Tom Dixon, samouki britanski dizajner, jedan je od onih kreativaca koji u svom studiju imaju istraživački tim specijalizovan za dizajn rasvete, nameštaja, enterijera i svakojakih kućnih dodataka i aparata u domenu istraživanja na novim materijalima i tehnologijama, kao i samom procesu izrade i proizvodnje. Njihovi proizvodi za svakodnevnu upotrebu se odmah prepoznaju po svojim skulpturalnim formama i inovativnim materijalima.
Dixon i njegov tim već neko vreme se bave debljinom, zaobljenom ivicom i „debelim profilima“.
Ništa iznenađujuće, njegove kolekcije nameštaja su uvek tematski posvećene nekom obliku ili pojmu. Cloud (oblak) kolekcija, Press (pritisnuta) kolekcija, Stone (kamen), Brew (zavarena), Swirle (zakovitlana) i najnovija, FAT (debela) kolekcija…
Reč „debeo” u ovom slučaju nikako nema lošu i podrugljivu konotaciju, ona implicira dobrotu, velikodušnost i mekoću oblika.
Osmišljena da zagrli telo, FAT kolekcija za sedenje je specijalno dizajnirana da se savija u skladu sa oblikom tela i omogući udobnost u višestrukim i raznim položajima sedenja. Završne obrade i tapacirunzi u mekim teksturama, podstavljeni udobno oblikovanom penom, uokvireni su zaobljenim metalnim konstrukcijama, oblim i sjajnim.
Kao ekstenzija upravo tih zakrivljenih konstruktivnih elemenata, cevi, ramova i okvira nastala je ideja za posebnu kolekciju ručaka, kvaka, sve one opreme koja se podrazumeva kao prateća, na koju se najmanje obraća pažnja a koja se prva uočava.
Kolekcija okova i ručaka napravljena je u saradnji sa danskom kompanijom d-line koja u svom nasleđu ima manufakturu i proizvodnju gvožđa za potrebe arhitektonske opreme. Saradnjom dizajnerskog studija i jedne ne tako obične gvožđare nastala je serija proizvoda koji su prošli proces „naduvavanja” ne bi li zaslužili svoje mesto u kolekciji „debelih”.
Rezultat su objekti koji nemaju nijedan trag oštrine ili „ugaonosti” i predstavljaju kolekciju napumpanih komada koji su jednostavno „deblji” od propisane norme.
Kolekcija se sastoji od kvake, brave, zvekira, raznih rukohvata, ručaka za povlačenje i zaustavljanje vrata. Budući da je ovo saradnja sa skandinavskom manufakturom, za ove proizvode se podrazumeva da su svedeni i bezvremeni u svom dizajnu, da njihova lepota dolazi iz zaobljenosti profila i naduvane siluete, a ne iz suvišnih detalja. Svaki komad je zanatski i sa puno pažnje urađen u nerđajućem čeliku, završno obrađen paletom pažljivo izabranih boja i obrada, sjajnom električno plavom, hrapavom teksturom boje uglja, poliranim mesingom, mat satenskim čelikom.
Tom Dixon opisuje kvake na vratima kao „posebno težak zadatak koji je ujedno skup hiperfunkcionalnih izazova, jer kvake su vremenom evoluirale u funkciji ali ne i u dizajnu”. Trebalo je napraviti nešto što dobro funkcioniše a izgleda drugačije od ostalog što je već viđeno.
Po njemu su dizajnirane kvake često manje funkcionalne od tradicionalnih, jer ručka je nešto na šta se estetski može malo uticati da bi bilo nešto vidno drugačije od onoga što je bilo pre. Iz tog razloga, Dixon je u svojoj FAT kolekciji uvećao „normalne” proporcije svakog komada kako bi stvorio mekše ivice i izdašan profil.
„Drška je nešto što štrči. Svi su se udarali na kvaku na vratima i povređivali se. Mislim da FAT može da se koristi u bilo kojoj vrsti zgrada koje trpe veliki promet – od vrtića, škola, do bolnica i modernih noćnih klubova. Poenta je da kolekcija ima veoma zaobljene krajeve i ergonomski profil koji funkcioniše svuda”, Tom Dixon.
Projekat FAT je prva saradnja d-line kompanije sa dizajnerom izvan Danske. U svojim kolekcijama sarađivali su sa poznatim imenima poput Arnea Jacobsena, Knuda Holschera i Bjarkea Ingelsa.
Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs