Folksvagen planira zatvaranje najmanje tri fabrike u Nemačkoj, otpuštanje desetina hiljada zaposlenih i smanjenje proizvodnje preostalih fabrika u najvećoj evropskoj ekonomiji, prenosi Rojters. Razlozi su remont koji će biti temeljniji nego što se očekivalo, rekao je predsednik radničkog saveta u ponedeljak.
Najveći evropski proizvođač automobila nedeljama je pregovarao sa sindikatima o planovima za obnovu svog poslovanja i smanjenje troškova, uključujući i razmatranje zatvaranja fabrika na domaćem tlu po prvi put, što je udar na nemačku industrijsku moć.
Folksvagen je u ponedeljak ponovio da je potrebno restrukturiranje i rekao da će dati konkretne predloge u sredu.
„Uprava je apsolutno ozbiljna u vezi sa svim ovim. Ovo nije prazna pretnja u toku kolektivnih pregovora“, rekla je Daniela Kavalo, šef radničkog saveta Folksvagena, zaposlenima u najvećoj fabrici ovog proizvođača automobila, u Volfsburgu, preteći prekidom pregovora.
„Ovo je plan najveće nemačke industrijske grupacije da počne rasprodaju u svojoj matičnoj zemlji Nemačkoj“, dodala je Kavalo, ne precizirajući na koje fabrike će to uticati niti koliko bi od oko 300.000 zaposlenih Folksvagen grupe u Nemačkoj moglo da bude otpušteno.
Eskalacija sukoba
Njeni komentari označavaju veliku eskalaciju sukoba između radnika Folksvagena i menadžmenta, pošto se kompanija suočava sa teškim pritiskom visokih troškova energije i radne snage, oštre azijske konkurencije, slabljenja tražnje u Evropi i Kini i sporije električne tranzicije nego što se očekivalo.
Oni takođe vrše dodatni pritisak na nemačku vladu da deluje na oživljavanju privrede, za koju se čini da je drugu godinu zaredom u kontrakciji, dok koalicija kancelara Olafa Šolca traži načine za podsticanje rasta. Šolc zaostaje u anketama popularnosti za savezne izbore koji će biti održani naredne godine.
Folksvagen takođe planira da smanji plate za najmanje 10 odsto i zamrzne plate i 2025. i 2026. godine, rekla je Kavalo.
Hiljade ljudi okupilo se u Volfsburgu, gde je sedište kompanije skoro devet decenija. Radnici su uz trube i zvižduke insistirali da se nijedna fabrika ne sme zatvoriti.
Folksvagen je u saopštenju naveo da će dati predloge za smanjenje troškova rada u sredu, kada se radnici i menadžment sastanu u drugom krugu pregovora o platama i kada kompanija objavi rezultate za treći kvartal.
„Situacija je ozbiljna i odgovornost pregovaračkih partnera je ogromna… Bez sveobuhvatnih mera za vraćanje konkurentnosti, nećemo moći da priuštimo suštinska ulaganja u budućnosti“, rekao je član odbora Folksvagen grupe Gunar Kilijan.
Tomas Šefer, koji je na čelu odeljenja za brendove Folksvagena, rekao je da nemačke fabrike nisu dovoljno produktivne i da rade 25-50 odsto iznad planiranih troškova, što znači da su neke lokacije bile duplo skuplje u poređenju sa konkurencijom.
Akcije Folksvagena su pale za više od 1 odsto nakon objave. Pale su i akcije Mercedes Benza. Akcije Folksvagena su izgubile 44 odsto svoje vrednosti u proteklih pet godina, u poređenju sa padom od 12 odsto za Reno i dobit od 22 odsto za Stelantis .
„Planovi daleko prevazilaze očekivanja tržišta“, rekao je Danijel Švarc, analitičar u Stifelu. „Verujem da ovo odražava jedinstvenu kombinaciju nepovoljnih faktora: konkurenciju u Kini, ublažavanje potražnje u Evropi, posebno za BEV (električna vozila na baterije), strožiju regulativu.
Sindikati imaju ogroman uticaj u Folksvagenu, gde predstavnici radnika drže polovinu mesta u nadzornom odboru i, teoretski, imaju zakonsko pravo da od 1. decembra održavaju štrajkove kao sredstvo za dalju eskalaciju sukoba.
Žestok otpor
Folksvagenova situacija odražava širi trend u trećoj po veličini svetskoj ekonomiji, koja svoju dominaciju dovodi u pitanje, uključujući automobilsku industriju, njenu industrijsku kičmu.
„Ako Folksvagen potvrdi svoj distopijski put u sredu, odbor mora da očekuje odgovarajuće posledice s naše strane“, rekao je pregovarač sindikata IG Metall Torsten Groger, obećavajući žestok otpor.
Švarc je rekao da su štrajkovi, koji su bili samo pretnja početkom decembra, sada verovatni.
Kavalo je rekao da Berlin mora hitno da smisli glavni plan za nemačku industriju kako bi osigurao da ona „ne ode niz vodu“.
Portparol vlade je rekao da je Berlin svestan poteškoća Folksvagena i da je ostao u bliskom dijalogu sa kompanijom i predstavnicima radnika.
„Stav kancelara o ovome je, međutim, jasan, naime da moguće pogrešne odluke menadžmenta iz prošlosti ne smeju biti na štetu zaposlenih. Sada je cilj da se održe i obezbede radna mesta“, rekao je portparol na redovnom brifingu.
Šolc i njegov ministar finansija Kristijan Lindner su domaćini odvojenih poslovnih samita u utorak, dok je ministar ekonomije Robert Habek prošle nedelje izneo veliki plan za stimulisanje investicija.
Podaci iz industrije sugerišu da neće biti porasta za proizvođače automobila, rekao je Moric Kronenberger, portfolio menadžer u Union Investment, koji poseduje akcije u Folksvagenu.
„Značajne mere za smanjenje troškova se stoga moraju preduzeti odmah pre nego što tekuća nedovoljna iskorišćenost postrojenja dovede do negativnih novčanih tokova.“
Usledilo je još loših vesti za nemačke proizvođače automobila prošle nedelje, i Mercedes-Benz i Porše obećavaju da će pojačati mere za smanjenje troškova nakon objavljivanja pada profita na kineskom tržištu.
Nemački proizvođači automobila takođe se plaše da će biti uhvaćeni na nišanu trgovinskog rata između Evropske unije i Kine, sa visokim tarifama EU na kineska električna vozila koje bi trebalo da stupe na snagu ove nedelje.
„Verujem da bi svako ko još nije shvatio o čemu se radi sada zaista trebalo da se probudi“, rekao je Stefan Erhard, zaposleni u drugoj fabrici Folksvagena u blizini nemačkog grada Kasela.
„Ovde se zaista radi o svim našim sredstvima za život za budućnost, o dobavljačima. Ovde se radi o svakom malom pekaru na ovoj lokaciji. Moram da kažem da sam zaista malo uplašen.“