Vesti iz izdanja Vesti iz zemlje

01.09.2023. 01:00

Nova ekonomija

Autor: Olivera Bojić

Ekološke olovke od novina

Dragan Marković, zamenik direktora NewPen iz Smederevske Palanke

Foto: Privatna arhiva

NewPen je jedini proizvođač olovaka i bojica od novina u Evropi. Želimo da povećamo svest kod ljudi o važnosti očuvanja prirode, posebno u vremenu u kom živimo kada smo okruženi štetnim uticajima sa svih strana. Od četiri strane novina dobijemo dve olovke

Porodična firma NewPen iz Smederevske Palanke proizvodi ekološke olovke i bojice od nepročitanih novina, koje se nisu prodale na trafikama. Dragan Marković je zamenik direktora firme NewPen, a supruga je direktorka. U biznisu su zajedno još od 2002. godine kad su otvorili internet klub koji je korisnicima nudio internet konekciju ADSL.

Firma NewPen osnovana je 2018. godine, pre svega sa ciljem da ponudi nešto novo na tržištu olovaka i bojica. 

„Pre ovog posla bavili smo se porodično uslužnim delatnostima. Pre četiri godine odlučili smo da se bavimo proizvodnjom, ali da to čime se bavimo bude novo na tržištu, inovativno i mislili smo na zaštitu životne sredine. Za naše proizvode, grafitne olovke i bojice, koristimo novinski papir umesto drveta, netoksične materijale, ekološki lepak i potrebna nam je minimalna potrošnja energije“, kaže Dragan Marković. 

Kakva je budućnost tog tržišta, s obzirom na to da sa razvojem novih tehnologija u poslednjih deset godina deluje kao da olovke više niko ne koristi, svi kucaju na telefonima, tabletima, ali on smatra da su olovke nezamenjive, pogotovo za razvoj motorike kod dece i da će se uvek koristi. 

Kako se prave ekološke bojice i koliko ima proizvođača grafitnih olovaka i bojica koje se prave od novina u svetu? 

U našoj proizvodnji ne koristimo običan papir, već nepročitane novine, uglavnom novine koje se nisu prodale na trafikama. Drvene grafitne olovke na tržištu uglavnom izgledaju isto, a naše su sve različite, za mesec dana promeni se dizajn olovaka. U Evropi smo jedini proizvođač bojica i olovaka od novina, dok u svetu postoje proizvođači u Kini i Indiji.

U našem proizvodnom procesu sve je ekološko, lepak koji koristimo je netoksičan i pravi ga jedna firma u blizini Pančeva od prirodnih materijala, na bazi kukuruznog brašna. Tako smo na početku probali proizvode nekoliko proizvođača i na kraju smo se odlučili za lepak jedne male domaće porodične firme koja može da nam isporuči lepak u količinama koje su nam potrebne. Da bismo napravili olovke, upotrebljavamo nepročitane novine, što nije reciklaža nego apciklaža (kod reciklaže da bi postala sirovina mora da se reciklira i opet troši energija, dok apciklaža znači da smo uzeli nepročitane novine, dali im novu vrednost i dobili proizvod, a ne sirovinu).  

Pošto ste jedini proizvođač na evropskom tržištu, gde su sve vaši proizvodi prisutni, u kojim zemljama?

Proizvodnja nam je stagnirala tri godine zbog pandemije. Počeli smo u vreme kad se desilo „zaključavanje” u svetu. Izvoz naših proizvoda počeo je tako što smo, prilikom posete sajmu u Frankfurtu, upoznali suvlasnika firme Kallila Sales Innovation KG, Karla Kallingera, kome su se naši proizvodi odmah svideli. U martu 2020. godine, sa početkom pandemije sa Kallilom potpisujemo ugovor, na osnovu kojeg će nas oni zastupati na više tržišta Zapadne Evrope (Nemačka, Holandija…). Ali pandemija je nažalost usporila našu proizvodnju. Ipak, za ovako kratko vreme postojanja veoma smo zadovoljni, uspeli smo da otvorimo tržišta u više od sedam zemalja u Evropi: Nemačkoj, Mađarskoj, Grčkoj, Severnoj Makedoniji, Belgiji, Holandiji, Luksemburgu. Izvozimo oko 95 odsto proizvodnje i trenutno planiramo izvoz u još neke zemlje, u Bugarsku, Poljsku, Moldaviju. 

A šta je sa domaćim tržištem, u čemu je problem?

Naše olovke se prodaju u Srbiji, u maloprodajnim objektima i knjižarama. Na domaćem tržištu najveći problem je što većina firmi koje rade distribuciju imaju svoje brendove i uvoze iz Kine tako da smo sa malim brojem firmi uspostavili saradnju. Ali zadovoljni smo prisustvom u knjižarama i u pojedinim marketima, međutim u najveće trgovinske lance kao što je Maxi pokušali smo, trebalo bi prvo da platimo provizije, poziciju, nije jednostavno.  

Gde nabavljate novine, da li samo u Srbiji?

Samo grafit uvozimo iz Kine, ostali materijal je iz Srbije, kao i novine uglavnom, uzimamo remitendu od Politike. Ali zbog rata u Ukrajini na nekim stranim tržištima ne preferiraju ćirilicu, iako znaju da nije to samo rusko pismo, ipak su nam neki kupci tražili da nabavimo novine na latinici. Tako smo našli jednog dobavljača iz Nemačke i uvezli smo potrebne količine. Isti problem imamo sa izvozom na tržište Hrvatske, Bosne i Hercegovine i Kosova. Dnevno proizvedemo oko 3.500 komada olovaka ili oko milion komada godišnje i 95 odsto proizvodnje izvezemo. Od jednih novina napravimo između 12 i 16 olovaka u zavisnosti od broja strana. Od četiri strane dobijemo dve olovke. 

Od Evropske unije dobili ste finansijsku podršku kao inovativno rešenje za ubrzanje zelene tranzicije u okviru inicijative „EU za Zelenu agendu u Srbiji“, za koje namene i koliko se novca dobija za takve projekte?

U okviru tog programa Evropske unije dobili smo oko 10.000 dolara prošle godine i počeli smo da pravimo mašinu koja će da ubrza proizvodnju. Takođe, imamo u planu da napravimo još dve takve mašine. Uz pomoć tih mašina moći ćemo da odgovorimo zahtevima tržišta. Mi smo na samom početku odlučili da se posvetimo inovativnoj proizvodnji. Od samog osnivanja firme važno nam je da budemo prepoznati na tržištu ne samo po ekološkoj proizvodnji, već i po kvalitetu koji nudimo. Nama je cilj da budemo inovativni i takođe da naši proizvodi budu prepoznatljivi na tržištu.

U Srbiji se otvaraju fabrike koje nemaju ugrađene filtere i veliki su zagađivači  vazduha. Da se klima menja videli smo ove godine po junskim poplavama i julskim olujama, posledice se osećaju. Vaša je firma mala, ali vodite računa o zaštiti životne sredine. Šta očekujete da država treba da uradi na zaštiti životne sredine?

Mi smo mali proizvođači i ne možemo mnogo da utičemo, ali država može tako što će doneti pravila i propise i proveravati da li ih privrednici primenjuju. Našu proizvodnju često obilaze učenici, imamo posete škola, mi njima pričamo o reciklaži, apciklaži, ekologiji i pokazujemo im kako pravimo naše olovke. Na taj način možemo da utičemo na generacije koje dolaze da shvate koliko nam je životna sredina važna. Mi smo naše olovke i bojice testirali u Zavodu za javno zdravlje i imamo sertifikat da je proizvod usaglašen sa standardima EU i ispitivanja su pokazala da je proizvod bezbedan za upotrebu. Naš cilj, kao jedine firme u Evropi koja se bavi proizvodnjom ovakvih olovaka i bojica, jeste da povećamo svest kod ljudi o važnosti očuvanja prirode. Posebno u vremenu u kojem živimo, kada smo okruženi štetnim uticajima sa svih strana.

Sa razvojem novih tehnologija, pogotovo u poslednjoj deceniji, deluje kao da olovke više niko ne koristi, šta će tek biti u narednih deset godina?

Više puta su me to pitali, za olovke kao i za čitanje novina, da li će štampana izdanja nestati jer se prelazi na digitalna. Mislim da ni jedno ni drugo neće prestati da se koristi. Treba znati da se pisanjem i držanjem olovke razvija motorika kod dece, ne mogu tableti zameniti olovke. Isto mislim za štampu, lakše je čitati i listati štampane novine. Naši proizvodi imaju ekološku vrednost, drugačiji su od drugih na tržištu, ali nastavićemo da naše olovke i bojice i ubuduće činimo što zanimljivijim kupcima. Neki ekološki proizvodi su skuplji od komercijalnih, ali naši nisu, iako su bojice ručno pravljene, i naša misija je da cena naših proizvoda bude takva da olovke i bojice budu svima dostupne.  

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.