Kao da se juče završio poslednji trend koji je ChatGPT lansirao, već je krenuo novi – personalizovane akcione figure korisnika.
Naime, ChatGPT je lansirao novu opciju – korisnici čak i na besplatnoj verziji mogu da generišu svoju akcionu figuru tako što će priložiti fotografiju, i ispisati osobine ili detalje svojstvene njima kako bi dodatno napravili figuru autentičnom. U samo prvih sat vremena, preko milion korisnika je generisalo svoju figuru, a i dan-danas je server preopterećen i generisanje može trajati i do pet minuta.
Ali – ništa nije besplatno, iako figura može da se napravi na besplatnoj verziji postoji limit (do tri puta) kada korisnik može da proba da izmeni svoju figuru sugestijama ChatGPT-ju ili da generiše nove. Plaćena verzija nema limit, pruža više mogućnosti, a i bolje iskustvo korisnika jer, kako kažu, ,,figure su autentičnije“.
Ovaj trend je premašio čak i Ghibli likove koji su još uvek viralni. Korisnicima je posebno interesantno što mogu da generišu slike osoba koje poznaju ili poznatih ličnosti, pa su fotografije predsednika Sjedinjenih Američkih Država Donalda Trampa kružile svim društvenim mrežama.
Porast popularnosti dolazi u strateškom momentu za OpenAI koji je obeležio istorijsku rundu finansiranja od 40 milijardi dolara. Vrednost kompanije porasla je na 300 milijardi dolara, čime je postala jedna od najvrednijih privatnih kompanija na svetu.
ChatGPT je obezbedio sebi 500 miliona korisnika od lansiranja u novembru 2022. godine, pri čemu je funkcija za generisanje slika samo ubrzala rast broja novih korisnika.
Upoznaj, prijavi, banuj. Novi algoritam za dejting
Match Group, u čijem su vlasništvu aplikacije za upoznavanje kao Tinder, Hinge i OkCupid je pod istragom zbog korisničkih prijava, najčešće seksualnog uznemiravanja, nedostatka transparentnosti i mera prilikom rešavanja prijava.
Pulicerov centar, u saradnji sa neprofitnom agencijom The Markup, sproveo je istraživanje koje je dovelo do zaključka da Match Group ne sprovodi adekvatne mere prilikom prijava seksualnog uznemiravanja i da netransparentno posluje prilikom regulacije incidenata. Takođe, istraživanje je utvrdilo da kompanija nije razradila adekvatan sistem kako bi prevenirala takvo ponašanje niti je uvela metode kojima će se kompanija služiti da spreči ponovno delovanje istih aktera.
Skandali koji su pratili Match Group još 2022. godine, sada su izazvali prekomernu kontrolu i zabranu, odnosno banovanje korisnika na platformi. Od mnogobrojnih prijavljenih profila tu su se našli i oni koji nisu prekršili pravila korišćenja, zakon ili bilo koje druge propisane mere, već su prijavljeni iz nejasnih okolnosti.
Prema rečima korisnika, sada se netransparentnost ogleda u tome što nemaju odgovor od korisničke podrške i konkretan razlog za zabranu. Kao odgovor dobili su generičke mejlove, bez načina da dalje nastave komunikaciju i potencijalno dođu do rešenja problema.
Najčešći razlog brisanja profila jeste prijava od strane drugih korisnika, a posebno je problematično što prijave nemaju nikakvu regulaciju, odnosno, bilo koji korisnik iz bilo kog razloga može biti prijavljen (od strane bilo koga) – osobe iz prošlosti, nekog nepoznatog ili maliciozne osobe koja tendenciozno prijavljuje profil.
Naravno, validni razlozi za brisanje postoje, ali i diskutabilni – zabeležen je slučaj korisnice koja je godinama ranije otvorila lažni profil kako bi pronašla svog tadašnjeg dečka na aplikaciji, pa kad je krenula da otvori svoj (godinama kasnije), nije mogla da koristi lične podatke – mejl adresu i broj telefona, zbog toga što su se podaci vezivali za stari profil, obeležen kao catfish (osoba koja se lažno predstavlja).
Sve aplikacije u vlasništvu Match Group pojačale su svoju kontrolu i uvele agresivniju moderaciju, što je rezultovalo masovnim brisanjem profila kako bi se izbegli incidenti i obezbedila sigurnost prilikom korišćenja aplikacija za upoznavanje, ali izgleda da su se pojavile pukotine kroz koje su pali korisnici koji nisu prekršili nikakva pravila. Za sada, Match Group usmerava javnost na korisničku podršku insistirajući da će prijave biti regulisane, što iskustvo korisnika ne potvrđuje.
Reddit je svuda, samo ne na Reddit-u
Milioni danas gledaju sadržaj sa Reddit-a, ali ne na samom Reddit-u. Od TikTok-a, YouTube-a do Instagrama, čitaju se priče sa Reditt-a, snimaju, dele se fotografije, dok originalna platforma ostaje bez saobraćaja i pregleda. Da li je Reddit postao žrtva sopstvene viralnosti?
Na TikTok-u, robotski glasovi prepričavaju razne priče sa Reddit foruma, čak postoje i kreatori koji snimaju svoje reakcije i daju komentare, zatim se te objave dele i putem X-a, Instagrama, a neki otvaraju kanale na YouTube-u kako bi se specijalizovali za deljenje takvog sadržaja. Svim korisnicima i platformama deljenje povećava vidljivost, osim Reddit-u, koji je zapravo izvor svih priča.
Tokom prošle godine, Reddit je dobio skoro 10 miliona novih korisnika i između drugog i trećeg kvartala 2024. godine broj korisnika je skočio na 42 miliona. Nakon izlaska na berzu prošlog marta, vrednost početne akcije je skočila sa 47 na 78,08 dolara u julu. Uz taj rast došlo je i do masovnog curenja sadržaja.
TikTok je postao glavno mesto za objavljivanje Reddit sadržaja. Najpopularniji žanr prikazivanja jeste robotski glas koji čita priču u pozadini preko snimka igranja video-igrice, najčešće Minecraft-a. Ovi klipovi najviše osvajaju pažnju publike sa kratkim rasponom koncetracije – dok je čitanje same priče naporno, naracija uz igranje igrice se lako konzumira. Snimci se pojavljuju svakodnevno, sa multimilionskim pregledima.
Još 2023. godine Reddit je pokušao da olakša proces deljenja sadržaja putem linka, ali je većina viralnog sadržaja završila na drugim mrežama. Iako ponovno objavljivanje sadržaja možda ne dovodi više korisnika direktno na Reddit, svakako potvrđuje njegovo mesto među velikanima društvenih mreža. Bilo da korisnici sadržaj konzumiraju unutar aplikacije ili ne – Reddit je svuda.
Zašto Trampove carine ne brinu Apple?
Kompanija Apple najveći broj mobilnih telefona proizvodi u Kini, ali uprkos Trampovim carinama i carinskom ratu između SAD i Kine, izvršni direktor Tim Kuk nije zabrinut.
Dva koraka unapred – tako je razmišljao Apple i polovinu svoje proizvodnje telefona prebacio u Indiju, a što se tiče drugih proizvoda (Mac, iPad, AirPods, Apple Watch), Kuk je istakao da će se proizvoditi u Vijetnamu, kao što je to i danas slučaj.
Nakon najave carina za Kinu, izvršni direktor je odlučio da svi telefoni koji se prodaju na američkom tržištu budu proizvedeni u Indiji. Kompanija prodaje više od 60 miliona telefona godišnje samo u SAD, a 80 odsto tih telefona je proizvedeno u Kini.
Apple će se naći na udaru tarifa s obzirom na to da su SAD podigle carine i Vijetnamu i Indiji, ali izvršni direktor ne misli da će trošak od 900 miliona dolara preterano uticati na poslovanje, iako je teško u današnjim okolnostima išta predvideti. Do kraja 2026. godine, Kuk pretpostavlja da će svi mobilni telefoni koji se šalju u SAD biti proizvedeni u Indiji, a čini se da će kompanija i brže postići taj cilj.
Nova kompanija za testiranje krvi u najavi
Osnivačica kompanije Theranos, Elizabeth Holmes, trenutno služi 11 godina kazne zatvora zbog prevare investitora sa svojom startap kompanijom za testiranje krvi. Njen partner, sa kojim ima dvoje dece, trenutno pokušava da prikupi 50 miliona dolara za novu startap firmu – isto za testiranje krvi.
Delovalo je kao satira, ali Billy Evans (partner Holmes) je pokrenuo proces stvaranja novog startapa, kako je objavljeno u Njujork tajmsu. Nova kompanija će se zvati Haemanthus, po krvavom ljiljanu i reklamira se kao budućnost dijagnostike sa radikalno novim pristupom testiranja zdravlja, kako navode. U čemu je problem? Zvuči identično kao Theranos.
Evans je naslednik hotelskog bogatstva, što povlači pitanje zašto želi da uđe u posao testiranja krvi, pa neki spekulišu da je razlog tome nastavak porodičnog posla. Prema neimenovanim izvorima, Evans je već prikupio milione među prijateljima, porodicom i kolegama, a planira da prvobitno testira životinje na bolesti pre nego što pređe na ljude.
Kako mogu da se provere tvrdnje ovog startapa?
Postoje regulatorna tela, kao što je FDA u SAD i EMA u EU, koja zahtevaju od startapa koji razvijaju medicinske uređaje ili dijagnostičke testove odobrenja koja podrazumevaju rigorozne kliničke studije, laboratorijska testiranja, dokazivanje tačnosti, pouzdanosti i bezbednosti. Takođe, ozbiljne kompanije će objavljivati svoje rezultate u naučnim časopisima i sarađivaće sa akademskim i kliničkim institucijama. Ukratko – ako startap tvrdi da može testirati krv brže, jeftinije i preciznije od standardnih laboratorija, a nema kliničke podatke, sertifikate i studije, skeptičnost je opravdana, posebno ako se u obzir uzme slučaj firme Theranos.
Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs
Planiramo da pravno spojimo Yettel i SBB u 2026. godini. Ja vodim obe kompanije kroz proces integracije, a do tada SBB ima svog generalnog direktora i takva struktura mora da ostane na snazi sve dok spajanje ne bude u potpunosti završeno
Da je ekonomska situacija u državi gora nego što tvrdi vlada, pokazuje podbačaj u naplati PDV-a za 5,1% ili za 460 miliona evra. To je možda najbolјa slika ekonomske situacije, uprkos svim tvrdnjama vlasti k...
Dok se oko Generalštaba „lome koplja“ i zahuktava protestna kampanja, vlast je izgleda rešena da sprovede dogovor sa zetom Donalda Trampa. Ovo omogućuje lex specialis, koji je pod vlašću Aleksandra Vučića p...
Od početka ove godine pet fabrika najavilo je zatvaranje svojih pogona u Srbiji i otpuštanje radnika, samim tim će ukupno oko 5.400 ljudi ostati bez posla do kraja ove godine. Broj onih koji ostaju bez posla...
NOVA EKONOMIJA
prtplatite se za čitanje premium sadržaja
PREMIUM sadržaji na platformi NovaEkonomija.rsInforamcije koje imaju dodatnu vrednost
Koristimo kolačiće kako bismo osigurali da vam pružimo najbolje iskustvo na našoj veb stranici. Ako nastavite da koristite ovaj sajt, pretpostavićemo da ste saglasni sa tim.