Srbija

02.12.2024. 15:56

Nova ekonomija

Autor: Dunja Marić

„Zeleni“ budžet na srpski način: U milijardu evra ekoloških projekata ubrojana i pruga do Nacionalnog stadiona

Nacrt prostornog plana područja posebne namene Nacionalnog fudbalskog stadiona

Nacionalni stadion

Srbija

02.12.2024. 15:56

Jedna od novina u usvojenom budžetu za 2025. godinu je da je u Srbiji prvi put uveden “zeleni budžet” – spisak projekata koji pozitivno utiču na životnu sredinu, koje država planira da sprovede. Interesantno je, da su pod zelene projekte, pored kupovine opreme za reciklažu, zaštite voda i unapređenje šumarstva, svrstani i izgradnja beogradskog metroa, kao i pruge do budućeg Nacionalnog stadiona u Surčinu.

Budžetom za 2025. godinu planirano je 118,4 milijardi dinara, odnosno oko milijardu evra, za realizaciju “zelenih projekata”. Ovo je prvi put da su u budžetu na ovaj način prikazani projekti koji imaju pozitivan uticaj na životnu sredinu.
„Ovaj novi alat za vođenje fiskalne politike (koji postaje sve popularniji, naročito u razvijenim zemljama) bi trebalo da postavi temelj za bolje praćenje i usklađivanje fiskalne politike s ciljevima u oblasti zaštite životne sredine i klimatskih promena“, naveo je Fiskalni savet u oceni budžeta.

Sredstva za tri ministarstva

Zelenim budžetom obuhvaćena su 64 projekta. Korisnici namenjenih sredstava su Ministarstvo zaštite životne sredine (26 projekata), Republička direkcija za vode (10 projekata), Uprava za šume (jedan projekat), Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture (19 projekata) i Ministarstvo rudarstva i energetike (osam projekata).

Što se tiče Ministarstva zaštite životne sredine, projekti se odnose na podsticaje za kupovinu ekološki prihvatljivijih vozila, smanjenje zagađenja vazduha iz individualnih izvora, zaštitu voda, sanaciju kotlarnica, pošumljavanje…
Projekti za koje će novac dobiti Republička direkcija za vode odnose se na uređenje i korišćenje voda, zaštitu od zagađenja, uređenje vodotokova, izgradnju sistema za navodnjavanje…

Uprava za šume dobiće sredstva za jedan projekat – održivi razvoj i unapređenje šumarstva.

Među projektima Ministarstva rudarstva i energetike su razvoj tržišta biomase, rehabilitacija sistema daljinskog grejanja, energetska efikasnost u zgradama centralne vlasti i javnim zgradama, projekat čiste energije…

Novac za EXPO i na ime zaštite okoline

Na kraju, među 19 projekata Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, nalaze se i neki koji, barem na prvi pogled, ne pripadaju listi “zelenih projekata”.

Jedan od takvih je projekat mađarsko-srpske železnice, u okviru programa realizacije infrastrukturnih projekata od značaja za Srbiju.
Za ovaj projekat, planirana izdvajanja iz budžeta iznose oko 18 milijardi dinara, odnosno više od 153 miliona evra.

“Generalno, železnički saobraćaj doprinosi zaštiti životne sredine, i u nekoliko strategija i nacionalnim programima i akcionim planovima koji se rade su predviđene ove mere. Smanjenje emisija CO2 povećanjem obima železničkog saobraćaja u odnosu na drumski. Rekonstrukcija železničke infrastrukture u cilju unapređenja energetske efikasnosti”, navodi se u obrazloženju.

Isto objašnjenje navedeno je za još nekoliko projekata. Tu, takođe, spada i rekonstrukcija železničke pruge Dimitrovgrad-Niš (111,5 miliona evra).
Da je predstojeći EXPO 2027 prioritetni projekat, još jednom pokazuje podatak da se čak i na listi zelenih projekata našla ova specijalizovana izložba. Tako će za izgradnju prateće infrastrukture, preciznije pruge između Zemun polja i Nacionalnog stadona u Surčinu, na ime ublažavanja klimatskih promena biti izdvojeno gotovo 154 miliona evra.

Takođe, u zelene projekte ušao je i metro, koji bi, kako se navodi, smanjio saobraćajne gužve. U okviru projekata koji imaju pozitivan uticaj na životnu sredinu, planirana izdvajanja za metro su skoro 98 miliona evra.
Pored ovih, Ministarstvu su namenjena sredstva i za program integrisanog upravljanja čvrstim otpadom, izgradnju nove luke u Beogradu, izgradnju pešačko-biciklističkog mosta…

EXPO pojeo i novac za zdravstvo, a za metro budžet skresan 11 puta: Hoće li se Beograđani 2028. voziti podzemnom železnicom?

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Komentar(1)

  1. Није спроведена лустрација!
    Надам се да се ланац умирућих учесника приватизационе привредне пљачке Србије неће прекинути!
    Где су паре за нови Панчевачки или Бранков (односно Александров) мост?
    Државе неће ограничити марже за 100 основних пороизвода да грађанима олакша живот!
    Држава се неће одрећи ни пореза на производе за бебе или децу!
    И онда се промовише имајте децу!

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.