Administracija Sjedinjenih Američkih Država u Hrvatskoj je vodila uspešnu kampanju sa ciljem da se zaustave kineske investicije u Riječkoj luci. Kampanju su sprovele i administracija dva poslednja predsednika, i Donalda Trampa i Džozefa Bajedena, kako bi suzbile kineski utcaj u Evropi.
Kako piše Wall Street Journal, pre tri godine postignut je dogovor o preurđenju luke u Rijeci, koja je zbog dubine mora pogodna za pristanak brodova, kao i za dalji transport tereta na evropska tržišta.
Tri kineske državne kompanije dobile su ponudu za 50-godišnju koncesiju za izgradnju i upravljanje modernim brodsko-kontejnerskim terminalom u Rijeci.
Tri kineske firme Ningbo Zhoushan Port Co. Limited, Tianjin Port Overseas Holding Limited i China Road and Bridge Corporation u početku su dobile ponudu za izgradnju novog kontejnerskog terminala u Rijeci.
Tada su u Vašingtonu i „zazvonila zvona za uzbunu“, pa je putem diplomatskih kanala pokrenuta intenzivna kampanja SAD, kako bi se najnovija članica EU ubedila da eliminiše uticaj Kine.
Američki zvaničnici su, kako se dodaje, „tiho“ podržali alternativnu ponudu koju je predvodio danski brodski gigant A.P. Moller-Maersk.
Američka diplomatija, zajedno sa pritiskom EU, na kraju je pomogla da se blokiraju kineske ambicije, tvrde nezvanični izvori.
Hrvatska vlada je poništila tender bez objašnjenja u januaru 2021. godine, ponovo ga ponudila i dodelila koncesiju od 2,7 milijardi evra (oko 3 milijarde dolara) APM terminalima, kompanijama Maersk ENNA Logic, hrvatskoj logističkoj kompaniji.
„Nije bilo direktne intervencije, ali su postojali određeni signali. To je veoma osetljivo pitanje“, rekao je hrvatski ministar saobraćaja Oleg Butković.
Blokiranje ovog kineskog projekta jedna je od retkih inicijativa koju su sprovodile i Trampova i Bajednova administracija.
Vekovima stara Riječka luka, ima strateški značaj zbog blizine Sueckog kanala, zapala je u teška vremena kada je izbio rat i raspala Jugoslavija 1991. godine. Saobraćaj se prebacio na obližnje jadranske luke u Italiji i Sloveniji, a Hrvatska je izašla iz brodsko-kontejnerskih poslova, rekao je Denis Vukorepa, izvršni direktor Lučke uprave Rijeka.
„Ako si luka i ako nemaš kontejnerski terminal, nisi luka“, rekao je Vukorepa, koji je, kao i njegov otac pre njega, radio više od tri decenije u luci.
U ČEMU SU SE SLOŽILI BAJDEN I TRAMP?
Izgradnja Riječke luke najavljena je za maj 2025. godine, rekao je Koen Benders, izvršni direktor kompanije Rijeka Gateway, čiji su vlasnici kompanije APM Terminal i ENNA Logic. Očekuje se da će kompanija Maersk biti glavni klijent luke.
Kina nije u potpunosti isključena iz poslova u vezi sa Riječkom lukom. Glavne lučke dizalice kupuju se od kineske firme, rekao je Benders.
Sa druge strane Kina je najveći svetski izvoznik kontejnerske robe. „U svakom slučaju, Kinezi su ovde“, rekao je direktor lučke uprave Vukorepa.
Za vreme oba predsednika, američki zvaničnici su lobirali kod evropskih vlada da ograniče ulaganja Pekinga u stratešku infrastrukturu: luke, železnice, energetsku mrežu i fabrike poluprovodnika, odnosno čipova.
Kako se podseća, možda najupečatljiviji od tih napora bio je pozivanje evropskih saveznika da drže kinesku Huavei Technologies van svojih 5G komunikacionih mreža.
Kina svoje interese ima u lukama širom Evrope, u Španiji, Belgijoj i Grčkoj, gde ima većinski udeo u atinskom Pireju
Prošle godine, Vašington je ocenio plan Kine da preuzme vodeću ulogu u nemačkoj luci Hamburg, čemu su se protivili i neki članovi koalicione vlade nemačkog kancelara Olafa Šolca.
Rijeka je posebno zabrinjavala Vašington jer je NATO alijansa tu luku koristila za premeštanje vojne opreme u Evropu i van nje, a američka mornarica je koristila za održavanje i popravku brodova.
Zvaničnici američke nacionalne bezbednosti izrazili su „posebnu zabrinutost“ zbog rastuće uloge Kine u strateškim pomorskim lukama.
Tokom 2021. godine, američke obaveštajne agencije otkrile su da Kina tajno gradi vojni objekat na komercijalnom lučkom terminalu u Ujedinjenim Arapskim Emiratima i naterale zalivsku zemlju da zaustavi izgradnju, o čemu je pisao i naš portal.
Prošle godine, američka delegacija je posetila Ekvatorijalnu Gvineju, pozivajući je da odbije kinesku ponudu za izgradnju vojne baze na atlantskoj obali te zemlje, ali je ishod tog napora SAD za sada ostao nejasan.
Nedavno su neki američki zvaničnici izrazili zabrinutost da bi lučke dizalice koje proizvodi Kina i koje rade u lukama u SAD i širom sveta mogle da se „koriste za špijunažu“.
Kina ima pristup podacima o tokovima tereta u svetu kroz svoju široko zastupljenu mrežu podataka Logink.
SAD će morati pažljivo da biraju svoje bitke s obzirom na komandnu ulogu Kine u globalnim lukama i pomorstvu, rekao je Isak Kardon, stručnjak za kinesku pomorsku strategiju u Carnegie Endowment for International Peace u Vašingtonu.
„Biće veoma teško za bilo koju američku administraciju da zaustavi Kinu na svakom koraku“, rekao je Kardon.
Emirati obustavili izgradnju „tajne“ kineske luke u Persijskom zalivu