Srbija

09.07.2025. 09:00

Centar za evropske politike

Autor: Nebojša Đuričić

Posebna prava potrošača u sudskom postupku

Foto: CEP

Srbija

09.07.2025. 09:00

            Zakon o zaštiti potrošača predviđa različite mehanizme zaštite prava potrošača. Oni se, načelno, mogu podeliti na vansudske i sudske mehanizme zaštite. Za vansudske mehanizme zaštite nadležna su posebna tela koja se bave posredovanjem u rešavanju potrošačkih sporova. Dosadašnja praksa je pokazala da se najveći broj potrošačkih sporova uspešno rešava upravo na ovaj način.

Međutim, postoje slučajevi u kojima vansudska zaštita nije dovoljna ili nije dovoljno efikasna. Ipak, i u tim situacijama potrošači se relativno retko odlučuju da zaštitu svojih prava ostvare pred sudom. Vlada uverenje da sudski postupci traju dugo i da predstavljaju dodatni teret za lica čija su potrošačka prava povređena. Zato je cilj ovog teksta da jasnije prikaže koji su to procesni instrumenti kojima se potrošaču u sudskom postupku garantuju dodatna prava ili pogodnosti.

Iako su, po pravilu, u sudskom postupku obe strane jednake, to često u životu nije slučaj. Neretko se dešava da je pred sudom jedna strana ekonomski, finansijski ili moralno superiornija od druge. To je slučaj u sporu između potrošača i trgovca. Potrošač spram sebe neretko ima ekonomski jaku i dobro razvijenu korporaciju koja se pojavljuje u ulozi trgovca. Zbog toga je domaće zakonodavstvo predvidelo instrumente čiji je cilj da ublaže efekte ove nejednakosti.

U prikazivanju koja su to posebna preimućstva koja uživa potrošač u postupku pred sudom, krenućemo od samog prava na pristup sudu. U prvom redu, tu su odredbe koje regulišu nadležnost suda. Opšte je pravilo procesnog prava da se nadležnost suda određuje prema mestu gde se nalazi prebivalište/sedište tuženog. Ovo opšte pravilo je unekoliko promenjeno kada su u pitanju potrošački sporovi. U sporovima za zaštitu prava potrošača, tužilac-potrošač može da bira da li će tužbu podneti sudu na čijoj teritoriji se nalazi sedište trgovca ili u mestu svog prebivališta. S obzirom da se u ovim sporovima štiti i dostojanstvo samog čoveka, zakon je uvažio ovakav status lica čija su prava ugrožena i omogućio im je da pravnu zaštitu ostvare u mestu svog prebivališta. Na taj način se potrošaču koji namerava da zaštitu svojih prava ostvari pred sudom smanjuju troškovi i olakšava pristup sudu.

Olakšan pristup sudu ostvaruje se i time što se u potrošačkom sporu ne plaća sudska taksa na tužbu i presudu. Kada potrošač odluči da podnese tužbu protiv trgovca on će, nezavisno od ishoda sudskog postupka, biti oslobođen obaveze plaćanja sudske takse na tužbu i na presudu. Ovo zakonsko oslobađanje od plaćanja sudske takse odnosi se na sve sporove koji proizađu iz odnosa potrošača i trgovca, a čija vrednost ne prelazi 500.000,00 dinara.

Sa druge strane, sam tok sudskog postupka u kojem se štite prava potrošača je pojednostavljen u odnosu na opšti parnični postupak jer je osnovni cilj postupka da se na najbrži i najefikasniji način zaštite povređena prava potrošača. U tom smislu, tužba se ne dostavlja na odgovor tuženom, već se odmah zakazuje ročište za glavnu raspravu. Ročište za glavnu raspravu zakazuje se u roku od 30 dana od dana podnošenja tužbe. Na ovom ročištu tuženi po prvi put može da iznese svoju odbranu i predloži izvođenje dokaza koji idu u prilog njegovim tvrdnjama. Dok u opštem parničnom postupku, rok za izjavljivanje žalbe protiv presude iznosi 15 dana, žalba se u sudskom postupku za zaštitu potrošača podnosi u roku od 8 dana. Žalba se u ovom postupku može izjaviti samo ukoliko su povređena pravila procedure ili ako je pogrešno primenjen neki zakonski propis (materijalno pravo).

Kada govorimo o samom ostvarivanju prava pred sudom, neizostavan momenat svakog sudskog postupka je dokazni postupak. U njemu se izvode dokazi radi potvrđivanja ili provere da li je tačno ono što stranke tvrde. Pravilo je da stranka koja tvrdi da ima neko pravo ima i obavezu da to i dokaže. Tužilac je u obavezi da dokaže svoje tvrdnje da ima neko pravo, dok je tuženi u obavezi da dokaže da pravo tužioca ne postoji. Ipak, u sudskom postupku koji se vodi radi zaštite potrošačkih prava, ovo pravilo je izmenjeno. Kada potrošač podnese tužbu protiv trgovca i traži zaštitu zbog toga što kupljena roba nema potrebna svojstva ili kvalitet, tada se obaveza dokazivanja prenosi sa potrošača na trgovca.

Potrošač nije u obavezi da dokazuje da kupljena stvar nije saobrazna ugovoru, već je na trgovcu obaveza da dokaže da stvar koju je prodao poseduje sva potrebna svojstva i da ima odgovarajući kvalitet. Na konkretnom primeru, to izgleda ovako – kada kupujemo gojzerice za planinarenje, tada je potrebno da ova obuća bude vodootporna i da ima đon odgovarajućeg kvaliteta. Međutim, ukoliko se u roku od šest meseci od kupovine pokaže da kupljene cipele nemaju deklarisana svojstva i kvalitet, dovoljno je da potrošač samo učini verovatnom uočenu nesaobraznost, a na trgovcu je obaveza da dokazuje suprotno.

Pravilo o obrnutom teretu dokazivanja služi posebnoj zaštiti potrošača, kao ekonomski slabije strane. Kada bi se primenjivalo opšte pravilo o teretu dokazivanja, potrošač bi imao obavezu da dokazuje da kupljena obuća nema potrebna svojstva, što zahteva stručne procene materijala i ekspertize i skopčano je sa dodatnim troškovima. Na ovaj način bi se ugrozio, ionako, neravnopravan položaj potrošača.

Može se zaključiti da je pravni sistem potrošače identifikovao kao posebno osetljivu kategoriju stanovništva i pružio im je drugačiju zaštitu. Stoga je neophodna kontinuirana edukacija potrošača i njihovo osnaživanje da u punoj meri ostvaruju prava koja su im data.

Nebojša Đuričić, sudija

 


 

Ovaj tekst je objavljen kao deo projekta Unapređenje položaja potrošača kroz jačanje politike konkurencije, koji sprovodi Centar za evropske politike u okviru projekta EU Resurs Centar za civilno društvo u Srbiji koji realizuje Beogradska otvorena škola, a podržava Evropska unija. Za njegovu sadržinu odgovoran je isključivo Centar za evropske politike i on nužno ne odražava stavove Evropske unije.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.