Nedavno objavljeno istraživanje tima nemačkih naučnika ukazuje na zabrinjavajući trend u pretraživačima: Internet pretraživači postaju sve lošiji usled preplavljenosti spam sadržajem i SEO tekstova (search engine optimization).
Istraživači su se fokusirali na pretrage proizvoda koje nude recenzije i preporuke za kupovinu, analizirajući skoro 7.400 upita na tri pretraživača: Google, Bing i DuckDuckGo.
Glavni zaključak istraživanja jeste da pretraživači imaju „značajne probleme“ sa takozvanim “affiliate” linkovima – plaćenim linkovima koji upućuju korisnike na prodavca.
Iako ukupan broj pregleda proizvoda sa “affiliate” linkovima nije ogroman, istraživači su utvrdili da su ovi pregledi preterano zastupljeni u rezultatima pretraga.
„Problem sa ovim linkovima leži u poverenju“, navode istraživači. Korisnici često veruju svojim pretraživačima, pa tako i ovi linkovi uživaju ovo poverenje, ne zbog kvaliteta već zbog visokog rangiranja upotrebom SEO alata.
Međutim, ovo stvara napetost između partnera, provajdera pretraga i korisnika, jer su „affiliate“ partneri skloniji dizajniranju web stranica sa ciljem optimizacije rangiranja, a ne ulaganju u kvalitetniji pregled sadržaja/proizvoda.
Stranice sa većim brojem „affiliate“ linkova i boljom optimizacijom češće se pojavljuju u rezultatima pretraga, ali često „(sadrže) manje kvalitetan tekst“, navode istraživači.
Izazovi se dodatno komplikuju sa sve većim prilivom sadržaja generisanog veštačkom inteligencijom, što bi moglo dovesti do daljeg pada kvaliteta rezultata pretraga.
Portparol Google-a je za Business Insider izjavio da se studija „usko fokusira na sadržaj pregleda proizvoda“, te stoga ne odražava „ukupan kvalitet“ Google pretrage.
„Izvršili smo specifična unapređenja za rešavanje ovih problema – a sama studija ukazuje da se Google poboljšao tokom protekle godine i da bolje funkcioniše od drugih pretraživača“, izjavio je portparol.
Iako istraživači smatraju da ovaj problem „zaslužuje više pažnje“, trenutno ne vide očigledno rešenje.
„Marketing je delimično odgovoran za izgled online sadržaja danas… Potpuna zabrana verovatno nije rešenje“, izjavio je Janek Bevendorf, istraživački na Univerzitetu u Lajpcigu i koautor studije.
On dodaje i da mnogi legitimni sajtovi zavise od marketinga i SEO optimizacije kao važnog izvora prihoda.
„Na kraju, to može ostati igra mačke i miša“, zaključuje Bevendorf.