Vesti iz sveta

18.04.2024. 14:51

moz://a

Autor: Nova Ekonomija

„Ozbiljni nedostaci“ u digitalnom oglašavanju, X na dnu liste transparentnosti

Foto: Nova ekonomija/Dimitrije Gašić

U nedavno objavljenom izveštaju, Mozila fondacija tvrdi se da alati za transparentnost digitalnih oglasa, koje nude velike tehnološke kompanije, ne uspevaju da pruže dovoljno relevantnih podataka korisnicima, novinarima i zagovornicima privatnosti na internetu. Ovi alati je trebalo da omoguće nadzor i tako spreče potencijalne prevare i špirenje dezinformacija, ali su se pokazali kao neefikasni – pri čemu je platforma „X“ ocenjena kao najgora.

Transparentnost reklama može zvučati kao kontraintuitivan koncept za one koji nisu upoznati s njim.

Za razliku od televizijskih reklama, gde je sponzor uglavnom jasno naveden, digitalne reklame su često netransparentne – ne znate ko ih je platio, plasirao, u koju svrhu.

Nedostatak efikasnih alata za transparentnost otežava praćenje sumnjivih oglašivačkih praksi i prevara.

Izveštaj je nastao kao deo istraživanja koje su sproveli Mozilla i CheckFirst, kompanija koja razvija softverska rešenja za borbu protiv dezinformacija. U analizi je učestvovalo dvanaest alata za transparentnost reklama kreiranih od strane tehnoloških platformi kao što su X, TikTok, LinkedIn, Google Search i Meta.

Koristeći smernice Akta o digitalnim servisima (DSA) Evropske unije iz 2023. godine i unutrašnje smernice Mozille za biblioteke reklama, organizacije su pregledale repozitorijume reklama u pogledu dostupnosti javnosti, sadržaja reklama, detalja o platiocima i ciljanju korisnika.

Nijedan od analiziranih repozitorijuma nije dobio pozitivnu ocenu, a mnogi od njih su bili teško dostupni.

X se posebno istakao kao najgori u pogledu dostupnosti podataka i mogućnosti pretraživanja, ograničavajući pristup reklamama na jedan CSV fajl bez mogućnosti filtriranja ili sortiranja.

Ovi rezultati posebno zabrinjavaju u godini punoj izbornih tenzija, koja već sada budi strahove o namernim dezinformacionim kampanjama, ulozi veštačke inteligencije i uticaju lidera velikih tehnoloških kompanija na oglašavanje kandidata i svest birača.

Prošle godine, izvršni direktor X-a, Ilon Mask, najavio je povlačenje ranije politike platforme koja je zabranjivala političko oglašavanje, što je odmah izazvalo reakciju nadzornih tela.

Borba Jutjuba protiv blokiranja reklama širi se na mobilne uređaje

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.