Pad cena nafte dostigao je trinaestogodišnji rekord na svetskom tržištu, a cena za jedan barel pada i do 28 dolara.
I dok su krajnji potrošači u proteklim mesecima mnogo uštedeli zahvaljujući padu cena, analitičari spekulišu da je najveći dobitnik usled pada cena nafte zapravo evrozona.
Iako su cene deonica u Evropi u padu, niska cena nafte je veliki podsticaj za ekonomiju evrozone.
„Kao najveći uvoznici nafte, evropske zemlje imaju velike koristi od pada cena. To je u ovom trenutku veliki bonus za ekonomiju. Radi se o skrivenim plusevima za privredu“, istakao je za CNBC Nils Andersen, direktor kompanije Maersk Group, jedne od najvećih prevozničkih kompanija u Evropi.
Istakao je da ekonomija u evrozoni raste i pored toga što nema velikih strukturnih promena u pojedinim državama.
Iako su zemlje OPEC-a smanjile proizvodnju nafte, SAD i Irak su povećali proizvodnju, što se smatra jednim od glavnih uzroka pada cena. S druge strane, ovom padu je značajno kumovao i pad potražnje, ponajviše zbog toga što je kineska ekonomija neočekivano usporila.
„Danas se nalazimo usred jednog svetskog šoka kada je reč o cenama nafte. Da bi se nešto promenilo mora doći do smanjenja proizvodnje. Ali isto tako snažniji rast ekonomije može dovesti do veće potrošnje i stabilizacije cena“, zaključio je Andersen.
Pa mi smo ekonomski div Evrope,prva ekonomija pa sta je to 100 dinara u proseku. Nego me buni zato sto znam da mi imamo i visak struje koju izvozimo,pa bi stoga cena trebala da padne.Zamislite u Emratima cena goriva 500 dinara.