U Privrednoj komori Srbije (PKS) danas je predstavljen MSP kompas, platforma od 75 indikatora koja meri stanje i napredak sekora malih i srednjih preduzeća u Srbiji u oblastima kao što su ljudski resursi, poslovna očekivanja, poslovno okruženje, zelena tranzicija, digitalna transformacija, pristup, finansijama.
„Motivacija iza ovoga je da institucijama i biznisima obezbedimo kvalitetne podatke kako bi donosili bolje strateške odluke. Spremili smo set interaktivnih, ažurnih, detaljnih podataka. To je platforma od 75 indikatora koji mere stanje i napredak MSP sektora u oblastima kao što su ljudski resursi, zelena tranzicija, digitalna transformacija, pristup finansijama, rodna ravnopravnost“, rekao je na predstavljanju MSP kompasa, direkor Centra za visoke ekonomske studije (CEVES) Nemanja Šormaz.
MSP kompas ima devet stubova, prema rečima zamenika glavnog ekonomiste CEVES-a Pavla Medića.
Prvi stub su poslovne prefromanse i očekivanja gde se mere finansijski pokazatelji preduzeća, koliko su uspešno poslovali u prethodnoj godini, da li im je prihod porastao, šta očekuju u narednoj godini.
Neredni stub je, kako kaže, poslovno okruženje gde se meri zadovoljstvo preduzeća uslovima u kojima posluje, bilo to da li su zahtevi ili regulativa, uključujući i poresku (regulativu), zakon o zapošljavanju, dostupnost građevinskog zemljišta..
Sledeći stub su ljudski resursi (koliko su predzueća zadovoljna radnicima koje trenutno zapošljavaju, koliko preduzeća uopšte ulažu u svoje zaposlene i koliko preduzeća zadržavaju i pronalaze novu radnu snagu).
Ostali stubovi su softiciranost poslovanja (ovde se posmatara koliko su preduzeća otvorena za strana tržišta, koliko izvote, koliko su istrajna da ulažu u unapređenje svog poslovanja, koliko su okrenuta e- trgovini), industrija 4.0 (gde se meri stepen digitalizacije preduzeća), inovacije, zelena transformaicja, pristup finansijama (gde se meri lakoća dolazka do spoljnih izvora finansiranja), rodna ravnoopravost.
Izvori podataka koji su korišćeni za kreiranje MSP platforme i njenog sadržaja, su prema rečima Pavla Medića, bili „Trend upotrebe IKT tehnologije u privredi“ anketa koju sprovodi RZS svake godine na uzorku od 1.700 preduzeća, a koja prikazuje stanje digitalizacije u privredi.
„Sledeći set podatka koje smo koristili je baza koja pokriva inovativne aktivnosti, istraživanje koje takođe sprovodi RZS, na uzorku od 3.700 kompanija“, rekao je on.
Pored ovih izvora, CEVES je razvio još jednu dodatnu anketu koja pokriva 1.500 preduzeća sa pet ili više zaposlenih, a koja pokriva sve aspekte koje ove dve ankete nisu uspele da obuhvate – podatke o poslovnom sentimnetu, o poslovnom okruženju, ulaganja, zelene transformacija, rodne komponente.
Takođe, izvor za MTF platformu su bili i finansijski izveštaji preko 20.000 kompanija, gde se izvodi slika o njihovom finansijskom stanju.
„Mi smi integrisali ove četiri baze uz poštovanje pravila statisitke, integretiteta podataka, i snimili ih u tu jednu jedisntvenu baza koja predstavlja MSP kompas bazu podataka“, rekao je on.
Medić je naveo da su rezultati u MSP kompasu reprezentativni na nivou od 25 administrativnih okruga, ondosno 11 industrija, sto u prerađivačkom, što uslužnim sektorima. „Takođe rezultate je moguće sagledati, odnosno reprezentativni su na nivou različitih veličina preduzeća, od malih ka onim većim“, rekao je Medić.
Preduzeća su uglavnom zadovoljna kvalitetom i dostupnošću digitalnih usluga, saobraćajnom infrastrukturom, a uglavnom su nezadovoljna poreskim opterećenjem zarada i dobiti, pouzdanošću, dostupnošću i cenom električne energije, dostupnošću i cenom građevinskog zemljišta, promenom cena (značajno bolja situacija u 2024. godini.)
Pronalaženje novih kadrova je veliki izazov za čak 77 odsto preduzeća, 81 odsto preduzeća je bez novih kupaca i izlaska na nova tržišta, čak 81 odsto preduzeća nije ulagalo u proširenje kapaciteta, dok 74 odsto nije dalje razvijalo nove/postojeće proizvode – ovo su neki od ključnih trendova u 2024. godini, vidi se u publikaciji koja je objavljena povodom predstavljanja MSP kompasa.
Takođe zabeležen je realan pad prihoda i profita osim kod ICT sektora i ugostiteljstva.
Događaj povodom predstavljanja MSP Kompasa organizovali su USAID-ov projekat „Velika mala privreda“ i Centar za visoke ekonomske studije uz podršku Privredne komore Srbije.