Stotine kašnjenja letova obeležilo je 6. i 7. avgust širom sveta. Avio-kompanija Junajted Erlajns suočila se sa tehničkim kvarom zbog kog je prizemljila sve svoje letove i izazvala potpunu paralizu na desetine aerodroma.
Sve je počelo u sredu, 6. avgusta, u ponoć, prema srednjoevropskom vremenu, kada je prvi tehnički kvar uočen i kada je avio-kompanija izdala zabranu poletanja za sve glavne letove Junajted Erlajnsa. Posebno se fokusirala na Čikago, Denver, Njuark, Hjuston i San Francisko.
Znači, sve letovi su prizemljeni zbog bezbednosti putnika. Kvar je brzo otklonjen, ali šteta je izazvala poremećaj reda vožnje, otkazivanje letova i kašnjenje više stotina letova.
Prema podacima FlajtAvera pomereno je više od 1.000 letova, a otkazano je više od 40 do 80 letova. Nastala je potpuna paraliza aerodroma na par sati, a oporavak je trajao praktično 24 sata.
Šta se tačno desilo?
Junajted tvrdi da je problem izazvao njihov sistem ,,Unimatic“ koji skuplja ključne podatke o svakom letu i prosleđuje ih drugim sistemima. Podaci se tiču izračunavanja težine, ravnoteže i praćenja vremena leta.
Sistem nije pokazao pogrešne vrednosti već uopšte nije isporučivao pouzdane podatke, odnosno nastao je potpuni prekid u prenošenju ključnih informacija.
Junajted Erlajns ističe da nije došlo do sajber napada već je u pitanju sistemska greška koja je uticala na operativni rad i bezbednost letova.
Zbog nedostatka podataka bilo je logično da se zaustave letovi s obzirom na rizike opasnosti, a američka Savezna uprava za vazduhoplovstvo (FAA) je naredila obustavu poletanja do potpunog oporavka sistema.
Junajted Erlajns je saopštio da ,,iako očekuje nova kašnjenja“ ovaj problem je rešen.
Avionske softverske katastrofe

Definitivno najskoriji je upravo Junajted Erlajnds koji je izazvao hiljade kašnjenja, a samo mesec dana pre Alaska Erlajns je iskusila zastoj i prekid letova pošto se ispostavilo da je ključni deo harvardskog sistema u kvaru. Letovi su bili prizemljeni na tri sata, oko 200 otkazano i zabeleženo je oko 150 kašnjenja, najviše u Sijetlu.
Ovo nije prvi put da je Alaska Erlajns imala problem, u aprilu 2024. godine zbog softverske greške u sistemu za izračunavanje težine i balansa aviona letovi su bili prizemljeni na oko sat vremena. To je izazvalo kašnjenje više od stotina letova, ali posmatra se kao manji poremećaj.
Jedan od ozbiljnijih slučajeva desio se 19. jula 2024. godine. Delta Er Lajns je pretrpela masivne gubitke zbog rušenja Majrosoftovog sistema koji je tada poremetio rad više industrija, a pogotovo avio-saobraćaj. Delta je imala hiljade otkazanih letova gde procena gubitka premašuje 500 miliona dolara.
Povodom toga podneli su tužbu protiv KraunStrajka, optužujući ih za nemarnost i nesavesnost. Inače, KraunStrajk je američka kompanija specijalizovana za sajber bezbednost, osnovana 2011. godine. Ovaj pravni spor je i dalje u toku.
Softverska nadogradnja koju je KraunStrajk obavio 19. jula 2024. godine je izazvala pad Majkrosoftovog sistema širom sveta. Mnoge američke avio-kompanije, kao i druge firme morale su da obustave poslovanje.
Neki su se brzo oporavili, na primer, Amerikan Erlajns i Junajted Erlajns – ili istog dana ili kroz tri dana, dok je Delta pretrpela najveći udar. Pet dana nisu uspeli da pokrenu svoj sistem, oko 7.000 letova je otkazano, preko milion putnika oštećeno i šteta se procenjuje na 500 miliona dolara.
Smatra se da je glavni razlog kolapsa pogrešna nadogradnja Falkon bezbednosnog softvera. Nakon što je softver ažuriran, problem je uočen 78 minuta kasnije, a ispravka je izdata u roku od nekoliko sati.
Više od osam miliona Vindovs uređaja širom sveta je prestalo da funkcioniše – u nekom kapacitetu.