gasovoda „Južni tok“ ne znači da sve što je napravljeno na ruskoj obali neće biti korišćeno. Kad se poboljšaju odnosi sa Turskom, što je u interesu privrednicima obeju zemalja, sve što je napravljeno za „Južni tok“ u Rusiji koristiće se za „Turski tok“.
A ko je konkurencija gradskom prevozu?