U nedavno objavljenom izveštaju, Mozila fondacija tvrdi se da alati za transparentnost digitalnih oglasa, koje nude velike tehnološke kompanije, ne uspevaju da pruže dovoljno relevantnih podataka korisnicima, novinarima i zagovornicima privatnosti na internetu. Ovi alati je trebalo da omoguće nadzor i tako spreče potencijalne prevare i špirenje dezinformacija, ali su se pokazali kao neefikasni – pri čemu je platforma „X“ ocenjena kao najgora.
Transparentnost reklama može zvučati kao kontraintuitivan koncept za one koji nisu upoznati s njim.
Za razliku od televizijskih reklama, gde je sponzor uglavnom jasno naveden, digitalne reklame su često netransparentne – ne znate ko ih je platio, plasirao, u koju svrhu.
Nedostatak efikasnih alata za transparentnost otežava praćenje sumnjivih oglašivačkih praksi i prevara.
Izveštaj je nastao kao deo istraživanja koje su sproveli Mozilla i CheckFirst, kompanija koja razvija softverska rešenja za borbu protiv dezinformacija. U analizi je učestvovalo dvanaest alata za transparentnost reklama kreiranih od strane tehnoloških platformi kao što su X, TikTok, LinkedIn, Google Search i Meta.
Koristeći smernice Akta o digitalnim servisima (DSA) Evropske unije iz 2023. godine i unutrašnje smernice Mozille za biblioteke reklama, organizacije su pregledale repozitorijume reklama u pogledu dostupnosti javnosti, sadržaja reklama, detalja o platiocima i ciljanju korisnika.
Nijedan od analiziranih repozitorijuma nije dobio pozitivnu ocenu, a mnogi od njih su bili teško dostupni.
X se posebno istakao kao najgori u pogledu dostupnosti podataka i mogućnosti pretraživanja, ograničavajući pristup reklamama na jedan CSV fajl bez mogućnosti filtriranja ili sortiranja.
Ovi rezultati posebno zabrinjavaju u godini punoj izbornih tenzija, koja već sada budi strahove o namernim dezinformacionim kampanjama, ulozi veštačke inteligencije i uticaju lidera velikih tehnoloških kompanija na oglašavanje kandidata i svest birača.
Prošle godine, izvršni direktor X-a, Ilon Mask, najavio je povlačenje ranije politike platforme koja je zabranjivala političko oglašavanje, što je odmah izazvalo reakciju nadzornih tela.
Borba Jutjuba protiv blokiranja reklama širi se na mobilne uređaje