Da li smo spremni za robo-pljeskavice?

Foto: Printscreen/livescience.com
  • 25.09.2019

  • 06:32

  • Nova ekonomija

  • 0

Kalifornijski lanac restorana CaliBurger dospeo je u žižu javnosti prošle godine kada je zaposlio Flipija (Flippy), robotskog kuvara brze hrane, u svom restoranu u Pasadeni. Taj robot koristi senzore i kamere tokom pripreme hrane, kako bi procenio kada je pljeskavicu potrebno okrenuti, u odnosu na temperaturu koju izmeri. Flipi je nakon prvih izveštaja o svom uspehu u medije ponovo dospeo dva dana kasnije – zato što je morao na privremeni odmor. Razlog? Bio je suviše brz za svoje ljudske kolege koje nisu mogli da ga prate u pripremanju pljeskavica, zbog čega su morali na dodatnu obuku

Ovakve i slične vesti uvek pobuđuju strah da će automatizacija ljudski rad u ekonomiji budućnosti, barem u nekoj meri, učiniti suvišnim. Robotizacija i veštačka inteligencija se navode kao razlog zbog kog će veliki broj profesija, po nekim procenama polovina svih za koje diploma fakulteta nije neophodna, nestati.

Radnici sa niskim platama su među prvima koji bi mogli da izgube poslove, jer su mnogi njihovi radni zadaci zasnovani na rutini i repeticiji.

Kafe Iks (Cafe X) je potpuno automatizovana i bezgotovinska kafeterija, u kojoj sva pića priprema robot. Mušterije svoje napitke poručuju i plaćaju tabletima u samom lokalu ako to već nisu učinili na svojim telefonima. U zavisnosti od složenosti porudžbine, robotski barista može da napravi u proseku dva pića u minuti. Koncept uključuje ljude, ali samo kao ispomoć mušterijama u procesu naručivanja, obaveštavanje kupaca o stavkama u meniju i opskrbljivanja robota sastojcima.

Zume Pica (Zume Pizza) zapošljava tim robota koji su zaduženi za repetitivne poslove poput razvlačenja testa ili stavljanja topinga, dok je kuvar u bostonskom Spajsu (Spyce) zapravo robot dimenzija tri-puta-četiri metra, koji bežično prikuplja višestruke porudžbine, prikazuje imena gostiju čija se hrana priprema, ubacuje razne sastojke iz frižidera u vokove i tiganje, priprema i servira hranu.

MekDonalds je ovog meseca kupio kompaniju koja razvija veštačku inteligenciju za prepoznavanje glasa sa sedištem u Silicijskoj dolini. Jedan od najprepoznatljivijih lanaca restorane brze hrane saopštio je tada da će tehnologija na kojoj radi Apprente poboljšati brzinu i tačnost procesa primanja narudžbina na Drive-through terminalima. Umesto da samo prepoznaje komande novi softver će moći da obrađuje složene naloge.

Najčešći razlozi zbog kojih dolazi do automatizacije poslova u restoranima jeste istovremeni rast zarada u razvijenijim državama i istovremena potreba da cene u restoranima ostanu niske. Stručnjaci ipak navode da je malo verovatno da će ljudi u ovoj grani sektora usluga nestati u kratkom roku, ali napominju da kompanije sve više i agresivnije ulažu u robotizaciju, kao i da će se taj trend nastaviti u predstojećem periodu.

pošaljite komentar

Nema komentara