Prošle godine zabeleženo je oko 16.500 prigovora potrošača. Najviše su se žalili na to da roba ili usluga nisu uobičajenog ili očekivanog kvaliteta. Na vrhu liste su i nepoštovanje rokova u reklamacionom postupku i neizdavanje računa. Kako će dolazak velikih stranih kompanija doprineti poboljšanju položaja potrošača u Srbiji?
Potrošači se najviše žale na obuću, mobilne telefone, računare i IT opremu.
„Kupila sam ćerki patike. Nedelju dana je nosila. Te patike su se razlepile, da su jedva uz račun zamenjene patike za nove“, kaže jedna žena.
Neprijatno iskustvo građani imaju i na cene koje stoje na rafovima a nisu na računu.
„Pošto tehnički uređaji vrlo kratko traju, fen, mikser, kad se nešto pokvari bez problema se zameni i dobije se novi aparat. To je nešto dobro“, navodi jedan kupac.
Očekuje se da švedska „Ikea“ ovog leta otvori vrata potrošačima u Srbiji. Skandinavci će doneti nova pravila. Kažu da će proizvodi biti dostupni odmah nakon kupovine, a potrošači informisani o svojim pravima u robnoj kući, preko kataloga i putem interneta. Postojaće i biblioteka rezervnih delova, sitnica neophodnih za montažu, koje će u velikom broju slučajeva biti besplatne.
„Odnos prema potrošačima neće se razlikovati u Srbiji kao ni bilo gde drugde u svetu gde naša kompanija posluje. Govorim pre svega o povraćaju robe koji će biti do 90 dana, gde ljudi neće morati da navedu razlog zbog čega žele da zamene te artikle i naravno vrlo velikodušni garancijski rokovi od dve do 25 godina“, kaže Vladislav lalić, direktor kompanije „Ikea“ za jugoistočnu Evropu.
U „Ikei“ kažu da u roku od 90 dana, na primer, za članove kluba lojalnosti, neće biti potreban fiskalni račun za vraćanje proizvoda ukoliko je nekorišćen i neotpakovan.
„Mislim da nema dileme dolazak Ikee sigurno donosi više standarde, odnosno strože zahteve u pogledu kvaliteta, ispravnosti robe koja će se nalaziti u prometu. Sigurno je da će drugi proizvođači i trgovci zbog fer konkurencije primenjivati, odnosno približavati se njihovim standardima“, kaže Petar Bogosavljević, predsednik Pokreta potrošača Beograda.
U Privrednoj komori Srbije smatraju da je kod nas nivo zaštite prava potrošača napredovao poslednjih godina.
„Trgovci po pravilu izlaze u susret potrošačima kada oni reklamiraju proizvod, jer cilj svakog trgovca jeste zadovoljan potrošač. Ono što možemo sa sigurnošću reći jeste da je proces administriranja i analize svake reklamacije u smislu ispitivanja proizvoda mnogo štetniji i izaziva veće troškove za samog trgovca nego da uvaži nekad zahtev potrošača“, kaže Žarko Malinović iz Privredne komore Srbije.
Dolazak stranih kompanija na naše tržište uticao je na poboljšanje odnosa prema potrošačima. Ipak, najviše prigovora potrošača, gotovo 40 odsto, zabeleženo je u Beogradu