Vesti iz izdanja

29.12.2023. 00:00

Nova ekonomija

Autor: Nova ekonomija

TAJNA CRNE ROLKE

MODA Biljana Bilaković

Ranih 90-ih godina, Stiv Džobs je iz dana u dan nosio jednu te istu odevnu kombinaciju, crnu rolku, plave klasične Levi‘s farmerke i patike, uglavnom New Balance, što je bilo dosta neuobičajeno za nekoga ko je najznačajnije lice u svetu tehnologije i CEO bilionske, megapoznate kompanije.

Stiv Džobs, koji pre toga nije bio poznat po svom načinu odevanja, odjednom je dobio prepoznatljiv stil i ubrzo postao „style icon“.

Poznato je da je voleo da nosi svoju ležernu i udobnu „uniformu“ jer mu je pomagala u koncentraciji. Tačnije, nije mu odmagala, davala mu je osećaj sigurnosti koji je išao uz odeću koja ne odvlači pažnju, tako da je kombinacija klasičnih Levi‘s farmerki i crne rolke bila savršen spoj.

Ideja o uniformama nastala je tokom putovanja u Japan, zemlju kojoj se oduvek divio, i posete kompaniji Sony, tokom 80-ih godina. Uočio je da zaposleni nose istu odeću svakog dana, uniformu koju je dizajnirao japanski dizajner Isei Miyake i odmah mu se dopala ideja povezivanja zaposlenih sa firmom kroz odevanje.

Osim korporativnog osećaja zajedništva, mnoge velike japanske kompanije su svojim radnicima, posle Drugog svetskog rata, davale odeću, tako da je tradicija kolektivnog identiteta već imala neki kontinuitet.

Fasciniran japanskim primerom, Džobs je naručio od Isei Miyakea uniforme za svoju kompaniju Apple, ali po povratku u SAD nije naišao na odobravanje svog tima, tako da je koncept o uniformisanju preuzeo za sebe. Sve naručene crne rolke su pripale njemu.

Isei Miyake je stvaralac koji je kroz svoju karijeru dosta eksperimentisao sa oblicima i tehnologijom, od eksperimenata da sa jednom neprekidnom niti konca koja, ubačena u mašinu za pletenje, napravi komad tkanine koji je tako iskrojen da od njega mogu da se iseku različiti komadi odeće u zavisnosti od želje korisnika, do kasnijih složenih origami nabora koji su se otvarali i stvarali meke trodimenzionalne skulpture koje su se oblikovale i kretale zajedno sa telom.

Ali, i pored određene avangardnosti, ono što Miyakeovu odeću čini jedinstvenom je to što je ona zamišljena ne samo kao vizuelno dopadljiva i upečatljiva, već i kao rešenje za svakodnevne potrebe. I funkcionisala je kao takva.

Tako smo došli do crne rolke koja je za Miyakea bila pomalo nezanimljiva i možda najbanalnija odeća kojom se u svojoj karijeri bavio, ali ona i dalje oslikava neke njegove temelje i modne principe i više je služila kao neka sporedna vrata kroz koja svako ko nije zainteresovan za modu može da uđe u njegov modni univerzum. Stiv Džobs je upravo to uradio.

„Zamolio sam Iseija da mi napravi nekoliko njegovih crnih rolki, koje sam voleo, pa mi je napravio oko sto komada. To je sve što nosim. Imam ih dovoljno za ceo život.“

Rolka je ostala vizuelni simbol Stiva Džobsa. Tehnološki pionir nosio je Miyakeove crne rolke skoro kao drugu kožu, stvarajući trajnu ličnu sliku kroz jednostavnu odeću. Isei Miyake je posle Džobsove smrti, 2011. godine, povukao originalan dizajn rolke sa tržišta, ali je pre nekoliko godina lansirao novu verziju, kao znak sećanja na starog prijatelja.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.