Ukupno šest kompanija ima dozvolu da na beogradskom aerodromu rade ček-in putnika, pregled karata i pasoša i preuzimanje i sortiranja prtljaga. To su “Аir Serbia Ground Services”, “Sky partner R.S.”, “Partner R.S.”, “Menzeis Aviation”, “Goldair Handling SRB”, „Air Pink” i “Oki Air International”.
Dodatno, Vansi (Vinci), kao operater aerodroma ne mora da ima posebnu dozvolu Direktorata već samo treba ispunjava uslove iz Pravilnika.
Direktorat civilnog vazduhoplovstva ukinuo je ograničenje tržišta za kompanije koje vrše usluge zemaljskog opsluživanja. Kako je rekao ministar saobraćaja Goran Vesić to znači da će avio kompanije od sada moći da biraju bilo koju od kompanija koje imaju dozvolu Direktorata da za njih vrši usluge ček-ina, predaje i sortiranja prtljaga, održavanja aviona ili keteringa.
“Do sada su na aerodromu Nikola Tesla postojala tri ground handling operatera (operatera za zemaljsko opsluživanje). Prvi naravno Vansi (Vinci) koji je najveći, drugo Er Srbija (Air Serbia) koja je takođe imala tu mogućnost mada to nije radila i jedna strana kompanmija, francuska Skaj partner (Sky Partner) koja je radila”, rekao je Vesić gostujući na TV Prva.
Iako je Vesić rekao koje tri firme su do sada mogle da rade kao zemaljski operateri na beogradskom aerodromu, ovu zvaničnu informaciju nisu uspeli da dobijemo od Direktorata civilnog vazduhoplovstva.
Naime, odlukom Direktorata o ukidanju ograničenja prestala je da važi odluka iz 2015. godine kojom se ogrančenje i uvedeno.
Iz ovog dokumenta mogli bismo da saznamo koje firme su bile jedine odabrane da rade kao zemaljski operateri i šta je bio razlog za ovakvu odluku.
Direktorat je Novoj ekonomiji međutim dostavio samo novu odluku o ukidanju ograničenja, ali i listu svih firmi koje imaju dozvole Direktorata za pružanje usluga zemaljskog opsluživanja.
Ukupno 14 firmi poseduje ovu dozvolu. To znači da će sada sve one moći da rade na beogradskom aerodromu, odnosno da će avio kompanije sada moći da izaberu da na aerodromu “Nikola Tesla” sarađuju sa bilo kojom od ovih firmi.
Međutim, različite kompanije imaju dozvole za različite usluge u okviru zemaljskog opsluživanja.
Na primer, Naftna industrija Srbije (NIS) ima dozvolu samo za uslugu koja se odnosi na snabdevanje aviona gorivom i mazivom.
Iz izjave ministra Vesića zaključuje se da je on govorio pre svega o operaterima koji imaju dozvolu da se bave uslugama opsluživanja putnika i prihvatom i otpremom predatog prtljaga.
Sa ovim uslugama je u poslednjem periodu i bilo najviše problema na beogradskom aerodromu, kako smo saznavali iz zvaničnih saopštenja.
Dozvola za opsluživanje putnika obuhvata usluge koje se odnose na ukrcavanje i iskrcavanje putnika, pregled pasoša i karata, registraciju i predaju prtljaga i njegovo razvrstavanje.
Prihvat i otprema predatog prtljaga odnosi se na utovar i istovar prtljaga, razvrstavanje i dovoženje prtljaga do mesta za preuzimanje.
Obe ove dozvole imaju četiri firme. To su “Аir Serbia Ground Services”, “Sky partner R.S.”, “Partner R.S.”, “Menzeis Aviation”, “Goldair Handling SRB”.
Prva kompanija je u vlasništvu Er Srbije, a “Sky Partner” je u vlasništvu francuskih kompanija “Samsic Assistance” i “SAS Groupe”. Vlasnik “Menzies Aviation” u Srbiji je istoimena holandska kompanija (70 odsto) i Ana Marojević (30 odsto). „Menzies Aviation“ inače je kompanija iz Velike Britanije, ali je njen ogranak iz Holandije većinski vlasnik srpske podružnice.
Menzies ušao je na tržište Srbije i Crne Gore prošle godine. Tada je kupio većinski udeo u crnogorskoj kompaniji „Fly Montenegro Ground Handling“ i „Flystar Aviation Services“ iz Srbije.
U tadašnjem saopštenju Menzies-a navodi se da je „Flystar Aviation Services“ pružao usluge zemaljskog operatera na beogradskom aerodromu „Nikola Tesla“, a da je „Fly Montenegro Grounf Handling“ radio kao zemaljski operater na aerodromima u Tivtu i Podgorici.
“Goldair Handling” je u vlasništvu istoimene grčke kompanije.
Ove kompanije imaju dozvole i za dodatne usluge kao što su administrativni poslovi, održavanje aviona ili prihvat i otprema pošte i robe.
Kompanije “Air Pink” (čiji je vlasnik Željko Mitrović) i “Oki Air International” imaju dozvolu za opsluživanje putnika, ali ne i za prihvat i otpremu predatog prtljaga.
Osim ovih firmi, na listi Direktorata civilnog vazduhoplovstva nalaze se i druge koje imaju dozvole za obavljanje drugih usluga zemaljskog opsluživanja.
“Аir Serbia Catering” ima dozvolu za obezbeđivanje ketergina u avionima, a “Cargo Agent – Navigator” ima dozvole za administrativne poslove i kontrolu, prihvat i otpremu pošte i robe, ugovoraranje pozicija za avione u hangaru, pripreme leta i usluge za poslugu i prevoz korisnika aerodroma. I kompanija “Euro Jet Flight Services” ima slične dozvole, samo što nema dozvolu za obavljanje usluga za posadu nakon leta.
“Interšped – B” ima dozolu za administrativne poslove i kontrolu i prihvat i otpremu pošte i robe.
Akcionarsko društvo „Intereuropa“ ima dozvole za administrativne poslove, prihvat i otpremu pošte i robe, održavanje aviona i ketering. “Aerodrom Ketering” takođe ima dozovlu za usluge opsluživanja hranom i pičem, a “Avio Chem” za čišćenje aviona.