Najuspešnije gejming kompanije, njih 15, u 2024. godini prihodovalo je 214 miliona evra, što je za 22 odsto više u odnosu na godinu pre, objavljeno je u godišnjem pregledu razvoja domaće gejming industrije Asocijacije industrije video igara Srbije (SGA).
Izveštaj je baziran na pregledu stanja gejming industrije u Srbiji tokom 2024. godine, ali i na njenom razvojnom putu od 2017. do danas.
Iako je sektor i dalje u procesu oporavka od postpandemijske krize, podaci ukazuju na to da je situacija u Srbiji, barem u domenu razvoja igara, povoljnija u odnosu na globalni prosek, navodi SGA.
Šta kažu brojke?
Prema podacima iz izveštaja, video igre razvijene i u Srbiji preuzete su gotovo 300 miliona puta. Tokom prošle godine objavljene su 44 igre, dok je u razvoju trenutno njih 84. Najviše prihoda i dalje donose mobilne igre.
Što se tiče novih radnih mesta, procenjuje se da će ih u ovoj godini biti otvoreno tek 130 – što je najniži broj dosad. Žene, inače, čine 31 odsto zaposlenih. Takođe, žene vode trećinu timova. Na tržištu je, takođe, aktivno oko 100 studija i timova.
Većina timova, njih 33 odsto, je malo, te se sastoji od jedne do pet osoba. Od šest do 10 osoba čini tim u 29 odsto slučajeva.
Dalje, u 25 odsto slučajeva, zajedno radi od 11 do 20 osoba. Od 21 do 50 osoba čini tim u četiri odsto slučajeva. Na kraju, velikih timova, od 51 do 100 osoba, ima 17 odsto.
Interesantan je podatak da 49 odsto kompanija nema kancelarije samo u Srbiji, već i u inostranstvu, najčešće u SAD i Irskoj.
Najteže je pronaći iskusne programere
Procene pokazuju da je tokom 2023. u industriji radilo oko 4.500 profesionalaca – 200 više nego godinu dana ranije.
Ipak, s obzirom na rekordno nizak broj novih pozicija koje se planiraju za 2025, jasno je da je faza ubrzanog rasta završena, a industrija ulazi u period stabilizacije.
U izveštaju se još navodi da većina kompanija i studija proizvodi sopstvene video igre, što znači da su one dovoljno uspešne da obezbede nezavisnost studija, širenje tima i rad na novim projektima.
Glavni razvojni centri su Beograd i Novi Sad, a najzastupljenije oblasti su QA, programiranje i 3D umetnost. Podaci pokazuju i da žene najčešće rade u QA sektoru, poslovnoj podršci (HR, finansije, pravne službe) i na 2D umetnosti i animaciji. Najveći izazov za studije jeste pronalaženje senior programera, kao i stručnjaka za podršku poslovanju.
Među najvećim preprekama za razvoj industrije većini kompanija su i dalje su visoki porezi, nedostatak lokalne podrške za objavu igara na globalnim platformama i nedovoljno efikasne poreske olakšice – a to su problemi koji su, kako je navedeno u izveštaju, prisutni već godinama.
Hrvatska i Srbija: Dvoboj na Balkanu za titulu „gejming šampiona“