Vesti iz izdanja

03.07.2023. 20:00

Nova ekonomija

Autor: Olivera Bojić

Stari zanati u modernom dizajnu

INTERVJU Tijana Marjanović, vlasnica dizajn studija Stone Age

Foto: Paola Felix Meza

Može se reći da je tržište vune u Srbiji donekle potcenjeno. Ali, naš brend pored vunarstva obuhvata i tržište nameštaja i nekretnina jer je naš posao usko povezan sa dizajnom enterijera, umetnošću i estetikom.

Tridesetogodišnja Tijana Marjanović iz Beograda godinu i po dana bavi se
proizvodnjom unikatnih ručno izrađenih proizvoda od vune – tepiha, taburea i
jastuka. Njeni ručni radovi od vune već „pletu put” na tržištu Srbije. U svom
dizajn studiju pokrenula je proizvodnju tepiha koji su imitacija kamene staze.
Ostali njeni proizvodi takođe su imitacija kamena, pa otud i naziv brenda Stone Age.

„Proizvodi od vune u Srbiji privlače mali broj ljudi, jer se takvi predmeti
smatraju zastarelim i neatraktivnim, pa je samim tim i tržište za vunene
proizvode suženo. Međutim, mi se bavimo izradom vrlo atraktivnih i unikatnih
komada i naš dizajn doprinosi tome da se vuna uklopi i u svet modernog
dizajna, gde može da se, pored estetske uloge, sagleda i pun potencijal tog
materijala, odnosno dugotrajnost i njegov kvalitet, posebno posmatrano sa
zdravstvenog aspekta”, kaže Tijana Marjanović, koja je sa vunom naučila da
radi na Tehnološkom fakultetu, u oblasti tekstilnog inženjerstva.

NE logo za pitanje u intervjuuDomaća industrija vune nekad je bila razvijena, danas je opstao veoma mali broj vunarskih predionica. Koristite li vunu iz Srbije?

Tržište vune u Srbiji jeste donekle potcenjeno, ali smatramo da naš brend ne
pripada samo tržištu vune, već obuhvata i tržište nameštaja i nekretnina jer nam je posao usko povezan sa dizajnom enterijera, umetnošću i estetikom. U našem slučaju, vuna je glavni segment u izradi kao materijal koji se koristi, ali pored toga i unikatni dizajn doprinosi interesovanju za naše artikle.

U izradi koristimo kombinaciju domaće i merino vune. Tepisi su izrađeni samo
od merino vune, dok se za proizvodnju taburea i jastuka koristi kombinacija te
dve vrste. Merino vuna se nabavlja u inostranstvu, jer ta vrsta ovaca ne živi na ovom podneblju, već u dosta toplijim krajevima. Konkretno, mi koristimo australijsku merino vunu od 19 mikrona. Vunu iz Srbije nabavljamo od naših
dobavljača koji je obrađuju u specijalnim uslovima i farbaju po želji.

NE logo za pitanje u intervjuuKako ste spojili tradicionalnu proizvodnju sa modernim dizajnom i koju tehniku izrade koristite?

Metoda rada sa vunom koju koristimo pri izradi naših artikala je pustovanje ili
sabijanje vune. To je najstarija tehnika rada sa vunom otkad se vuna uopšte
primenjuje u izradi odevnih ili nekih drugih predmeta. Naše proizvode kupuju
oni koji cene ručnu izradu i biraju prirodne materijale pored veštačkih, koji cene tradiciju, umetnost i kreativnost i vole da imaju nešto apsolutno unikatno u svom domu.

NE logo za pitanje u intervjuuNa domaćem tržištu vuneni proizvodi čine samo oko deset odsto, dok je 90 odsto sintetičkih proizvoda od tekstila, prema podacima koje smo dobili od domaćih proizvođača vunenih proizvoda. Verujete li da će se nešto promeniti u korist prirodnih materijala, pošto se pretežno kupuju jeftiniji sintetički proizvodi?

Smatram da će se vremenom ta situacija menjati i u Srbiji u korist prirodnih
materijala jer se već prilično menja u svetu. Nekada, vuna je bila zastupljenija
na tržištu i bila je dostupna. Vremenom se tehnologija dosta razvila i tržište su „preplavili” materijali koji su veštački proizvedeni, pa su zato možda i jeftiniji, a svakako su lakši za proizvodnju i obradu. Međutim, sve to ima i negativne
strane.

Ljudi se sve više okreću prirodnim materijalima zbog zdravstvenih razloga i zbog očuvanja prirode. Razvoj tehnologije je dosta doprineo raznim poboljšanjima, ali je isto tako doprineo i zagađivanju životne sredine. Ljudi kojima je do toga stalo, to prepoznaju i menjaju svoja interesovanja i opredeljuju se za prirodne materijale. Kod nas svest o tome nije baš na zavidnom nivou, ali sasvim je sigurno da će se vremenom i to menjati.

Foto: Paola Felix Meza

NE logo za pitanje u intervjuuKoje su najvažnije prednosti prirodnih materijala u odnosu na
komercijalne za potrošače i ekologiju u celini?

Naši proizvodi nikako ne mogu biti svrstani u komercijalne, jer ništa vezano za
njih nije komercijalno, počev od njihove izrade, pa do unikatnog dizajna i
praktično se ne mogu uporediti ni sa čim na tržištu jer nešto slično i ne postoji u prodaji.

Svaki komad je umetničko delo, unikat ručno izrađen i kao takav ima i
svoju cenu. Izrada je dugotrajna i komplikovana, ponekad i nepredvidiva jer se
vuna ponaša kao živo biće. Sve i da želimo, ne možemo napraviti dva ista
taburea ili dva ista tepiha. Sa druge strane, prednost prirodnih materijala je višestruka. Zdravije je boraviti u prostoru bez sintetičkih vlakana.

Vunena vlakna se sastoje od keratina, baš kao čovekova kosa i nokti i zbog toga je vrlo kompatibilna sa čovekom. Vuna pruža izuzetan komfor i odlična je u regulaciji temperature i vlage zahvaljujući vazduhu koji je zarobljen u vlaknima. Može da apsorbuje vlagu do čak 30 odsto svoje težine bez gubitka izolacionih sposobnosti. Vuna ne zadržava prljavštinu, mirise, bakterije ni viruse. Ne izaziva alergije osim u retkim slučajevima kada postoji alergija na lanolin iz vunenog vlakna, odnosno masnoću iz vlakna vune.

Dakle, predstavlja zdravo okruženje kod ljudi koji imaju probleme sa
alergijama. Vuna, takođe, ima prirodno vodootporno vlakno i nije zapaljiva. I
ako dođe u kontakt sa vatrom nikada ne gori već se pretvara u ugljen. Ova
karakteristika je, takođe, čini i bezbednom. Vuna je obnovljivi materijal.

Ovce od kojih se uzima vuna moraju se šišati jednom godišnje kako bi bile zdrave i tako im je olakšano kretanje. I na kraju, vuna ne zagađuje prirodu svojim raspadanjem jer je u potpunosti razgradiva. Korišćenje vune za izradu bilo kakvih predmeta je savršeno prirodan ciklus koji ima bezbroj prednosti, kako za životinje koje daju vunu tako i za ljude koji će tu vunu imati u svojoj upotrebi. I planeta ostaje nezagađena.

NE logo za pitanje u intervjuuKakvi su trendovi u svetu, da li počinju više da se koriste prirodni
materijali i kakav se traži dizajn?

Pratimo trendove što se tiče nameštaja uz koji „naše kamenje” može da se
uklapa i kombinuje. Boje koje potenciramo uglavnom su boje kamenja iz
prirode, kao što su razne nijanse sive, bež, braon, bela i crna. Da bi se neko
bavio ovakvim poslom dovoljno je da bude kreativan i zainteresovan.

U okviru tekstilnog inženjerstva izučava se vuna kao materijal i ta stečena znanja mi pomažu u radu sa vunom. Mnogi ljudi rade sa vunom i to može zapravo svako ko ima strpljenja za takve poslove, ali veoma je važno šta će se od te vune napraviti. Isto tako, estetika tog predmeta može da privuče ili odbije potencijalne kupce.

NE logo za pitanje u intervjuuKoliko imate zaposlenih u proizvodnji, kako ste zadovoljni poslovanjem u poslednjih godinu dana?

Proizvodnja se nalazi u Pančevu i trenutno je zaposleno osam radnika. Naša
firma je mlada, ali već je postala prepoznata među našim saradnicima iz sveta umetnosti, arhitekture i dizajna i to upravo zahvaljujući unikatnom dizajnu.

Sve od naših artikala je ručna proizvodnja, od početka do kraja izrade.

NE logo za pitanje u intervjuuKakvi su vam planovi za dalje?

Imamo mnogo zainteresovanih kupaca iz skandinavskih zemalja i svakako
planiramo promociju i prodaju u tim zemljama. Planiramo takođe da se bavimo i dizajnom nameštaja koji bi bio kombinacija drveta i vune.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.