Srbija Vesti iz izdanja

01.11.2024. 05:49

Carlsberg

Autor: Nova ekonomija

Visoko motivisani i angažovani timovi ostvaruju i dobre rezultate

INTERVJU: Jovo Ivetić, direktor prodaje Carlsberg Srbija

Dobri međuljudski odnosi, kultura organizacije, ali i dobra atmosfera za rad ključni u zadržavanju i motivisanju zaposlenih. Sami lideri koji vode ljude su neverovatno značajan motivacioni faktor

 

NE logo za pitanje u intervjuu Recite nam nešto o sebi i svojoj karijeri?

Po obrazovanju sam projektni menadžer, a svoju karijeru sam gradio u dve kompanije, Delta DMD i Carlsberg Srbija d.o.o. u kojoj sam poslednjih 20 godina, tačnije od 2005. godine. Ono što bih istakao je da sam tokom karijere radio na različitim pozicijama u sektoru prodaje, uključujući različite kanale, ali i kompleksne projekte u ovoj oblasti poslovanja kako u zemlji, tako i u okruženju.

Od 2016. godine bio sam na poziciji direktora prodaje za Off Trade kanal prodaje i izvoz, dok sam od 2023 godine, nakon uspešnog projekta vezanog za analizu tržišta i odabira najboljeg modela poslovanja, istovremeno odgovoran i za celokupno poslovanje na tržištu Albanije. Od ove godine, preuzeo sam vođenje i On Trade kanala prodaje u Srbiji, čime sam zaokružio celu prodajnu organizaciju u Carlsberg Srbiji.

Otac sam dve tinejdžerke, a od hobija bih istakao interesovanje za čitanje istorijske literature i rekreativno bavljenje sportom.

NE logo za pitanje u intervjuu Prošla je letnja sezona. Kako ocenjujete tržište piva u ovoj godini, a kako poslovanje Carlsberg Srbija?

Tržište piva u 2024. godini, na osnovu podataka Udruženja pivara u prvih šest meseci beleži rast od šest odsto u odnosu na isti period prošle godine najviše zahvaljujući drugom kvartalu, koji su obeležili mnogo bolji vremenski uslovi nego prošle godine. Carlsberg Srbija je ispratila ovaj trend, te u uslovima jake konkurencije, povećala svoje tržišno učešće u odnosu na isti period prošle godine. Ekonomski faktori, kao što je smanjenje kupovne moći i rast cena ugostiteljskih usluga nepovoljno su uticali na cenovno osetljive potrošače, prevashodno u Horeca kanalu.

NE logo za pitanje u intervjuu Da li pivopije u Srbiji više vole domaće brendove ili globalne? Da li vidite promene u tom pogledu i koja je ponuda Carlsberga u pogledu različitih ukusa pivskih potrošača?

Tržište piva je, ako gledamo volumen koji se proda, relativno stabilno već duži niz godina.

Za razliku od domaćih brendova, koji unazad već nekoliko godina beleže pad od 4-5 odsto godišnje, internacionalni (Premium) brendovi ubrzavaju svoj rast. Poslednjih godina internacionalni brendovi beleže prosečan rast od 10 odsto godišnje, dok ove godine u prvih devet meseci dostižu rast od 20 odsto. Ovaj rast nije iznenađenje imajući u vidu snažne promo aktivnosti u tom segmentu i, generalno malu razliku između regularnih cena domaćih i internacionalnih brendova, kao i velikih marketinških ulaganja u iste. Očekivanja su da će se ukoliko se nešto bitnije ne promeni u pogledu pristupa i strategije prema tržištu, ekspanzija premium brendova nastaviti i narednih godina sličnom dinamikom.

NE logo za pitanje u intervjuu Koliko se u Srbiji generalno konzumira pivo i kako tu stojimo u odnosu na ostale evropske zemlje?

Prosečna potrošnja piva u Srbiji u 2023. godini iznosila je 65,2 litara, što nas svrstava u samu sredinu kada su u pitanju evropske zemlje.

Što se kretanja tržišta tiče, u 2024. godini u Zapadnoj Evropi pivo beleži pad od oko tri odsto (Francuska -4%, Nemačka -2%, V. Britanija -5%…), dok u našem okruženju stagnira ili blago raste (Bugarska +3%, Grčka+2%, Hrvatska 0%).

NE logo za pitanje u intervjuu U evropskim zemljama je takozvani “Modern trade”, tačnije kanal prodaje koji čine veliki prodajni lanci dominantan u odnosu na “Tradicional trade”,  odnosno male radnje. Kakva je situacija u Srbiji u tom pogledu?

U poslednjih 10 godina Modern trade je jedini kanal prodaje koji raste i to i u volumenu i u broju objekata, tako da sada čini više od 50 odsto ukupnog tržišta. U poslednjih 10 godina prosečan rast volumena je bio oko pet odsto, dok se broj objekata povećao za više od 150 odsto. I u 2024. godini se nastavlja ekspanzija Modern trade-a koji raste za 10 odsto u volumenu u odnosu na prošlu godinu.

NE logo za pitanje u intervjuu Ugostiteljski sektor je u porastu poslednjih godina. Da li se i u vašoj industriji vidi rast tog kanala prodaje i koliko je generalno značajan za vas?

Horeca kao kanal prodaje se u proteklih pet godina suočava sa najviše izazova. Počelo je sa Covid-19 pandemijom u 2020, a potom posle kratkog oporavka 2021. godine, od 2022. je pod snažnim uticajem makroekonomskih faktora: svetske nestabilne situacije, inflacije, rasta troškova, pada kupovne moći. Pored generalnog pada potrošnje u ovom kanalu, došla je i promena u strukturi pakovanja.

Pad potrošnje se posebno odrazio na skuplja pakovanja, kao što je 0,33 nepovratna boca. Potrošači se orijentišu na isplativija pakovanja kao što su točeno pivo i povratna boca. Što se samog značaja Horeca kanala tiče, on svakako ostaje veliki, jer je to kanal gde se proda oko 20 odsto volumena, ali koji u vrednosnom smislu nosi preko 40 odsto profita.

Poslednjih godina internacionalni brendovi beleže prosečan rast od 10 odsto godišnje, dok ove godine u prvih devet meseci dostižu rast od 20 odsto

 

 

NE logo za pitanje u intervjuu Kako generalno motivišete ljude u svom sektoru, jer imate veliki tim, a kako Carlsberg regrutuje mlade ljude u današnje vreme?

Motivisanje zaposlenih je neophodni činilac za ostvarivanje ciljeva i negovanje produktivnog i pozitivnog radnog okruženja. Odgovor na pitanje kako motivišem ljude bih podelio na više nivoa.

Zarada svakako jeste važan činilac motivacije zaposlenih. Ako pričamo o prodajnom timu kojim upravljam, od izuzetne važnosti je da zaposlene motivišemo time što ćemo za njih kreirati jasne, izazovne i realistične ciljeve čije će ostvarenje donositi finansijsku satisfakciju.

Međutim, važno je da naglasim da zarada, iako spomenuta prva, nije najvažniji motivator. Iskustvo, a i mnoga istraživanja iz oblasti ljudskih resursa pokazala su nam da su dobri međuljudski odnosi, kultura organizacije, ali i dobra atmosfera za rad ključni u zadržavanju i motivisanju zaposlenih. Sami lideri koji vode ljude su neverovatno značajan motivacioni faktor. Kontinuirani razgovori sa timom, feedback sastanci, nagrađivanje truda i rezultata koji zaposleni dostignu su ključni u održavanju visoke motivacije unutar organizacije, a zavise od direktno nadređene osobe. U prodaji se ovo vrlo uočava preko rezultata koje visoko motivisani i angažovani timovi ostvaruju.

Šira slika poslovanja i deljenje strateškog pravca kretanja je takođe od izuzetne važnosti. Ukoliko zaposleni znaju da imaju perspektivu u kompaniji, imaju razvojne planove i upoznati su sa strategijom organizacije, verovatnije je da će se osećati više angažovanim u ostvarivanju zajedničkih ciljeva. Zaposleni sa jasnom vizijom koji znaju u kom pravcu se organizacija kreće i razvija mogli bi kroz istu da ostvare napredovanje u karijeri.

I konačno, moram da primetim da često pričamo o kulturi organizacije, a čini mi se da nismo dovoljno osvestili koliko je ona u Carlsbergu posebna i ključna za naše ljude. Okruženje u kome se zaposleni osećaju prijatno da dele ideje i povratne informacije, u kome imaju redovne provere i konsultacije sa svojim kolegama, uz kreiranje atmosfere u kojoj se zaposleni osećaju cenjeno i uključeno nema cenu. Rad u korporaciji, naročito u sektoru prodaje uvek podrazumeva pritisak da se neki rezultati ostvare, ali je mnogo lakše ostvariti ih znajući da imamo podršku menadžera, tima i kompanije u svakom delu procesa.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.