Vesti iz izdanja

03.05.2023. 00:00

Autor: Biljana Bilaković

Sve samo ne obično

DIZAJN

Upravo je u toku najpoznatiji sajam nameštaja na svetu, milanski Salone del Mobile 2023. Dok se italijanska industrija nameštaja i dalje bori da se oporavi od recesije, skandinavski dizajn nastavlja da dominira na sceni inovacija i neprikosnovenog kvaliteta. 

Sve je počelo sa stogodišnjicom rođenja Arnea Jacobsena, 2002. godine. Od tada je danski dizajn ponovo postao veoma popularan.

Ugledajući se na nemački funkcionalizam, skandinavski dizajn polako dolazi do sopstvenog stila već početkom prošlog veka, sa više ležernosti i praktičnijim pristupom koji ističe čiste linije i funkciju. Tokom 50-ih i 60-ih, entuzijasti za nameštaj dolazili su u Kopenhagen iz čitave Evrope i Amerike kako bi videli dizajnerska rešenja modernista poput Hansa J. Wegnera, Arnea Jacobsena, Poula Kjaerholma i Finna Juhla – starih majstora.

Pošto su ovi veliki majstori jednako uspešni sada kao što su bili sredinom 20. veka, nove danske kompanije pojavile su se na sceni tokom protekle decenije i postaju sve popularnije.

Nameštaj koji su kreirali majstori za bogatu ciljnu grupu bio je namenjen internacionalnom tržištu luksuza, ali brendovi poput Hay, Muuto, Normann Copenhagen i Menu proizvode nameštaj po pristupačnijim cenama. Sve su ovo novi brendovi, stari možda dvadesetak godina, a njihova zamisao je da prave nameštaj u prepoznatljivom danskom ili skandinavskom stilu, ali po mnogo nižim cenama. Verovatno se u tome krije tajna njihovog uspeha, jer je dizajnirani danski nameštaj jednostavno postao preskup.

Konstantna tradicija i istorija dizajna, zdrava konkurencija među brendovima usredsređenim na poslovne rezultate i konstantna podrška novim talentima održale su dansku industriju, dok italijanska izgleda ima poteškoće. Možda nije ni toliko u pitanju estetika, već etika i poslovni mentalitet, jer danske kompanije uspešno odgovaraju na potrebe klijenata, a možda je tajna i u tome što oni shvataju da ljudi ne žele da plate više od 100 evra za stolicu. Oni tačno znaju koliko je klijent spreman da plati.

Ove godine se slavi još jedan veliki jubilej. Fritz Hansen je najpoznatija i po svemu sudeći najbolja danska kompanija za proizvodnju visokokvalitetnog nameštaja. Ove godine slavi 150 godina postojanja.

Istorija ove kompanije počinje 1872. godine kada preduzimljivi stolar Fritz Hansen dobija trgovinsku dozvolu u Kopenhagenu. Prvih 50 godina kompanije definisano je dugom listom prestižnih ugovora koji uključuju proizvodnju nameštaja za danski parlament, vrhovni sud, zatim u Kristijanburg palati, Univerzitetskoj biblioteci, Gradskoj kući Kopenhagena i drugim značajnim institucijama.

Na prelasku u XX vek, Fritzov sin Kristijan, čovek savremenog i naprednog razmišljanja, počinje da eksperimentiše sa tehnikama savijanja drveta pomoću pare i za kratko vreme Fritz Hansen postaje svetski lider u nameštaju od oblikovanog i laminiranog drveta. 

Njihov moto je proizvod iskustva i znatiželje, hrabrosti i puno ručnog rada:

„Jedinstveni dizajn zahteva jedinstven pristup. 

Već 150 godina oživljavamo ideje, pažljivo kreirajući vizionarske dizajne nekih od ’najpionirskijih’  umova na svetu. Već 150 godina iza svakog komada nameštaja stoje ruke i oči stručnih zanatlija, koji od sirovog materijala prave idealne forme koje je zamislio njihov kreator. Od ručno šivenih stolica do ekskluzivnog dizajna od kože, naš nameštaj je napravljen sa ljudskim dodirom.

Otišli smo dalje od standardne estetike da bismo oblikovali nove pravce dizajna koji prevazilaze vreme i trendove. 

To je dugo i bogato nasleđe.“

VIVA MAGENTA

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Tema:

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.