Broj startapa koji vode žene u Srbiji, na Balkanu, pa i u celoj Evropi, u porastu je, verovatno zahvaljujući i tome što svetska istraživanja ukazuju da su mešoviti startap timovi uspešniji. Međutim, i kada vode tj. razvijaju biznise, žene često to rade iza kulisa i retko su vidljive na ključnim pozicijama. Iako ohrabruje da ima žena koje vrlo aktivno upravljaju preduzećima, a startap biznisi koje vode žene dokazano ostvaruju veće prihode i brži rast u poslovanju, i dalje se i jedni i drugi susreću sa poteškoćama u privlačenju investicija. Impakt Hab (Impact Hub) je, nakon intenzivnog rada sa mešovitim startapima i timovima u prethodnih pet godina, potvrdio njihove potencijale i dobro se upoznao sa njihovim izazovima. Zato je u svom radu fokus stavio na osnaživanje biznis liderstva žena, što je odnedavno dobilo značajnu podršku USAID-a za osnaživanje ove inicijative.
Gaia Montelatici, suosnivačica Impakt Haba i osnivačica WE Founders zajednice, kaže da je USAID prepoznao važnost podrške i pokrenuo trogodišnji USAID projekat podrške preduzetnicama i osnivačicama startapa u vrednosti od 1,2 miliona dolara. Projekat sprovodi Impakt Hab u saradnji sa partnerskim organizacijama, Asocijacijom za afirmaciju žena (AFA) i Udruženjem poslovnih žena Srbije. Podrška je direktno usmerena startap timovima i biznisima koji imaju potencijal za brzi rast na međunarodnom tržištu, a njima upravljaju žene i muškarci koji su na liderskim pozicijama i tako jačaju pozitivni uticaj liderki u poslovanju. WE Founders je pre svega zajednica u porastu gde već prepoznate biznis liderke ulažu svoje kontakte vreme, ekspertizu i kapital.
„Naše iskustvo kaže da su uspesi u razvoju biznisa mnogo učestaliji i veći kada se iza njih nalaze i žene i muškarci na liderskim pozicijama“, ističe Gaia Montelatici. Kako kaže, internacionalna praksa dokazuje da su uspešni startapi oni čiji tim može da demonstrira različite kompetencije iz ključnih biznis oblasti: marketing, prodaja, razvoj softverskog proizvoda i menadžment.
„Deluje suvišno, ali je očigledno i dalje neophodno istaći i ovo: žene kao donosioci odluka donose vrednosti i dublje razumeju polovinu svetske populacije“, navodi ona. O tome govorimo kada za primer uzimamo žene koje su aktivne mušterije i kupci i koje zatim unaprede svoj proces donošenja odluka o kupovini tako što osmisle startap proizvod koji direktno rešava neki od njihovih problema.
„Krucijalno pitanje koje se ne postavlja dovoljno često jeste kako da povećavamo šanse da se osnivaju održivi, skalabilni i replikabilni biznisi (modeli) koji se baziraju na podjednakoj participaciji i reprezentaciji roda?”, pita osnivačica WE Founders zajednice. Jedan od načina je da više slavimo i demonstriramo uspehe i dostignuća startapa iza kojih stoje žene, odmah nudi i odgovor Gaia Montelatici.
Nastavak teksta možete pročitati u 65. broju štampanog izdanja časopisa „Nova Ekonomija“.