Vesti iz zemlje

27.02.2019. 16:11

Agromedia

Autor: Sergej Trifunović pisao Aleksandru Vučiću

Paprika bi mogla da bude novi brend Srbije

Paprika bi mogla da bude novi brend Srbije i njen veoma značajan izvozni proizvod, navodi se u studiji konsultanstske kuće SEEDEV, koja je sprovedena uz podršku projekta GIZ.

Tome u prilog govore podaci da je paprika tokom 2016. godine paprika izvožena u čak 27 različitih zemalja, od čega je 35 odsto otišlo u zemlje Evropske unije, piše Agromedia.

„Kako se ističe u sprovedenoj studiji, ostvarena proizvodnja paprike u 2016. godini iznosila je 227,6 hiljada tona, što je povećanje od 2,3 puta u odnosu na prethodne tri godine. Došlo je do rekordnog izvoza od 6,5 miliona dolara sveže paprike, a 6,1 milona dolara tucane paprike, što pokazuje značajne promene koje se događaju na tržištu“, piše u istraživanju.

Do ovih rezultata nije se došlo preko noći, već su neki veći proizvođači sistemski uvodili nove sorte, tehnologije gajenja i pronalazili nova tržišta. 

Osim nekoliko kompanija, ova proizvodnja je gotovo u potpunosti zasnovana na porodičnim gazdinstvima. Trendovi pokazuju da Srbija preuzima deo tržišta Mađarske i Makedonije, jer ima konkurentniju proizvodnju.

Ulaganje u promociju, oznake kvaliteta i preradu paprike može da da rezultate

Kvalitetan ajvar proizvod je koji zadovoljava sve kriterijume modernog potrošača: hrono, niče, vegetarijanski, convinence, koristi se van sezone, ukusan je….Ipak, on nije poznat u zemljama van Balkana.

Tucana paprika, čiji izvoz prethodnih godina stalno premašuje 10 miliona dolara, suočava se sa sve većom konkurencijom i proizvodnja se smanjuje jer uvoz zamenjuje domaću proizvodnju, naročito kod proizvođača koji gađaju cenovnu konkurentnost, navodi se u studiji.

Sa druge strane, javljaju se proizvođači orijentisani na kvalitet tucane paprike kojima treba vremena da se dokažu i prilagode. Kod ajvara i tucane paprike, kao i kod drugih sličnih proizvoda, postoje pojedinačni uspešni primeri i pokušaji plasmana i promovisanja, ali nema sistemskih napora privatnog i javnog sektora u tom pravcu koji bi definisali kvalitet i učinili ga šire prepoznatljivim, čime bi se značajno povećala potrošnja, a samim tim i proizvodnja paprike.

Upravo zato kod paprike, više nego kod drugih proizvoda, ima smisla uvoditi oznake kvaliteta i promovisati kvalitet kako na domaćem tako i na stranim tržištima. Proizvođači mogu to raditi sami, ali bi pomoć države u promovisanju, garanciji i označavanju kvaliteta ubrzala procese osvajanja tržišta.

Srbija je po konkurentnosti u proizvodnji paprike među prvih 15 zemalja. Makedonija je, u rangu CEFTA zemalja, bolja od Srbije. Značajne investicije u proizvodnji u zatvorenom i ciljanje rane sezone proizvodima visokog kvaliteta je unapredilo konkurentnost Srbije.

Dalji razvoj sektora će omogućiti supstituciju uvoza van sezone, razvoj preradne industrije i osvajanje inostranih tržišta, prvenstveno u regionu.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.