U domaćim propisima za zaštitu potrošača uskoro bi mogla da se vrati mogućnost za kolektivnu tužbu, koja je izbačena 2014. godine. Potrošačke organizacije u Srbiji smatraju kako bi se na taj način poboljšao položaj građana, jer smatraju da je na domaćem tržištu sve više primera kršenja prava većih grupa potrošača.
U Evropskoj uniji je pre nekoliko dana stupila na snagu Direktiva o predstavničkim tužbama za zaštitu kolektivnih interesa potrošača, prenosi Politika.
Ta direktiva će potrošačima u EU omogućiti da svoja prava rešavaju kroz kolektivne tužbe.
Pre toga, postojala je i obaveza članica Evropske unije da se usklade sa novom direktivom pre kraja 2022. godine.
Kolektivnom tužbom građani mogu između ostalog da se zaštite ako smatraju da su im ugrožena potrošačka prava u ugovorima za kablovsku ili mobilnu telefoniju, prodaju turističkih aranžmana ili nebezbedne hrane, ako se radi o povećanju cena komunalnih usluga bez najave.*
Pomoćnik ministra unutrašnje i spoljne trgovine Višnja Rakić podseća da je kolektivna tužba postojala u našem zakonodavstvu do 2013. godine, kada je od strane Ustavnog suda proglašena neustavnom.
„Tada su odredbe koje su se odnosile na poseban parnični postupak iniciran kolektivnom tužbom neustavnim“, kaže Rakić.
Prema njenim rečima, u Zakonu o zaštiti potrošača predviđa se zaštita kolektivnih interesa građana kroz administrativni postupak, pa se to ne razlikuje od zemalja u oktruženju koje su uvele kolektivnu zaštitu kroz tužbu.
Ona kaže i da pravo kolektivne tužbe omogućava naknadu štete grupi potrošača koji su oštećeni ponašanjem trgovca i izricanje efikasnih kazni.
*Tekst dopunjen 29.06.2023. u 16:33h.
Potrošači se najviše žale na kašnjenje isporuke