Sve poreske prijave prevedene su u elektronski oblik i podnose se preko portala Poreske uprave, a broj podnetih poreskih prijava elektronskim putem je 2023. godine iznosio 7.669.944 – što čini mesečni prosek od 639.000 poreskih prijava. Na portalu su razvijeni i drugi elektronski servisi, kao što su Upit stanja, eUverenja, poresko sanduče, elektronska plaćanja, profil poreskog obveznika – kažu za Novu Ekonomiju iz Poreske uprave.
„U pogledu broja poseta portalu ePorezi, dnevni prosek iznosi oko 35.000 poseta, a u situacijama kada se radi o ključnim danima za podnošenje određenih vrsta poreskih prijava, broj poseta portalu tokom dana prelazi 50.000“, navode ispred Poreske uprave.
Ukupan broj registrovanih lica koja su pristupala portalu od uspostavljanja elektronskih servisa veći je od 470.000.
Pristup portalu ePorezi imaju zakonski zastupnici poreskih obveznika, koji putem PEP obrasca mogu ovlastiti drugo lice (lice ovlašćeno za upotrebu elektronskih servisa) da u ime pravnog lica koriste sve ili pojedine elektronske servise Poreskeservisa uprave.
U najvećem broju slučajeva, ovlašćenja se dodeljuju licima iz računovodstvenih agencija, koja su i najbrojniji korisnici elektronskih servisa na portalu ePorezi.
Portalu pristupaju i fizička lica – poreski obveznici, koji podnose poreske prijave u svoje ime.
„Kao nešto potpuno novo, u skladu sa potrebama modernog poslovanja, Poreska uprava otvorila je novi kanal komunikacije – virtuelni poreznik – chatbot, koji je dostupan preko zvaničnog sajta Poreske uprave. Ovaj interaktivni alat, dostupan 24 sata dnevno, omogućava poreskim obveznicima da na brz i jednostavan način dobiju opšte informacije, za sada iz oblasti Zakona o poreskom postupku i poreske administracije i Zakona o porezu na dohodak građana. Ove informacije imaju isključivo informativni karakter, te nisu obavezujuće niti mogu zameniti pravno mišljenje ili savet u konkretnim poreskopravnim situacijama“, navode iz Poreske uprave.
Takođe, ističe se i kontinuiran rad na digitalizaciji poslovanja, što poreskim obveznicima omogućava komforniji vid komunikacije sa Poreskom upravom i uštedu vremena prilikom ispunjavanja njihovih poreskih obaveza.
O tome u kojoj meri se još fizički obavljaju aktivnosti, ispred Poreske uprave kažu kako je još od perioda pandemije koronavirusa, broj dolazaka poreskih obveznika u filijale značajno smanjen, ali da određene kategorije, poput fizičkih lica i preduzetnika i dalje preferiraju lični kontakt.
„Ove grupe obveznika često smatraju da je neposredna komunikacija sa stručnim licem u Poreskoj upravi najpogodniji način rešavanja određenih pitanja, posebno u slučajevima koji zahtevaju detaljnije objašnjenje ili pomoć u procesu popunjavanja poreskih prijava i drugih zahteva“, navode ispred Poreske uprave.
Gledajući kakvi su planovi, ističu kako će Poreska uprava nastaviti i u narednom periodu proces digitalizacije, koji zapravo predstavlja neophodnu osnovu za sledeći korak u razvoju poreske administracije – i na taj način će kontinuirano usmeravati obveznike na prelazak, u što je moguće većoj meri, s interakcije licem u lice na digitalne kanale komunikacije.
Nedostatak kadra će ugroziti rad Poreske uprave