Gume u letnjim danima zahtevaju posebnu brigu jer na njima vozite po pregrejanim kolovozima, a putovanja su često duža i s opterećenim automobilom. Pre odlaska na putovanje proverite stanje i pritisak u gumama ugrađenima na vozilo i prikolicu.
Zašto je važan pravilan pritisak u gumama?
Ako su gume pravilno naduvane, postići ćete manju potrošnju goriva i maksimalni životni vek gume, automobilom ćete lakše upravljati, vozilo će pri kočenju bolje reaovati i vožnja će biti lakša. Time ćete i pozitivno uticati na sigurnost u saobraćaju. Pravilan pritisak vazduha u gumama važan je uslov koji leti doprinosi bezbednom putovanju.
Koliki je pravilan pritisak u gumama?
Stručnjaci iz Goodyeara u svojim savetima preporučuju da uvažavate savet proizvođača vozila. Pritisak je naveden kod vozačevih vrata, blizu mesta za točenje goriva ili u priručniku za upotrebu vozila. Ako je vozilo potpuno opterećeno putnicima i prtljagom, pritisak u gumama mora biti viši – pritom uvažavajte preporuku za opterećeno vozilo koja je navedena kraj preporučenog pritiska. Takođe, važno je da pritisak proverite kad su gume „hladne“ i barem jednom mesečno, a obavezno ga proverite pre dužeg putovanja i prilagodite ga masi natovarenog vozila. Nemojte zaboraviti da proverite pritisak u rezervnim gumama ako ga imate.
Šta se događa kad je guma premalo naduvana?
Kad je guma premalo naduvana, veći deo njene površine u kontaktu je s cestom, a otpor kotrljanja se povećava, što smanjuje ekonomičnost potrošnje goriva. Prenizak pritisak pogoršava sve vozne karakteristike vozila, na primer stabilnost i upravljivost, a utiče i na nivo i neravnomernost habanja guma. Premalo naduvane gume znače dakle nedostatak s vidika sigurnosti i potrošnje goriva te njihova životnog veka.
A kad je guma previše naduvana?
Kad je guma previše naduvana, manji deo njene površine u kontaktu je s asfaltom. To uzrokuje brže i neravnomerno habanje, a osim toga guma ne postiže maksimalno prianjanje, zbog čega vozač može imati poteškoće pri kontroli nad vozilom i kočenju. Guma s previsokim pritiskom postaje osetljivija pa je rupe ili strana tela na kolniku mogu brže oštetiti. Ako primetite previsok pritisak u gumi, nemojte ga nikako ispuštati iz vruće gume!
Proverite dubinu profila guma
Pre odlaska na put prekontrolišite dubinu profila po čitavom opsegu i širini dezena gaznog sloja guma. Dubina žljebova mora biti dovoljna jer jako utiče na vozne značajke i naročito na sprečavanje akvaplaninga. Zakonski propisana minimalna dubina u većini evropskih zemalja iznosi doduše 1,6 milimetara, ali u Goodyearu savetuju da zbog pre navedenoga razloga gume zamenite već ranije – kad se dubina žljebova smanji ispod 3 milimetra.
Pregledajte gazni sloj i bokove guma
Pre odlaska na duže putovanje proverite površinu gaznog sloja i bokove. Ako primetite bilo kakva oštećenja gume (posekotine, ispupčenja…), odnosno sve što je neuobičajeno za gume, što pre se posavetujte s vulkanizerom. Eventualne kvarove moći ćete da rešite na vreme i izbeći neugodnosti koje bi vam inače mogle pokvariti put do omiljene destinacije.
Pazite na neravnomerno habanje
Dok proveravate gazni sloj gume, obratite pažnju i na neravnomerno trošenje gume, što znači da je guma na jednom kraju istrošenija nego na drugom ili na sredini. To naime uzrokuje kraći životni vek gume, veću potrošnju goriva i neudobniju vožnju. Ako primetite da su gume istrošene na oba kraja, možda ih treba naduvati na odgovarajući pritisak ili proveriti puštanje, a ako se gazni sloj na sredini troši brže nego na rubovima, to može biti znak previše napumpanih guma. Uzrok nepravilnog habanja, takođe, može biti nepravilna geometrija podvozja, a kod toga vam može pomoći za to osposobljen stručnjak.
Bušenje gume
Uprkos pripremama na putovanju vam se može probušiti guma. Pre nego što krenete od kuće proverite koja je mogućnost za vaše vozilo primerenija – rezervna guma ili pribor za popravku. Uvek imajte pri ruci broj za pomoć na putu. U toj situaciji puno neprijatnosti mogu vam uštedeti Goodyearove gume s tehnologijom RunOnFlat, pomoću koje s probušenom gumom možete preći udaljenost do 80 kilometara kod najveće brzine od 80 km/h.