Promene u obrazovanju godinama se u raznim ekspozeima predstavnika vlasti pominju kao strateški cilj. Za to vreme, nastavni kadar, kojeg je sve manje, nezadovoljan je materijalnim položajem dok se autoritet profesije iz godine u godinu sve više urušava. Država čini sve da se, preko zakona, uvuče u sistem kontrole finansiranja univerziteta. Sa druge strane, retko ko od učenika uopšte stigne do fakulteta, jer četvrtina jedne generacije ne upiše ni srednju školu. Ovo su samo neki od podataka i poruka sa debate „Obrazovanje kao ključni resurs budućnosti – kad ćemo preći s reči na dela“ koju je organizovala Nova ekonomija
„Ako se obrazovanje gleda kao strateški cilj jedne zemlje, jasno je da nikakve strategije ne mogu da se izvedu u kratkom periodu, da govorimo o godinama i dekadama u kojima će se potrebne promene desiti i da mora da postoji konsenzus kako će se te promene izvesti“, počela je svoje izlaganje profesorka Beogradskog univerziteta i bivša rektorka Ivanka Popović.
Ona je na debati koju je organizovala Nova ekonomija u okviru inicijative „Srbija 2030 – koji je naš put“, podsetila na ekspozee zvaničnika tokom godina, koji su govorili o tome da obrazovanje u Srbiji treba da bude prioritet.
„Vučić je 2014. godine rekao u ekspozeu da će Vlada reformisati obrazovni sistem, kao i da je svaki treći đak u zemlji funkcionalno nepismen“, rekla je ona i podsetila da se od tada ništa nije promenilo.
Kako je kazala, te 2014. godine, kao predsednik Vlade, Aleksandar Vučić je rekao da deca treba da se nauče da pravilno razmišljaju, kao i da bi škole, ali i nastavnici trebalo da imaju veću autonomiju.
„Imajući u vidu sve što se dešava, status nastavnika, rašireno nasilje, ne moram ništa više da kažem. Školstvo je vezano za državno finansiranje. Državno finansiranje podrazumeva i kontrolu. Na univerzitetu su se te promene dešavale suptilno i u kontinuitetu, a država apsolutno kontroliše fakultete i univerzitete i ugradila je mehanizme kontrole u njih“, rekla je Popović.
Ona je podsetila da je 2017. godine zakon promenjen tako da bi se kontrolisali univerziteti. Dodala je i da je 2014. godine Vlada donela uredbu kojom se ograničava zapošljavanje u javnom sektoru.
Tako je, kako je rekla, ova uredba „nakaradno primenjena“ na visokoškolske ustanove učinivši da se umnogome poremeti redovno obnavljanje kadra i smanji broj onih koji učestvuju u nastavno-istraživačkom radu, a da se drugi vid kontrole desio nedavno promenama u izboru rektora univerziteta, kada se otvorila mogućnost za instrumentalizovanje studenata.
Popović je podsetila da fakulteti imaju sopstvena sredstva kojima su mogli da „popunjavaju rupe“ u budžetu svojih ustanova. Tako su Izmenama i dopunama Zakona o budžetskom sistemu izbrisani stavovi koji su dozvoljavali izuzetak određenim korisnicima, među kojima su i ustanove visokoškolskog obrazovanja, da samostalno rade obračun i isplatu zaposlenih, izabranih i postavljenih lica.
„Ovaj mehanizam kontrole država još uvek nije iskoristila, ali to ne znači da neće. Ako je već država preuzela kontrolu i nadzorni sistem od obdaništa do fakulteta, ona snosi i ogromnu odgovornost da on funkcioniše, a stiče se utisak da čini sve suprotno od toga, tako da se sistem oslabi i degradira i da se znanju da neki negativni predznak“, rekla je Popović.
Kako je istakla, društvu ne treba obrazovanje koje predstavlja samo upotrebu činjenica, već ono koje je „obuka uma“ koja će obezbediti mladim ljudima da razmišljaju.
Akademik i redovan član Srpske akademije nauka i umetnosti (SANU) Vladica Cvetković rekao je da srpsko društvo ima znanje, „ali nema volju da bilo šta promeni“.
„Činjenica je da se visoko obrazovanje bavi šibicarenjem svakog fakulteta ponaosob“, rekao je on.
Osvrnuo se na referat književnika Milovana Đilasa u kojem se nalazi i napomena da nastavnici treba da budu nezavisni i administrativno rasterećeni, kao i da decu treba učiti da vezuju pojmove, a ne da ih uče napamet. Dodao je da se ništa nije popravilo po ovim pitanjima, ni više od 70 godina nakon što je taj referat napisan.
„Mi treba da vaspitavamo slobodne ljude, koji misle i rade, a ne umove koji će biti podšišani na isti način. Moj konkretan zaključak je da nemamo volju, imamo znanje, ali nismo uradili ništa da nešto popravimo“, rekao je Vladica Cvetković.
Dodao je da nema optimističan zaključak na temu obrazovanja, kao i da je njegova poruka da se mora pričati o otporu.
„Nemam ni rešenje. Gradim pesimizam na tome što mislim da za ovo pitanje ne postoji nikakav čarobni štapić i da smo obrazovanjem povezani sa društvom. Sa njim smo povezani na duže staze. Kada pogrešimo u sferi obrazovanja, to se kasnije pokaže. Mi smo trenutno društvo koje po svom kulturnom, vrednosnom, civilizacijskom nivou, zaslužuje ovakvo obrazovanje. Imamo ga takvog jer ga takvo zaslužujemo“, rekao je Cvetković.
Dodao je da je teško promeniti program obrazovanja u ambijentu u kojem „strašne političke snage“ sa svojim biračima komuniciraju putem zastrašivanja i populizmom.
Ulaganje u obrazovanje svega 3,3 odsto BDP-a
Da je ulaganje u obrazovanje bitno, istakao je Milojko Arsić, profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu, koji je podsetio da su ulaganja države u obrazovanje mala i da iznose 3,3 odsto bruto domaćeg proizvoda. Manja ulaganja od Srbije, kako je kazao, imaju samo Albanija i Rumunija, možda Bosna i Hercegovina i Severna Makedonija. On smatra da se promene u obrazovanju mogu napraviti i bez novca, ali da se bez znatnog povećanja ulaganja ne može značajno poboljšati ova oblast.
„Prosek EU kada je u pitanju ulaganje u obrazovanje je oko pet odsto BDP-a, a celog sveta je 4,2 odsto. Srbija bi trebalo da ima srednjoročni cilj, da ima ulaganja u obrazovanje na proseku EU, možda čak i iznad toga. Rashodi za plate su većina rashoda za obrazovanje – oko 80 odsto. Plate u obrazovanju su manje od prosečnih plata, pri čemu je obrazovni profil više nego prosečan“, rekao je Arsić.
A kada su plate manje, to utiče, kako je, rekao, i na druge stvari.
Deca se, smatra Arsić, ugledaju na nastavnike i profesore, gledaju kako se oni ponašaju, kako se oblače, kakav je materijalni status nastavnika i na taj način takođe vrednuju nastavni kadar.
„Važno je da se u obrazovanje ulaže, da se dostigne tih pet odsto ulaganja. A da bi se to postiglo potrebni su, sem javnih rasprava, i politički pritisci“, rekao je profesor.
Dodao je i da je indikator toga da nešto u ovoj sferi nije u redu, to što i pored nastave u školi i privatnih časova koje roditelji plaćaju deci, rezultati na međunarodnim testovima prilikom provere znanja dece, nisu na zadovoljavajućem nivou.
Advokat Rodoljub Šabić rekao je da je saglasan da je za bilo kakvo unapređenje potreban novac.
„Iskren odnos neke zajednice prema bilo kakvoj društvenoj aktivnosti se potvrđuje spremnošću da se jedan deo novca odvaja za aktivnosti te zajednice“, rekao je Šabić.
Dodao je da je pitanje šta se uopšte može uraditi u sferi obrazovanja, imajući u vidu skromna izdvajanja za tu oblast.
„Svi podaci koje spominjemo su poražavajući, ako mi debelo zaostajemo iza evropskog i svetskog proseka. Ako Republički zavod za statistiku saopšti da četvrtina stanovništva ima ili osnovnu školu ili manje od toga, teško je hvaliti se tim poražavajućim podatkom“, rekao je on.
Dodao je i da je saglasan sa tim da se velike promene ne mogu desiti preko noći čak ni ulaganjem velikog novca i podsetio da je Srbija dvehiljaditih godina imala mizerna izdvajanja za obrazovanje, ali da je „skromna“ zemlja kontinuirano dizala ulaganja za tu oblast, da bi kasnije, od 2014. godine taj prosek počinjao da se spušta zahvaljujući aktuelnoj vlasti.
Razlog za nedovoljno znanja, širu sliku i nezainteresovanost za učenje i nove poglede, Helena Ivanov, koja je radila na Institutu Henri Džekson u Londonu, vidi u često nepogodnoj literaturi i načinu učenja u Srbiji.
Ona je, tokom debate, na ličnom primeru opisala kako funkcioniše školstvo u Srbiji i kazala da studenti često koriste literaturu koju su profesori koji im predaju napisali, da nema primarnih izvora literature niti prostora za razmišljanje, diskutovanje i samostalno iznošenje zaključaka na određenu temu.
To su, kako je rekla, stvari koje mogu da se promene bez ikakvog novca.
Princip učenja napamet i zastarelost literature videla je kao velike nedostatke u školskom sistemu, ali i to što se deca ne uče da pišu i razvijaju kritičko mišljenje.
Istoričar Milan St. Protić upitao je da li mi u zemlji želimo generacije koje će biti dobro potkovane, da li želimo generacije koje će biti načitane i slobodoumne.
„Nema slobodoumlja bez vrhunskog obrazovanja, a slobodoumni ljudi su problem za autokratske autoritarne vlasti. One od njih strahuju jer je pitanje trenutka kada će se suprotstaviti. U tome je glavni problem zemlje. Kako reformisati sistem obrazovanja u Srbiji je sekundarno pitanje, a primarno pitanje je da li mi to uopšte hoćemo“, kazao je St. Protić.
Dodao je da se izgubilo poverenje u škole, u znanje i nauku, kao i da se to za vreme pandemije virusa korona pokazalo.
„Ogroman broj stanovnika je poklanjao poverenje nadrilekarima, šamanima, vračevima, a ne ljudima za koje se videlo da su stručni i pozvani da o toj temi govore i davali nam savete šta treba da radimo“, rekao je on.
Kako je rekao, to je samo bio dokaz da Srbija ne veruje više u nauku.
„Toliko smo zatrpani neistinama, poluistinama, lažima, pogrešnim objašnjenjima, da običan svet ne može da razazna šta jeste a šta nije. Do te mere je sve relativizovano, da je škola postala mesto gde mi moramo da šaljemo decu. Tako životni uspeh i prosperitet zavise od nekih drugih činilaca (ne od škole) jer ćemo naći načina da dođemo do tog uspeha kao što je pritisak na profesore, veze, protekcija, kupovina, jer već znamo kako to u ovoj zemlji izgleda. Mnogo je lakše nacijom manipulisati kada je ona neobrazovana“, zaključio je St. Protić.
Ne mrdamo već 20 godina
Profesorka književnosti Jasna Janković kazala je da u sistemu obrazovanja u Srbiji postoji 120.000 zaposlenih na 850.000 dece u osnovnim i srednjim školama.
„Prvi put smo PISA test radili 2003. godine, a poslednji put 2022. godine. Sada čekamo rezultate, ali sva je prilika da smo na istom mestu već 20 godina. Imali smo toliko reformi, čini se da ih stalno imamo, ali mi se ne mrdamo, nas društvo ne podržava“, rekla je ona.
Kako je kazala, prosvetni radnici su najuporniji u tome da bude svakom detetu dobro, ali ti isti prosvetni radnici često nemaju potporu.
Dodala je i da su strategije koje se prave na nekoliko godina neefikasne, kao i da će naredna strategija podrazumevati to da srednjoškolsko obrazovanje bude obavezno, jer nakon završene osnovne škole četvrtina učenika ne nastavlja obrazovanje.
Kako je kazala, za to su zaslužni i platni razredi koji važe za osnovne i srednje škole.
„Ne mogu svi da zarađuju isto. Deca moraju da vide da oni koji rade više – postižu više rezultate. Jeste sve u novcu, jer ne možemo da radimo nešto bez para. Naša deca su jako pametna i sve vide i sve shvataju“, rekla je Janković.
Dodala je da deca uče na primerima i shvataju šta znači kada se neki rad i trud ceni, a kada ne.
Janković je kazala da se na nastavnike gleda kao na bezvredne ljude i da se o njima misli da bi „da nešto vrede, oni nešto drugo radili“.
„Na nivou jedne generacije imate 65.000 učenika. Broj ljudi koji se prijavio za rijaliti šou koji je trenutno u toku je 75.000. To znači da se u Srbiji prijavilo više od jedne generacije đaka za učešće u rijalitiju. Imamo više od jedne generacije koja hoće da se glupira na TV-u, da radi razne gadosti, da bi na kraju zaradila nešto novca ili stan. Deca shvataju da će ih, ako su obrazovani, gledati kao i nas“, rekla je Janković.
Ima li alternative državnom obrazovanju?
Profesor Vukašin Milićević istakao je tokom debate da je problem obrazovanja politički problem, ali i da je autonomija kao vrednost prestala da postoji i dovela do problema u celom sistemu.
„Pokazalo se da je moguće da se na nivou političke prakse sprovodi gušenje slobode, a da se na nivou zakona to i legalizuje“, kazao je on i dodao da je primer za to poslednja izmena zakona o visokom obrazovanju kojom je praktično ukinuta autonomija univerziteta.
Dodao je i da se politički problemi mogu rešavati političkim sredstvima i upitao da li su političke stranke jedine koje mogu da rešavaju probleme u državi.
„Neophodno je da se i drugi subjekti, akademija i javnost, uključe u politički sistem i tako zastupaju prakse i vrednosti koje ih se tiču. Problem je što ugrožavanje autonomije univerziteta i generalno obrazovanja kod nas dolazi iz samog sistema i čini mi se da akademske i obrazovne ustanove zbog toga ne znaju kako da se nose sa time“, rekao je Milićević.
Da bi se stvari promenile u obrazovnom sistemu, dodao je, potrebno je i da oni koji deluju u okviru sistema i institucija počnu da funkcionišu kao politički subjekti.
„I to nije sramota. Sramota je što ćutimo na sve ovo što se dešava“, kazao je on.
Osnivač Osnovne škole „Zvezdobrojci“ Milutin Nikolić rekao je da je bitno da, pored toga što sagledavamo loše stvari u sistemu obrazovanja, činimo i da se stvari poprave.
„Ja ne mislim da je moguće reformisati državno obrazovanje. Razmišljajući o tome došao sam do načina kako da reformišem obrazovanje, a to je da državnom obrazovanju ponudim konkurenciju“, rekao je.
Kako je kazao, zahvaljujući sistemu subvencija Srbija ima izuzetnu ponudu vrtića, ali i akademskog obrazovanja.
„Srpski vrtići su zahvaljujući tome odlični, ali mislim i da se u visokom školstvu nudi mnogo. Imamo i državne i privatne fakultete koji su mnogo dobri, naravno mogu da budu bolji. Naša deca i dan-danas idu da studiraju u inostranstvu. Ne mislim da su kritično usko grlo u Srbiji vrtići i fakulteti, mislim da je kritično usko grlo u Srbiji osnovna i srednja škola“, dodao je Nikolić.
Nova ekonomija je debatu o obrazovanju organizovala u okviru inicijative „Srbija 2030 – koji je naš put“, uz podršku grupe profesionalnih nacionalnih i lokalnih medija u Srbiji – N1, Vreme, Danas, FoNet, Južne vesti, Radio Boom93, Glas Šumadije, Radio 021 i Ozon Press. U pitanju je treća debata u sklopu inicijative „Srbija 2030 – koji je naš put“, pokrenuta sa ciljem da podstakne društveni dijalog o temama koje su strateški važne za dalji pravac razvoja srpskog društva. Prethodne dve debate bile su „Srbija između Istoka i Zapada – kakva je naša spoljna politika“ i „Kvalitet vode, vazduha i zemljišta – zaštita vitalnih resursa“.
Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs
Kada ne znamo šta je istina i šta nije istina, kada ne znamo šta je dobro i šta je loše, šta je zlo i šta nije zlo, mi gubimo sistem vrednosti, a kada izgubimo sistem vrednosti, mi nemamo civilizaciju. Da bi...
Pored brojnih pitanja koje je nesreća na Železničkoj stanici otvorila, pre svega u građevinarstvu, u procedurama, lancu odlučivanja i odgovornosti, ponovo se otvara i još jedno pitanje - kako zapravo funkcio...
Neznanje je ključni faktor neuspeha, a drugi izvor problema jesu dva najčešća načina na koja se ulazi u biznis. Jedan je kada ljudi dođu iz korporativnog sveta, a drugi kada nemaju nikakvo korporativno iskus...
NOVA EKONOMIJA
prtplatite se za čitanje premium sadržaja
PREMIUM sadržaji na platformi NovaEkonomija.rsInforamcije koje imaju dodatnu vrednost
Koristimo kolačiće kako bismo osigurali da vam pružimo najbolje iskustvo na našoj veb stranici. Ako nastavite da koristite ovaj sajt, pretpostavićemo da ste saglasni sa tim.Ok