Srbija

25.04.2024. 11:52

Politika

Autor: Nova ekonomija

Kamioni sa voćem, povrćem i mesom više nemaju prioritet na granicama

Foto: Pixabay

Srbija

25.04.2024. 11:52

Teretnjaci koji prevoze voće, povrće i meso od polovine ovog meseca više nemaju prednost u odnosu na druge kamione koji na tri granična prelaza čekaju na ulaz u Evropsku uniju, piše Politika

Aktom Uprave carine iz jula 2020. godine, prioritetan prelazak na graničnim prelazima Batrovci, Horgoš i Vatin imali su teretnjaci i hladnjače koje prevoze ovu vrstu osetljive robe.

Međutim, kako je navedeno u dokumentu koji je objavila Uprava carine, ova mera posle gotovo četiri godine stavljena je van snage, počev od 12. aprila.

Navodi se da je poslovna zajednica uputila molbu ovoj upravi da se taj do skoro važeći akt ukine, „uzimajući u obzir pre svega bezbedonosne razloge na graničnim prelazima“.

Profesor Zoran Keserović, jedan od vodećih domaćih stručnjaka za voćarstvo, upozorio je da bi ovakva odluka mogla da ima otežavajući uticaj na izvoz voća, posebno onog lako kvarljivog, pa i jabuka koje se u poslednje vreme zbog poremećaja na tržištu slabije prodaju.

Kako je Keserović objasnio za „Politiku“, kamioni-hladnjače su dosad imali priorite, ali ova odluka, koja nije uredba vlade, mogla bi da ima dalekosežne posledice i izvoznici već na to upozoravaju.

„Zamislite sada da jabuke, maline, borovnice ili jagode, a posebno jagode stoje tri dana u hladnjačama na graničnim prelazima. Tu će trpeti i izvoznici i proizvođači jer kada roba stigne do kupca on može da odbije isporuku ako nije zadovoljavajućeg kvaliteta“, rekao je on i dodao kako ne zna šta tačno može značiti obrazloženje „iz bezbednosnih razloga”, ali da pretpostavlja da su neki prevoznici možda zloupotrebljavali odluku koja je bila na snazi, mada, ističe, kontrolom lako može da se utvrdi šta je u kamionu i šta je u hladnjaču.

Sagovornik upoznat sa prilikama na izvoznom tržištu voća rekao je da novonastale prilike mogu da povećaju troškove prevoznika, ali da imaju uticaj na sve učesnike u lancu.

„Osim što se povećavaju troškovi umanjuje se i količina voća koja se izvozi ako kamion čeka. Troši se više goriva jer hladnjača mora da radi da voće ne bi propalo. Uvek postoji rizik i da neće raditi sve vreme, što će smanjiti kvalitet robe“ istakao je sagovornik.

Ističe da je dodatni problem to što u ovakvoj situaciji ne možete da predvidite kada će hladnjača stići na odredište, što iritira kupce ako na policama nema robe onda kada je ugovoreno.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Komentar(1)

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.