Za pravu digitalnu transformaciju neophodni startapi

  • 04.03.2019

  • 10:56

  • Nova ekonomija

  • 0

U srpske startape je do sada uloženo preko 140 miliona evra dok skoro ništa od tih investicija nije došlo od domaćih kompanija, pokazalo je istraživanje Inicijative Digitalna Srbija predstavljeno na sinoćnom uvodnom događaju u Kopaonik Biznis Forum pod nazivom Startapi: motor digitalne Srbije. 

Kako je objasnio generalni direktor Inicijative Nebojša Đurđević, ovim istraživanjem se došlo do procene da u Srbiji ima oko 200 startapa od kojih 45 odsto nije dobilo nikakvo eksterno finansiranje, već su svoj rast zasnovali isključivo na sopstvenim ili sredstvima porodice i prijatelja.

Zoja Kukić iz Inicijative Digitalna Srbija, rekla je da je tema digitalne transformacije sve dominantnija u Srbiji, što neformalno potvrđuje i program ovogodišnjeg Kopaonik Biznis foruma. 

"Ove godine trećina tema na Kopaoniku se odnosi na digitalnu transformaciju u privredi, što je duplo više
u odnosu na prošlu godinu, a drastično više u odnosu na Forum iz 2017. kada je tek 5% predavanja i panela imalo veze sa digitalnom ekonomijom",  rekla je Kukić.

"Mnoge je iznenadilo i istraživanje koje je pokazalo da je preko 70% kompanija u Srbiji sprovelo bar jedan
projekat u domenu digitalne transformacije".

Međutim, Kukić je postavila pitanje koliko zaista digitalna transformacija naših kompanija može da bude inovativna ako su iz ovog procesa isključeni oni koji su zapravo nosioci inovacija o ovoj sferi – startapi.

Iako u svetu korporativno ulaganje u startape raste iz godine u godinu, skok sa 36 na 53 milijarde dolara za prethodnih godinu dana, u Srbiji su retki primeri kompanija koje se odlučuju na ovaj korak. 

Među prednostima koje kompanije imaju ako ostvare različite oblike saradnje sa startapima, poseban akcenat na panelu stavljen je na poreske podsticaje koje od nedavno ostvaruju srpske kompanije koje se odluče na investicije u startape.

Naime, podsetila je Kukić, ove kompanije odlukom Ministarstva finansija ostvaruju pravo na poreski kredit u vrednosti od 30% od ukupnog ulaganja. Ovakvi podsticaji znatno smanjuju rizik koji svako ulaganje u startape
nosi sa sobom.

U drugom delu panela predstavljena su dva uspešna primera kompanija koje sarađuju sa startapima, ujedno i
članica Inicijative Digitalna Srbija.

Milica Marković iz kompanije Direct Media je kao primer saradnje sa startap zajednicom navela odlična iskustva
koja je ova marketinška agencija imala u zajedničkom razvoju proizvoda ili korišćenju inovativnih rešenja startapa Hunch, TVBeat i Videobolt. 

Na ovaj način, Direct Media se profilisala kao inovativna agencija koja radi sa pametnim platformama za kreiranje video-sadržaja, automatizaciju reklamiranja na internetu i statističku analizu gledanosti TV programa u realnom vremenu, te kroz ovu saradnju pruža brže, kvalitetnije i inovativnije usluge
svojim klijentima. 

"Osnivanje Inicijative Digitalna Srbija pomoglo nam je da budemo mnogo opušteniji u procesu digitalne transformacije kompanije", naglasila je Marković.

Milorad Bjelogrlić iz Telekoma Srbija najavio je da će ova kompanija u Beogradu otvoriti Digitalnu fabriku
nakon uspeha ovog projekta u Crnoj Gori. Reč je o platformi koja će se sastojati od haba za rad sa startapima,
akademije u okviru koje će startapi moći da razvijaju svoja znanja i veštine, dok će Telekom Srbija na kraju ove obuke odabrati najzrelije startape i direktno uložiti u njih. 

Na ovaj korak, Telekom Srbija se odlučila nakon tri godine saradnje sa startap zajednicom kroz koju je odabranim domaćim startapima davala do 20.000 evra bespovratne finansijske podrške. Nakon što je, kroz grantove, podržala i razvoj domaćih startapa, ali i naučila da sarađuje sa njima, ova kompanija neće više tretirati ulaganje u startape samo kao poslovanje koje je isključivo društveno-odgovorno, već i kao investiciju iz koje će očekivati finansijku dobit.
pošaljite komentar

Nema komentara