Svet

12.08.2015. 11:41

Večernji list

Autor: Nova Ekonomija

Švajcarska želi da zaustavi rast franka

Svet

12.08.2015. 11:41

Švajcarska narodna banka (SNV) razmišlja o ponovnoj intervenciji na tržištu kako bi se zaustavio rast franka koji švajcarske proizvode čini sve skupljim na izvoznim tržištima.
Zbog toga je švajcarski izvoz u prvom tromesečju ove godine pao 2,6 odsto, a Švajcarska je, po svemu sudeći, ušla u recesiju.
Naime, u prvom kvartalu ove godine švajcarski BDP pao je 0,2 odsto, a svi podaci govore da je minus zabeležen i u drugom kvartalu. Time je Švajcarska ušla u tehničku recesiju, koja je po definiciji određena kada BDP uzastopno padne dva kvartala. 
Podsetimo, švajcarski guverner Tomas Jordan objavio je sredinom januara da više neće braniti kurs franka u odnosu na evro. Godinama je SNV držao razmeru evro-franak 1,2:1.  Franak je u nekoliko dana premašio vrednost evra, što je cenu kredita u francima gotovo preko noći podiglo za više od 20 procenata. 
Posledice prejakog franka odrazile su se na pad švajcarske privrede koja je zbog poskupelih proizvoda postala manje konkurentna. Sada je novi uzlet franku dala i grčka kriza. Naime, bogatiji Grci u poslednje vreme svoje milione evra su pohranili u Švajcarskoj, što je smanjilo vrednost evra i dodatno ojačalo franak. 
Iz švajcarske industrije upozoravaju da je jak franak ugrozio 30.000 radnih mesta, a Švajcarska narodna banka u prvih šest meseci zbog prejake valute izgubila je 50,1 milijardu franaka (47,4 milijardi evra). Čini se da je sazrelo vreme za novu intervenciju za slabljenje franka.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Komentar(1)

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.