Vesti iz zemlje

15.03.2018. 14:31

B92

Autor: Nova Ekonomija

Stopa rasta izvoza sektora usluga u prethodne tri godine 11,7 odsto

Usluge u Srbiji sada stvaraju više od 60 odsto bruto domaćeg proizvoda (BDP-a) a industrija oko 31 odsto, objavio je časopis „Biznis i finansije“.

Prosečna stopa rasta izvoza sektora usluga u prethodne tri godine bila je 11,7 odsto a robnog izvoza 10,1 odsto, objavio je časopis „Biznis i finansije“.

„Uspeh srpskog sektora usluga često se meri u odnosu na izvoz malina, verovatno najpoznatijeg domaćeg poljoprivrednog proizvoda“, navodi časopis i podseća da je od 2012. veća zarada od izvoza softvera veća nego od malina.

Ekonomista Ivan Nikolić je rekao da je sektor usluga sve konkurentniji i da mala, tehnološki zaostala zemlja poput Srbije lakše može da „uhvati kopču“ sa razvijenijim privredama preko usluga nego preko proizvodnje roba, iako se u tom „robnom delu“ privrede nalaze sektori koji se stalno izdvajaju kao razvojne šanse, poput poljoprivrede i prehrambene industrije.

Na dobre rezultate sektora usluga presudno utiču dve oblasti telekomunikacije, kompjuterske i informacione usluge, odnosno IKT sektor i takozvane „ostale poslovne usluge“, u koje, između ostalih, spadaju istraživanje i razvoj, kao i profesionalno i menadžersko savetovanje.

Na pitanje šta o ishodu dugogodišnjih raprava i poziva na reindustrijalizacije zemlje govori podatak da usluge u ovom trenutku stvaraju više od 60 odsto BDP-a, a industrija oko 31 odsto, Nikolić je rekao da je, svakako, Srbiji potrebno i jedno i drugo, ali da se često zaboravlja da je udeo industrije u domaćoj privredi već daleko iznad evropskog proseka.

„Može se raditi na povećanju vrednosti koju stvara domaća industrija, ali teško da možemo da povećamo udeo industrije u BDP. S druge strane, gledano iz ugla brzine rasta, sektor usluga beleži bolje rezultate sa manje angažovanih resursa“, objasnio je Nikolić i podsetio da se i struktura proizvodnje na globalnom nivou drastično promenila u odnosu na doba kada je Srbija imala veće proizvodne kapacitete.

Danas se, kako je dodao, insistira na masovnoj i jeftinoj proizvodnji, što znači da se prostor za postizanje konkurentnosti smanjio, a Srbija, za razliku od recimo Italije, nije izgradila imidž proizvođača ekskluzivne, brendirane robe.

Usluge su, kako navodi „Biznis i finansije“, sektor gde konkurentnost domaćih igrača raste, o čemu svedoči i činjenica da se već dve godine Srbija nalazi pri evropskom vrhu prema učešću izvoza IKT usluga u odnosu na ukupan izvoz.

Očigledan je i uspon „ostalih poslovnih usluga“, u okviru kojih „profesionalno i menadžersko savetovanje“ u poslednje tri godine beleži prosečni godišnji rast suficita od čak 41,6 odsto, a samo tokom 2017. ta grupa aktivnosti zabeležila je suficit od 193 miliona evra.

„To znači da se povećava broj dobro plaćenih domaćih menadžera, a raste i broj uspešnih stranih kompanija koje posluju u našoj zemlji. One su u većoj meri nego domaće firme spremne da angažuju kvalitetne, a to znači i bolje plaćene rukovodioce“, objasnio je Nikolić.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.