Srbija

09.07.2025. 13:51

Autor: Katarina Pantelić

Narodna banka Srbije upozorila na lažne SMS poruke

Pixabay

Srbija

09.07.2025. 13:51

Narodna banka Srbije (NBS) upozorila je građane na učestalu pojavu SMS poruka koje dobijaju korisnici usluga mobilne telefonije, a u kojima se obaveštavaju da su navodno ostvarili određeni broj poena koje mogu da iskoriste i preuzmu nagradu. U pitanju je internet prevara u kojoj se traži da korisnik unese neke svoje lične podatke sa platnih kartica.

Kako je navela NBS u saopštenju, u poruci koju građani dobijaju dostavlja se link do lažnog internet sajta (spoofing), koji je kreiran tako da oponaša originalni izgled sajta pružaoca usluge mobilne telefonije. Na tom lažnom sajtu nudi se besplatno preuzimanje različitih artikala (mobilni telefoni, bežične slušalice, aparati za domaćinstvo, kozmetički proizvodi, baštenska oprema itd), s tim da je potrebno uneti podatke sa platnih kartica (broj platne kartice, datum isteka kartice, kao i CCV/CVV kod koji se nalazi na poleđini kartice).

Nakon što preko tog lažnog sajta dobiju ove podatke, kriminalci mogu da koriste te platne kartice, a korisnici postaju svesni prevare tek kada im stigne poruka o zaduženju računa.

„Posebna opasnost u ovoj prevarnoj šemi leži u činjenici da korisnik SMS poruku dobija u okviru SMS sandučeta, gde se nalaze i originalne poruke koje je korisnik prethodno zaista primio od svog pružaoca telekomunikacione usluge“, upozorila je NBS.

Narodna banka Srbije savetuje svim korisnicima koji su popunili podatke na lažnom sajtu i ostavili podatke o svojoj platnoj kartici, da se odmah i bez odlaganja jave svojoj banci i blokiraju dalje korišćenje kartice.

„Nakon što ste obavestili banku o zloupotrebi, dalji rizik izvršenja transakcija prelazi na banku koja vam je izdala platnu karticu“, dodali su.

Narodna banka Srbije apeluje na građane da postupaju pažljivo i da se olako ne povedu za „besplatnim nagradama“ gde im se traže podaci o njihovim karticama.

Ako neko zaista želi da Vam isporuči besplatan paket, nisu mu potrebni podaci sa Vaše platne kartice – dovoljna je adresa. Takođe, razumno je pretpostaviti da bi korisnici usluga pre nego što su prikupili dovoljan broj bodova za prijem neke nagrade, bili upoznati da postoji određena nagradna igra, te na koji način se ti bodovi ostvaruju“, podseća NBS u saopštenju.

Narodna banka Srbije navela je da će u narednom periodu obezbediti doslednu primenu propisa kojima je uređena zaštita korisnika platnih usluga, preduzimati aktivnosti i mere iz svoje nadležnosti u cilju prevencije ovakvih prevara, u delu koji se odnosi na postupanje banaka.

„Istovremeno, apelujemo na korisnike da sa svoje strane pokažu odgovornost, odgovarajući stepen pažnje i određeni stepen sumnje prilikom plaćanja na internetu, odnosno ostavljanja podataka sa platnih kartica, posebno kada te podatke unose na sajtu do kojeg su došli preko linka (ili QR koda) bez obzira od koga im je taj link (kod) dostavljen“, dodaju.

Posebna prava potrošača u sudskom postupku

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.