Biti originalan je već samo po sebi uspeh, ali u eri globalnog tržišta i prezasićenosti idejama, jedinstvenost ponude nije garant održivosti. Nedovoljno razvijeno domaće tržište dodatno otežava stvar mladim kompanijama koje su često primorane da većinu energije i resursa troše na pronalaženje slabo utabanih staza. Iskustva iz razvijenih zemalja često su jedino na šta mladi mogu da se oslone. Iako uglavnom nisu primenjiva u domaćim uslovima, barem im pokazuju da može drugačije i ohrabruju ih za izlazak na globalno tržište
Da li postoji mogućnost da mlada srpska startap kompanija započne posao u Velikoj Britaniji, jednoj od najuspešnijih zemalja sveta po mogućnostima za otpočinjanje posla? Kompanija Strawberry Energy pokazuje da je moguće. Mlada hardverska firma iz Srbije je svoj prvi solarni punjač za mobilne telefone, „pametno drvo“, postavila pre šest godina na gradskom trgu u Obrenovcu, a danas se mogu videti u mnogim gradovima regiona i šire. Prošle godine neplanirano im se otvorila prilika da počnu da posluju na britanskom tržištu, kada su proglašeni jednim od pobednika na takmičenju internacionalnih startapova u Londonu. Usledila je saradnja sa kompanijom koja se bavi izgradnjom nekretnina Canary Wharf Group, pa danas Kanari Vorf, modernu poslovnu četvrt Londona krase četiri Strawberry „pametne klupe“. Uspostavili su saradnju i sa drugim kompanijama u oblasti nekretnina, kao što su The Crown Estate i Land Securities, a nedavno su još dve „pametne klupe“ svoje mesto našle ispred tržnih centara u dva gradića Velike Britanije.
Sada su potpuno fokusirani na razvoj mreže solarnih klupa u Londonu, a cilj im je da postave 100 klupa u centralnom Londonu, a potom i u nekoliko drugih gradova u Velikoj Britaniji. Paralelno, planiraju da nastave saradnju sa postojećim distributerima u SAD, Švajcarskoj, Nemačkoj, Italiji, Grčkoj, Češkoj, Rumuniji, Slovačkoj, Izraelu i regionu, kao i da pokreću nova tržišta.
Uslovi za startap – tamo i ovde
Miloš Milisavljević, osnivač i direktor kompanije Strawberry Energy kaže da je bilo izuzetno teško krenuti od nule na zahtevnom i konkurentnom tržištu kao što je britansko, ali da je, sa druge strane, otvorenost za saradnju lokalnih partnera bila zaista dobra, iako su oni bili skroz novi i nepoznati na tržištu.
„Započeli smo pregovore sa puno kompanija, gradskih uprava, kao i sa sedam centralnih londonskih opština, koje nas posmatraju vrlo korektno i profesionalno, kao i bilo kog drugog partnera.
Nastavak teksta možete pročitati u 33. broju štampanog izdanja časopisa „Nova Ekonomija“
Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs