Aktuelni premijer i predsednički kandidat vladajuće koalicije Aleksandar Vučić dominatna je medijska ličnost tekuće kampanje pošto je u centralnim vestima zastupljen 250 minuta više od svih ostalih kandidata, pokazuje danas predstavljeno istraživanje Biroa za društvena istraživanja (BIRODI).
Istraživač BIRODI Dražen Pavlica predstavljajući rezultate monitoringa televizija RTS 1, Pink, Prva, B92, Hepi i N1 od 3. do 23. marta, naveo je da je Vučić, kao i za vanredne parlamentarne izbore 2016. godine, i u tekućoj kampanji za predsedničke izbore „ključni medijski protagonista“.
„O njegovoj sveprisutnosti govori podatak da je 15.000 sekundi više zastupljen od svih ostalih kandidata zajedno. Kao premijer, Vučić je bio prisutan u 31 odsto a kao predsednički kandidat u 17 odsto ukupnog posmatranog vremena“, naveo je Pavlica dodajući da je prvi sledeći kandidat zastupljen jednocifrenim procentom.
On je ocenio da u velikom broju slučajeva nije bilo „jasno medijski razlučeno“ da li Vučić nastupa sa funkcije predsednika Vlade Srbije ili kao predsednički kandidat vladajuće koalicije.
„Kao premijer, bio je prisutan 25.000 sekundi a kao predsednički kandidat 13.500. Najviše vremena, 20.000 sekundi, Vučiću je posvećeno na televiziji Pink, u čijim je centralnim informativnim emisijama dnevno zastupljen oko 15 minuta“, kazao je Pavlica.
Po njegovim rečima, medijski diskurs u aktuelnoj kampanji „iznedrio je neku vrstu političkih neprijatelja“.
„U tome je prednjačio Pink, naročito u odnosu na predsedničkog kandidata Vuka Jeremića a u manjoj meri i na Sašu Jankovića“, rekao je istraživač BIRODI.
Pavlica je ocenio i da je kampanju za predsedničke izbore obeležio manjak kritičkih refleksija medija i društva u celini kao i odsustvo želje medija da „koliko-toliko“ pokušaju da artikulišu sopstvenu ulogu u izbornom procesu.
Istraživanje BIRODI je pokazalo i da je RTS svim kandidatima omogućio maksimalno pozitivno predstavljanje uz srazmerno ujednačen obim zastupljenosti dok je na televiziji N1 funkcionerska kampanja premijera Aleksandra Vučića bila najmanje zastupljena.
Po rečima istraživača BIRODI Zorana Gavrilovića, stanje u oblasti kampanje u medijima danas je „primetno lošije“ u odnosu na rezultate monitoringa medija za kampanju 2012. godine.
„Ključan je nerad Regulatornog tela za elektronske medije (REM) koji čuva kulturu autoritarnosti. Danas u Srbiji imamo medije koji sputavaju razvoj političke kulture i to su mediji koje mi plaćamo“, kazao je Gavrilović.
Komentarišući rezultate telefonske ankete u kojoj su ispitanici navodili koje medije koriste radi informisanja o političkim zbivanjima, Gavrilović je ocenio da u Srbiji postoje „dve vrste populacije“.
„Oko 40 odsto ispitanika, i to je konzervativni deo koji će glasati za Vučića ili Šešelja, dolazi od bitnih informacija preko televizija sa nacionalnom ili regionalnom frekvencijom. Oni su stariji od 45 godina, sa osnovnim ili nižim obrazovanjem, a njih 80 odsto smatra da je Srbiji potreban lider čvrste ruke“, naveo je Gavrilović.
On je kazao i da oko 20 odsto ispitanika samostalno traži bitne informacije na internetu.
„Reč je o građanima starim do 29 godina, sa visokim ili višem obrazovanjem kojima liderstvo nije bitno, socijaldemokratske, konzervativne ili liberalne orijentacije koji će na ovim izborima glasati za Jeremića, Jankovića, Obradovića ili Radulovića“, dodao je Gavrilović.