Američki biznismen Erik Lefkofski ima 46 godina i veoma kontroverznu biografiju. Posle kompanija čije je prihode podigao u oblake, izneo na berzu i doveo do bankrota, niza sudskih sporova, 2007. Godine je uložio novac u pravi projekat. Danas je njegovo bogatstvo, prema magazinu Forbes, procenjeno na 1,65 milijardi dolara
Akcije najpoznatije kompanije za grupnu kupovinu putem interneta, Groupon, sredinom februara su bukvalno katapultirane kada je kineski internet gigant Alibaba kupio 5,6 odsto udela u kompaniji. Za dva dana skočile su za 41 odsto na Njujorškoj berzi, a čuveni Džek Ma, vlasnik Alibabe, postao je četvrti vlasnik po udelu u kompaniji Groupon, koja je od svoje inicijalne javne ponude u novembru 2011. godine, izgubila čak 80 odsto na vrednosti.
Naime, kompanija se tokom četiri godine od inicijalne javne ponude bezuspešno borila da podstakne rast i profit, da bi prošle godine u novembru čelni čovek kompanije bio smenjen, a doveden Rič Vilijams koji je, kako piše Bloomberg, povećao budžet za marketing u pokušaju da oživi nekadašnjeg internet ljubimca i pretvori ga u sajt na kom će kupci moći da pronađu povoljne ponude dobara i usluga, od restorana, preko spa tretmana, putovanja, do nakita. Čovek koji je smenjen sa mesta izvršnog direktora je Erik Lefkofski.
Bankrot dvojac
Erik Lefkofski rođen je i odrastao u predgrađu Detroita, studirao je pravo na Univerzitetu u Mičigenu, a tokom studija, zarađivao je prodajući tepihe. Kad je 1993. godine dobio diplomu, sa svojim dugogodišnjim prijateljem Bredlijem Kejvelom pozajmljuje novac, kako bi kupili kompaniju Brandon Apparel koja se bavila proizvodnjom i prodajom sportske odeće. Kompanija je vrlo brzo propala, a kako piše magazin Fortune, potop kompanije Brandon Apparel praćen je serijom sudskih procesa. Kreditor, Johnson Bank, tužio je Lefkofskog i Kejvela i dobio presudu na 11 miliona dolara. Usledila je tužba bivšeg vlasnika kompanije, zatim i Nacionalne fudbalske lige i Nacionalne bejzbol lige. I sam Lefkofski je za taj projekat na svom blogu napisao da je bio potpuni promašaj.
„Na početku, kompanija je imala brzi rast, sa prihodima koji su sa dva skočili na dvadeset miliona dolara. Ali nedovoljno brzo da bismo vratili dugove. Prezadužili smo kompaniju koja je na kraju posustala pod težinom dugova“, objasnio je Lefkofski na blogu.
U martu 1999. godine, dvojac je osnovao novu kompaniju, Starbelly.com, koja je preko interneta prodavala promotivne majice i šolje za kafu. U avgustu iste godine, prikupili su osam miliona dolara od fondova Chase Capital i Flatiron Partners, zbog čega je vrednost kompanije skočila na 32 miliona dolara, iako je, kako pišu mediji, zapravo poslovala sa 2,5 miliona dolara gubitka i 183.000 prihoda u prvih šest meseci.
Uspeli su, ipak, da prodaju Starbelly.com u januaru 2000. godine za 240 miliona dolara, neposredno pre dot-kom kraha. Prodali su je kompaniji za promociju proizvoda Ha-Lo Industries. Lefkofski i Kejvel su ušli u sam vrh menadžmenta, a kompanija je vrlo brzo dovedena na rub propasti. Ponovo je krenuo niz sudskih sporova, jer su akcionari te firme za krah krivili dogovor o kupovini sajta Starbelly.
Nastavak teksta možete pročitati u dvadesetosmom broju štampanog izdanja časopisa „Nova Ekonomija“