Crnogorsko Ministarstvo kapitalnih investicija objavilo je dve međunarodne studije izvodljivosti po kojiima je cena od 944 miliona dolara za izgradnju puta Bar-Boljare preuveličana za više desetina miliona evra, piše Balkan Insight.
Minstarstvo je u utorak objavilo dve studije, koje su prethodno bile poverljive, a koje pokazuju da je cena za prvu fazu izgradnje najvećeg inffrstrukturnog projekta u zemlji znatno veća od prvih ekspertskih procena.
Prema studiji izvodljivosti koju je uradila britanska kompanija „URS Infrastructure and Environment“ prva faza auto-puta trebalo je da košta 803 miliona evra, dok je studija druge britanske konsultantske firme „Scott Wilson Group“ pokazala da je put trebalo da košta 570 miliona dolara.
Studije su urađene 2009. i 2012. godine, ali ih je prethodna Vlada, koja je i započela ovaj projekat, označila kao poverljive.
„Bilo je dosta prostora za korupciju, jer je prethodna Vlada bila istrajna da sakrije informacije o finansiranju auto-puta“, rekao je za Vijesti TV Dejan Milovac iz Nevladine organizacije MANS.
Milovac je dodao da je prošlo više od šest godina, od kako je projekat počeo, ali se i dalje se ne zna koliko to košta građane Crne Gore.
Sud u Kini nadležan za auto-put u Crnoj Gori
EU će pomoći Crnoj Gori da refinansira kineski kredit?
Crna Gora ukida tajnost informacije o izgradnji autoputaAuto-put Bar-Boljare predstavlja crnogorski krak auto-puta koji će ići od Jadranske obale do Beograda.
Crnogorski krak gradi kineska kompanija CRBC (The China Road and Bridge Corporation), a 85 odsto prve deonice je pokriveno zajmom uzetim od kineske Eksim banke.
Ministar kapitalnih investicija Mladen Bojanić rekao je da je Vlada do sada platila 724 miliona evra investitorima za osnovni deo radova, kao i 38 miliona evra za dodatne radove. On je rekao i da će prva faza biti završena do kraja novembra.
Prema podacima iu Decembra 2020. godine, javni dug Crne Gore iznosio je 90,85 odsto BDP-a, dok je cena prvih 41 kilometara prve faze auto-puta procenjena na 45 odsto BDP-a.
U utorak je osnovni sud u Podgorici presudio da kineska građevinska firma CRBC mora da plati 200.000 evra za nanošenje štete ribama u reci Tari (koja je pod zaštitom Uneska) tokom izgradnje auto-puta.
Unesko je u izveštaju u junu 2019. godine pozvao crnogorske vlasti da pomno nadziru uticaj izgradnje auto-puta na reci Tara.
U junu je objavljeno da su se predstavnici Nacionalnog saveta za borbu protiv korupcije na visokom nivou i Ministarstva kapitalnih investicija Crne Gore, saglasili da se počne sa skidanjem oznaka tajnosti i objavljivanjem dokumenata o izgradnji deonice autoputa Smokovac-Mateševo, preneo je Dan.
Gradnja auto puta Bar-Boljare, na kojoj se i nalazi deonica Smokovac-Mateševo od samog početka izaziva kritike dela crnogorske javnosti zbog netransparentnosti projekta, kao i zvog nedostatka mehanizma finansijske kontrole.