
Šta je 5G mreža?
Sva tri mobilna operatera koja posluju u Srbiji, objavila su da su pustila 5G mrežu. Međutim, malo ko zna šta je zapravo 5G mreža i zašto je ona značajna, da li je opasna po zdravlje i da li ćemo kada upalim...
Da li ste znali da je roze nekada bila muška boja? Danas, uvek se razmišljamo šta kupiti bebi ili detetu. Ako je devojčica, skoro pa uvek će biti igračke ili odeća roze boje, a za dečake predodređena je plava. Šta se to promenilo pa su se boje obrnule?
Živimo i danas u svetu gde ova stroga podela postoji, od dečije odeće preko knjiga, zna se plavo je za dečake, roze za devojčice. Međutim, iznenadiće vas da nije zauvek bilo tako. Nekad se plava boja smatrala ženstvenom, dok je roze bila predodređena za dečake.
Pre svega toga, oba pola su nosila belo, i to najčešće bele haljine. Tek nešto kasnije počele su da se koriste boje kako bi se raspoznavao pol deteta. Prema portalu Vintidž njuz, koncept boja koji razaznaje pol pojavio se tek sredinom 19.veka. Prethodno dečija odeća se pravila u pastelnim bojama koje su se posmatrale kao nežne.
Tokom viktorijanskog doba je postojalo pravilo da dečaci nose haljine sve do svoje šeste ili sedme godine. Nije poznato koje godine su rodne norme obuhvatile i modu za decu. Sigurno je da nije brzo, a kamoli linearno. Pastelne nijanse kao i plava i roze pojavile su se za bebe sredinom 19. veka.
Drugo istraživanje tvrdi da je tek sredinom 20. veka postignuta standardizacija gde su dečaci počeli da nose plavo, a devojčice roze. Do tada istraživanja tvrde da je situacija bila nekad i obrnuta, ali i neujednačena.
Istina je da je nakon Drugog svetskog rata nastala simbolika u bojama i da su se pojačale rodno specifične boje u modi. Generacija poznata kao ,,Baby boom“ odrastala je uz veoma striktne i jasne rodne kodove. Za dečake se spremala odeća kao za njihove tate, a za devojčice kao za mame. Takođe, haljine su bile obavezne za devojčice u školama.

Zanimljivo je da je hipi pokret za sobom pokrenuo i talas uniseks mode, a poseban uticaj na to je imao ženski oslobodilački pokret 1960-tih godina. Tada, feminizam je promovisao ideju da devojčice moraju da se oslobode stereotipa neutralnijim oblačenjem.
Potom je usledio povratak roze i plave i to potrošačkom revolucijom. Već od 1985. godine stvari su krenule da se menjaju, od pelena, preko odeće do dečijih kreveta… Sve je bilo ili plavo ili roze. I dan danas prisustvujemo ovom trendu iako u savremenom svetu se roditelji trude da se vrate uniseks odeći.
U Srbiji, međutim, to nije nimalo popularno.
Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Sva tri mobilna operatera koja posluju u Srbiji, objavila su da su pustila 5G mrežu. Međutim, malo ko zna šta je zapravo 5G mreža i zašto je ona značajna, da li je opasna po zdravlje i da li ćemo kada upalim...

U domovima se sve češće koriste uređaji koji međusobno komuniciraju i obavljaju zadatke bez stalnog nadzora. Svetlo, grejanje, sigurnosni sistemi i aparati mogu da rade po pravilima koja korisnik postavi. ...

Crni petak je iza nas, ali popusti još uvek traju. U petak, 28. novembra započeto je sezonsko sniženje u trgovinskim lancima, ali i uslužnim objektima. Trgovci su obećali sniženja i do 50 odsto, a Nova ekono...

Svega još par dana nas razdvaja do čuvenog Crnog petka koji bi po pravilu trebalo da bude jedan od dana kada pojedinac najjeftinije može da kupi sve moguće potrepštine, a da ne ostane bankrot. Međutim, da li...
PREMIUM sadržaji na platformi NovaEkonomija.rs Inforamcije koje imaju dodatnu vrednost
POGLEDAJ SVE