Osumnjičena v. d. direktorka Infrastrukture železnica Srbije Jelena Tanasković na saslušanju u tužilaštvu prebacila je svu odgovornost za projekat Železničke stanice Novi Sad na bivšeg ministra Gorana Vesića, pokazuju dokumenti u koje je Nova ekonomija imala uvid. Tanasković je u iskazu pred tužiocem tvrdila da je Vesić insistirao da on vodi sve projekte jer se navodno tako dogovorio sa predsednikom Srbije, Aleksandrom Vučićem.
“Ministar Vesić mi je rekao da je to jedini uslov da budem direktor (Infrastrukture železnice Srbije, prim. aut.), da prihvatim da on apsolutno upravlja i vodi sve projekte, jer je on navodno dogovorio sa predsednikom da se svi projekti isključivo tako vode”, rekla je Tanasković.
Ovo se vidi iz iskaza bivše funkcionerke datog 22. novembra u Višem javnom tužilaštvu u Novom Sadu, u koji je imala uvid Nova ekonomija.
U iskazu je negirala odgovornost za projekat železnice, koju je prebacila na ministra Vesića, njegovu pomoćnicu Anitu Dimoski i druge funkcionere.
Tanasković je opisala i sastanak koji je, kako je navela, imala u septembru sa predsednikom Vučićem i ministrom Vesićem, a kom su prisustvovali i direktori javnih preduzeća koja spadaju u nadležnost Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.
“Na tom sastanku predsednik je postavio pitanje budućih projekata koji tek treba da se rade, ko će ih voditi i ko je za njih odgovoran, pa je ministar Vesić potvrdio da su on i njegovo ministarstvo jedino odgovorni za projekte, jer jedino na taj način mogu biti završeni. Isto ovo ministar je rekao predsedniku Republike i dok smo se vozili vozom od Novog Sada do Subotice – da sve što se odnosi na projekte može raditi isključivo Ministarstvo na čijem je on čelu”, izjavila je Tanasković pred tužiocem.
Goran Vesić i Jelena Tanasković nisu bili odmah dostupni za komentar. Pitanja su poslata i kabinetu predsednika Srbije Aleksandra Vučića, ali odgovor nije stigao do objavljivanja ovog teksta.
“Vesić je podigao čitavu dramu u vezi mog imenovanja”
Kako se vidi iz Službenog glasnika, Jelena Tanasković imenovana je 7. maja 2024. godine za v. d. generalne direktorke Akcionarskog društva Infrastruktura železnice Srbije. Ovo preduzeće je bilo investitor na projektu železnice od Beograda do Mađarske.
Nakon pada nadstrešnice na Železničkoj stanici u Novom Sadu, uhapšena je 21. novembra pod sumnjom da je izvršila teško delo protiv opšte sigurnosti, u vezi sa krivičnim delom izazivanje opšte opasnosti.
Dan kasnije je pred tužiocem izjavila da je u vezi sa njenim imenovanjem ministar Vesić “podigao čitavu dramu” i posvađao se sa premijerom i članovima Vlade, pošto nije bio saglasan sa tim.
Prema njenim rečima, premijer Miloš Vučević je nakon toga inicirao sastanak, a ona je razgovarala sa tadašnjim ministrom Vesićem dok su zajedno čekali prijem kod predsednika Vlade.
“Tom prilikom mi je ministar Vesić saopštio da ja u svakom slučaju neću imati pravo da se bavim projektima koje država radi, jer je to njegovo, i da on to radi preko izvršnog direktora Milana Novovića”, kazala je Tanasković.
Vesić joj je, kako kaže, rekao da je to uslov da bude direktorka, a da je on sa predsednikom Srbije dogovorio da on “upravlja i vodi sve projekte”.
“Ja sam mu na to odgovorila da, ako je zaista takav dogovor između njega i predsednika, da mi se to i pisanim putem pošalje”, rekla je Tanasković.
Nakon toga, održali su sastanak sa premijerom, kome nije iznela ono što se dogovorila sa ministrom Vesićem, tvrdila je Tanasković.
“Premijer je rekao da smo svi kolege i ljudi i da treba da sarađujemo”, rekla je bivša direktorka Infrastrukture.
Ona navodi da je pisanu instrukciju o kojoj je pričala sa Vesićem zaista dobila, i to 28. maja, preko Vesićeve pomoćnice Anite Dimoski.
Navodna instrukcija Gorana Vesića
Kako je navela Tanasković, u instrukciji koju je potpisao ministar Vesić, navodi se da je obrazovana posebna Radna grupa za koordinaciju i realizaciju svih infrastrukturnih projekata i da su zadaci Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture da prati i rukovodi svim infrastrukturnim projektima.
“U ovoj instrukciji se poseban akcenat stavlja na komunikaciju sa zajmodavcima, donatorima, projektantima, nadzornim organima, izvođačima i nadležnim institucijama sa realizacijom projekata”, rekla je.
U zaključku instrukcije stoji da se ona posebno odnosi na sve odluke, saglasnosti, i mišljenja tokom pripreme projektno tehničke i planske dokumentacije, pripreme tenderske dokumentacije, izbora izvođača radova i nadzora, a posebno u fazi realizacije i ispunjenja ciljeva za završetak projekta, ispričala je bivša direktorka Infrastrukture.
“Takođe se navodi da se ima smatrati da je ova instrukcija obavezna i da neprimenjivanje iste u potpunosti implicira direktnu odgovornost učesnika koji je ne primenjuju”, dodala je.
Ova instrukcija nije među 195 dokumenata koje je objavila Vlada Srbije na svom sajtu, a Nova ekonomija je zatražila da je dobije putem zahteva za slobodan pristup informacijama.
“Meni je faktički ministar Vesić rekao da ne smem ničim da se bavim, kad je reč o projektima, osim finansijama, ali ne finansijama koje su vezane za projekat nego finansijskim stanjem preduzeća, odnosno AD Infrastruktura železnica Srbije”, kazala je Tanasković.
Dodala je da je nakon dobijanja ove instrukcije niko nije kontaktirao u vezi nje.
“Ja sam ovu instrukciju razumela na način da isključivo treba da se bavim onim što dođe kod mene na sto, a tu mislim ono što je trebalo da ide na odbor direktora, a odbor direktora činimo ja i dva izvršna direktora. Odbor direktora se ne bavi pitanjima u vezi projekata, već samo odlukama o tekućim troškovima kad se neki ugovor realizuje”, navela je.
Tanasković je tvrdila da je povremeno na sastancima imala protokolarnu komunikaciju sa Vesićem, ali nikada sa njime nije razgovarala o sprovođenju projekata, niti je on pozivao na sastanke koji su se vodili u vezi organizacije ovog projekta, kao i svih drugih projekata.
Dodala je i da je u ime Ministarstva građevinarstva sve projekte železničke infrastrukture vodila pomoćnica ministra Anita Dimoski.
Anitu Dimoski hvalio je predsednik Vučić u oktobru, prilikom obilaska radova na železničkoj stanici u Subotici, kada je rekao da je ona najzaslužnija za brz razvoj pruge ka Mađarskoj. Ona je takođe bila među uhapšenima nakon pada nadstrešnice.
Nova ekonomija pokušala je da stupi u kontakt sa Dimoski, ali u Ministarstvu građevinarstva nisu hteli da daju informaciju da li je ona i dalje zaposlena kod njih. Pitanja smo poslali na njenu još uvek aktivnu adresu u Ministarstvu.
“Ja sam prihvatila da se ne interesujem, niti da se na bilo koji način bavim projektima, iako su AD Infrastruktura železnice Srbije bile investitor u projektu rekonstrukcije, između ostalog i stanične zgrade u Novom Sadu”, navela je Tanasković.
O stanici u Novom Sadu: Mislila sam da je otvorena 2022. godine
Tanasković je tvrdila da je njen „prvi kontakt“ sa novosadskom stanicom bio kada je na poziv ministra Vesića zajedno sa predsednicom Vlade AP Vojvodine Majom Gojković i gradonačelnikom Novog Sada Milanom Đurićem došla da pogledaju tu stanicu, 5. jula.
Radilo se o otvaranju vestibila (predvorja) krila B. Ovom krilu zgrade pripadala je i betonska nadstrešnica iznad glavnog ulaza, koja će se u novembru obrušiti i ubiti 15 ljudi.
Međutim, među dokumentima u vezi sa nesrećom u Novom Sadu, objavljenim na sajtu Vlade Srbije nakon niza demonstracija, nalaze se neki koji su bili upućeni i Jeleni Tanasković.
Dopis kineskog izvođača CRIC/CCCC od 11. juna, u kom obaveštavaju Infrastrukturu i kompaniju Utiber da su završili radove koji su neophodni za bezbedno kretanje putnika u vestibilu Krila B, upućen je „na ruke“ Jeleni Tanasković, a njeno ime je i među primaocima elektronske pošte:
Odgovor Infrastrukture železnice Srbije od sledećeg dana, u kom se odobrava zahtev za interni prijem krila B u stanici Novi Sad, potpisuje menadžer za razvoj i investicije tog preduzeća.
Odgovor sadrži i rešenje o formiranju komisije za interni prijem krila B, a među stranama kojima se ima dostaviti ovaj dokument navedena je i v. d. generalne direktorke Infrastrukture železnica Srbije:
Tanasković je tvrdila da nije bila uključena u elektronsku komunikaciju oko projekta, kao i da nije ona ta koja je donela odluku o puštanju vestibila u rad.
Međutim, više dokumenata adresiranih na nju upućeno je Infrastrukturi železnice pre tog 5. jula, kada Tanasković kaže da je imala „prvi kontakt“ sa Železničkom stanicom Novi Sad.
Osumnjičena je u iskazu želela da ubedi tužioca da nije znala čak ni kojoj deonici pruge do Mađarske pripada stanica u Novom Sadu.
„Pošto je Železnička stanica u Novom Sadu radila sve vreme od kako je otvorena deonica od Beograda do Novog Sada 2022. godine, ja sam mislila da je Železnička stanica u Novom Sadu još tada bila otvorena”, rekla je ona.
I tako Tanasković, direktorka preduzeća zaduženog za upravljanje železnicom, navodno tog 5. jula nije ni znala da je stanica u Novom Sadu zapravo deo deonice od Novog sada do Subotice, jer je stanica već normalno radila.
Tvrdila je i da ne zna ni kada je vestibil krila B počeo s radom.
“Ja sam tek nakon nesreće saznala da Železnička stanica u Novom Sadu nije imala upotrebnu dozvolu, niti je ima do današnjeg dana. Po mom mišljenju Železnička stanica je mogla da radi i bez upotrebne dozvole jer je to bilo predviđeno projektom za građevinsku dozvolu”, kazala je.
Dodala je da je tek nakon nesreće 1. novembra na osnovu dokumentacije saznala da postoji komisijski zapisnik o izvršenom kontrolnom pregledu, kojim su definisani nedostaci.
Ovaj izveštaj komisije za prijem krila B od 21. juna, u kom se pominju nedostaci koje treba ukloniti, potpisao je menadžer za razvoj u Infrastrukturi železnice, a među primaocima se ne navodi Tanasković.
Ali sledeći dopis kineskog konzorcijuma CRIC/CCCC od 2. jula, u kom se navodi da su ispravljeni svi nedostaci koje je komisija uočila, adresiran je „na ruke“ Jeleni Tanasković.
„Molimo Investitora (Infrastrukturu železnice Srbije, prim. aut.) da što pre organizuje primopredaju krila B stanice Novi Sad, te zvanično potpiše primopredajnu dokumentaciju“, navodi se u dokumentu.
Konačno, obaveštenje od 3. jula da će primopredaja krila B biti održana narednog dana (na kraju je održana dva dana kasnije) takođe je bilo adresirano na generalnu direktorku Infrastrukture, mada ona nije bila među primaocima ove elektronske pošte.
U obrušavnaju nadstrešnice Železničke stanice Novi Sad 1. novembra na licu mesta je poginulo 14 ljudi, a još jedna osoba je podlegla povredama narednih dana. Dve osobe su teško povređene i još uvek su u bolnici.
Ministar građevinarsva Goran Vesić je nakon nesreće podneo ostavku, a Jelena Tanasković i Anita Dimoski su razrešene 29. novembra.
Zbog incidenta je uhapšeno ukupno 13 osoba, uključujući Vesića, kome je u međuvremenu ukinut pritvor.
Prema saopštenju tužilaštva od četvrtka, trenutno se u pritvoru nalazi 10 osoba, a Tanasković i Dimoski imaju meru zabrane napuštanja stana.
„Izvođač je izvršio radove neophodne za bezbedno kretanje putnika“: Dopis kineskih firmi Železnici pre pada nadstrešnice