Kako roditelji da razgovaraju sa decom o sadržajima koje gledaju? Da li tu ima nešto korisno? Ana Mirković, psihološkinja koja se bavi digitalnim komunikacijama i medijskom pismenošću mladih daje korisne savete za različite starosne grupe dece.
Živimo u eri u kojoj je digitalna komunikacija dominantan oblik komunikacije među decom i mladima. Sve se danas radi na internetu – pohađa se nastava, rade se domaći zadaci, uči, istražuje, komunicira sa drugarima, igra se, gledaju zanimljivi sadržaji, započinju ljubavi, završavaju se ljubavi… Sve ovo jeste život i utiče na kvalitet života.
Stručnjaci govore u prilog tome da je mnogo važniji kvalitet vremena koje deca provode ispred ekrana nego kvantitet.
Na roditeljima je da učestvuju, razgovaraju sa decom i doprinesu odabiru kvalitetnih sadržaja koji doprinose kognitivnom i emocionalnom razvoju dece.
Roditelji mlađe dece imaju veći uticaj na kreiranje navika dece, a od kvaliteta drugih aktivnosti koje ponude, zavisi dinamika dana.
Roditelji treba da organizuju dan tako da dete ima neku fizičku aktivnost, da se igra s vršnjacima, provede deo dana u prirodi, da uvode različite društvene igre, zajedno gledaju neke sadržaje na internetu, komentarišu, analiziraju u skladu sa uzrasnim nivoom deteta.
Mnogo je važno da prihvatimo sopstvenu odgovornost za svaku uspešnu i neuspešnu komunikaciju sa našom decom.
Ako nas deca ne čuju, ako imamo utisak da nas ne razumeju – moramo naći način da dođemo do njih drugačijom porukom, da je prenesemo sa emocijom i pokažemo koliko nam je važno da se čujemo.
Da bismo lakše prišli deci, važno je da razumemo razvojnu fazu u kojoj se nalaze, šta im je važno, kako razumeju svet i da im priđemo na način koji je njima prihvatljiv.
Razgovori sa decom predškolskog uzrasta
Deca do sedme godine prolaze nekoliko faza razvoja koje sve karakteriše egocentrizam i fokus na zadovoljavanje sopstvenih potreba. Roditelji je uglavnom opisuju konstatacijom da njihovo dete smatra da se čitav svet vrti oko njega. ☺
Dete nema osećaj ni svest o tome da neku svoju tvrdnju treba da dokaže, niti da je potkrepi činjenicama kako bi i druge ubedio u svoje mišljenje. Ukoliko dete na ovom uzrastu pitamo „Zašto?“ često možemo dobiti odgovor „Zato“ i nakon toga se komunikacija završava.
Dogovaramo se o vremenu koje ćemo provesti u virtuelnom svetu, a kompenzacija je igra u realnom svetu, koja vežba mozak, finu mikro-motoriku i fokus.
U te svrhe koristimo ređanje kocki, puzli, rešavanje rebusa, rešavanje zanimljivih zadataka i grafo-motiričkih vežbica koje treniraju koncentraciju. I , naravno, zajednički boravak na svežem vazduhu, uživanje u prirodi i posmatranju zvezda, posebno onda kada je sva naša pažnja usmerena na pronalaženje padalice koja će nam ispuniti najvažnije željice 🙂
Sa decom predškolskog uzrasta razgovaramo tako što postavljamo pitanja:
Šta gledaš?
Čemu si se tako lepo nasmejao?
Jesam li dobro čuo te ružne reči? Jesi li se uznemirio/la?
Šta ti se dopada kod tog Jutjubera? Ima li nešto što ti se ne sviđa?
Da li smo dovoljno vremena gledali u ekran? Šta ćemo sada da radimo?
Odlike razvojne faze između sedam i 11 godina
Ovaj uzrast je već uveliko u digitalnom svetu. TikTok kao apsolutni trend među (pred)tinejdžerima i igrice poput Minecrafta fenomenalni su za vežbanje pažnje, iako se na prvi pogled ne čini tako.
Nama koji smo odrastali u parkićima i motali kabl fiksnog telefona oko prsta, nezamislivo je da deca mogu da provode sate i sate u zemlji „vatre i leda“ (Minecraft) i nije nam uopšte jasno šta je tako famozno u vezi sa Tiktokom.
Ali, caka je u tome da igrice poput Minecrafta iziskuju potpunu i nepodeljenu pažnju.
Deco, spremajte se
Deca su udubljena, fokusirana, razmišljaju, stvaraju svetove, grade i uče da preživljavaju. TikTok je jedna neiscrpna baza kreativnih, zabavnih, društveno angažovanih priča i ukoliko dete prati “prave” osobe, svaki trenutak koji provede na toj platformi može biti investicija u njegovu kreativnost i kognitivni razvoj.
Ipak, kao i svaki sadržaj, i ovaj treba konzumirati dozirano.
Naša pažnja treba da bude usmerena u sadržaje koji okupiraju dečiju pažnju i najbolji način da se povežemo sa decom jeste da zajedno istražujemo, igramo se i pratimo omiljene ličnosti.
I ovde su iskrenost, otvorena dvosmerna komunikacija i poverenje ključne reči.
Podržavamo ih da provode vreme na ovim platformama nakon što su obavili dnevne i školske obaveze i trudimo se da ih zainteresujemo za pozorište, knjigu (pravu knjigu od papira), koncerte, šah, sport…
Pažnju treniramo svakodnevnim razgovorima u kojima ćemo zainteresovano zamoliti da nam detaljno pričaju šta se lepo desilo tokom dana, ko je šta lepo uradio (gest), da li se dogodila neka neprijatna situacija i kako bi je (ili su je) rešili.
Izdvajamo više vremena za zajedničko vreme i ljubimo ih i grlimo do beskraja, ma koliko se oni tome opirali 🙂
Pitanja koja roditelji dece ovog uzrasta postavljaju deci:
Da li želiš zajedno da gledamo nešto na YT?
Šta se dešava to na TikToku o čemu i roditelji pričaju? Neki izazovi, hoćeš da mi ispričaš?
Da li bi mi pokazao kako koristiš Snapchat?
Ko je sada zvezda Instagrama? Šta ti se kod nje/njega sviđa?
Tinejdžeri 12+
Pripadaju generaciji Z, rođeni su u digitalnom svetu, samouki su kada su u pitanju mediji, ne interesuje ih televizija, okrenuti su sopstvenim idejama i stavovima i nemaju vremena da “filozofiraju”.
Vole slobodu, ne vole ograničenja i “moranja”, buntovni su (u velikoj meri pod uticajem hormona). Znaju o medijima, platformama, o globalnim i lokalnim političkim, socijalnim, kulturološkim trendovima više nego svi njihovi roditelji zajedno.
Empatični su, tvrdoglavi, smisleni, pravični i vrlo objektivni, ali i podložni manipulaciji, zato moramo biti veoma pažljivi i oprezni u komunikaciji.
Njima je svet digitalan, a realnost (kako je roditelji definišu) misaona imenica, a sadržaji koji su im atraktivni smenjuju se brzinom Ptice Trkačice.
Ovi klinci znaju sve, imaju mišljenje o svemu, ne dozvoljavaju da im se utiče na kreiranje stava (ili isti preispituje), ne vole imperative, vrlo su osetljivi na grubosti i neslaganje sa njima. Naša uloga je zapravo najteža na ovom uzrastu jer stalno cinculiramo između roditeljskog autoriteta i super kul prijatelja, dajući sve od sebe da nas percipiraju kao roditelje-prijatelje čije mišljenje treba razmotriti.
Njihova pažnja usmerena je na trendove i oni ne trpe nikakve zastarele i nametnute norme.
Zato se trudimo da i mi pratimo trendove, stvaramo zajedničke rituale i aktivnosti i usmeravamo im pažnju na sadržaje koje možemo zajedno da pratimo (filmovi, serije, emisije, medijski sadržaji, teme koje sve nas interesuju…). Razgovaramo, diskutujemo, pitamo, stavljamo fokus na mišljenje i kreiranje ličnog stava.
Naša misija je da im pomognemo da postanu ljudi koji misle i koji će pažnju usmeriti na kvalitetne sadržaje, a neće je uzaludno trošiti na bezvezne stimuluse koji dolaze sa svih strana.
Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs
Vlada Republike Srbije saopštila je da je na dana sednici usvojila Predlog zakona o izmeni Zakona o privatizaciji, kojim se uređuju uslovi i postupak promene vlasništva društvenog i javnog kapitala i imovine...
Država je ponovo donela Uredbu o obaveznoj proizvodnji i prometu hleba od brašna "T-500". Ovom uredbom, propisana je gramaža, sastav ali i maksimalna cena hleba koja se proizvodi od njega.Tako je Uredbom...
U prisustvu Delegacije Evropske unije u Srbiji, u Beogradu su danas predstavnici Uprave Ministarstva poljoprivrede Srbije za agrarna plaćanja i adekvatnih tela Crne Gore i Severne Makedonije potpisali sporaz...
U Srbiji je u proteklih nekoliko godina takozvani "Crni petak", dan kada prodavci tradicionalno nude velike popuste, postao veoma popularan način za brzo privlačenje velikog broja kupaca. Iako neke kompanije...
NOVA EKONOMIJA
prtplatite se za čitanje premium sadržaja
PREMIUM sadržaji na platformi NovaEkonomija.rsInforamcije koje imaju dodatnu vrednost
Koristimo kolačiće kako bismo osigurali da vam pružimo najbolje iskustvo na našoj veb stranici. Ako nastavite da koristite ovaj sajt, pretpostavićemo da ste saglasni sa tim.Ok