Srbija

26.08.2025. 15:05

Autor: Vlada Živanović

„Male im plate od 7.000 evra“: Zašto je Vučić na konferenciji o maržama napao kontrolore letenja u Srbiji

Srbija

26.08.2025. 15:05

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić rekao je u nedelju, tokom najave ograničenja marži za najveće trgovinske lance, da ima i onih „kojima je 7.000 evra nedovoljna plata“. Iako nije izgovorio o kome je reč, nije bilo dileme da je mislio na kontrolore letenja, odnosno članove Sindikata kontrole letenja (SKL) u SMATSA.

SMATSA (Serbia and Montenegro Air Traffic Services) je zajednička kontrola letenja Srbije i Crne Gore koja kontroliše nebo iznad dve države i južni deo Jadranskog mora (u saradnji sa Albcontrol – albanskom kontrolom letenja), a od 2019. godine nadležna je i za kontrolu letova iznad većeg dela teritorije Bosne i Hercegovine (55 odsto).

Kakve veze kontrolori letenja imaju sa maržama u prodavnicama? Nikakve. Zašto su onda uopšte pominjani na konferenciji o ekonomskim merama države i smanjenju marži? Izvor Nove ekonomije u SMATSA (ime i prezime poznato redakciji) smatra da je u pitanju indirektna poruka poruka predsednika zbog štrajka koji je 19. avgusta započeo jedan od dva sindikata u SMATSA. Sindikat kontrola letenja najavio je da će štrajk trajati do 30. septembra, a u okviru njega će se poštovati zakonski standard po kome obim rada sme da se smanji za samo 10 odsto.

Nezavisni sindikat kontrola letenja, koji obuhvata i zaposlene crnogorske državljane, nije stupio u štrajk, ali po navodima našeg izvora iz SMATSA, o tome se intenzivno razmišlja, naročito posle poruke predsednika koja je usledila posle napada tabloida po kome su kontrolori leta nazvani „ološem koji pljačka narod, a još hoće i da štrajkuje“. Isti izvor navodi da se niko iz sindikata SMATSA neće oglašavati jer su već duže od decenije pod konstantnim napadima predsednika države, od kada je Blic objavio da je Aleksandar Vučić još kao prvi potpredsednik Vlade Srbije 2013. godine iz besa polomio bravu na svom kabinetu jer su mu kontroli leta navodno tražili 13. platu. Dodaje da konstantno targetiranje predsednika države ima „politički karakter“, kao i da se u javnosti nikada ne predstavi šira slika o njihovom obimu posla i odgovornosti.

„Niti je Vučić nadležan za određivanje visina plate u SMATSA, niti ima bilo kakvu nadležnost nad ovim telom. SMATSA je društvo sa ograničenom odgovornošću kojim upravljaju Skupština, Nadzorni odbor i direktor sa rukovodstvom, a u skladu sa Eurocontrol (Evropska kontrola letenja) standardima u odnosu na prihode. Vlada Srbije i Vlada Crne Gore imaju indirektnu mogućnost upravljanja kroz imenovanja članova upravnih tela. Nije tačno ni da su plate u SMATSA 7.000 evra. Ako se izuzme top menadžment, prosečna zarada ne prelazi 5.300 evra, dok je u regionu prosek 10.000 evra, a u Grčkoj i više od toga“, navodi izvor Nove ekonomije.

Naš izvor dodaje da novac koji zarađuju jeste daleko iznad srpskog proseka, ali da je i odgovornost neuporedivo veća od one koju ima prosečni srpski radnik.

„Mi ne možemo kao lekari da radimo u privatnoj praksi. Dok doktor na operaciji ima odgovornost prema jednom životu, mi svakodnevno brinemo o hiljadama, pa i desetinama hiljda života. Obim posla se u poslednjih 10 godina duplo uvećao i sada preko SMATSA vazdušnog prostora u jednom danu imamo preko 3.000 preleta. Stres je zbog toga sve veći, a u toku smene je sve manje mogućnosti za kvalitetan odmor. Menadžment je zbog štrajka indirektno pretio i otkazima, kao u vreme Slobodana Miloševića kada je devedesetih otpušten veliki broj ljudi zbog nepoželjnog političkog stava, ali danas tako nešto nije moguće. Obim posla je naprosto toliki da država nema luksuz da bilo koga otera“, tvrdi naš izvor.

Rukovodstvo SMATSA je u saopštenju štrajk nazvalo „neosnovanim i štetnim po sve zaposlene u preduzeću i učesnike u vazdušnom saobraćaju“. SMATSA tvrdi i da su štrajkači „doveli u opasnost zaposlene u Terminalnoj i Aerodromskoj kontroli letenja Podgorica i Aerodromskoj kontroli letenja Tivat“, pošto nijedan zaposleni iz Crne Gore nije formalno u štrajku. Naš izvor navodi da to nije tačno, da je saopštenje SMATSA pretenciozno, isto kao i izjava Vučića, kao i da niko ni na koji način nije bio ugrožen.

„O smanjenju obima rada u skladu sa svim propisima obavešteni su svi činioci u avio saobraćaju, uključujući i Eurocontrol koji u skladu sa tim mora da usaglasi svoje aktivnosti. Međutim, zakonska mogućnost od samo 10 odsto obima posla je toliko minorna, da u praksi ni ne utiče na vazdušni saobraćaj iznad Srbije, a u štrajku je trenutno samo jedan, manji sindikat. Zbog toga sindikati traže izmenu te stavke u Zakonu o radu kako bi zaposleni u SMATSA kao i drugi zaposleni u Srbiji imali mogućnost ozbiljnijeg pritiska na poslodvca. Ovo je verovatno i vid upozorenja na drugi sindikat da se ne priključi štrajku jer se zna da se o tome uveliko razmišlja. Saopštenja poslovodstva SMATSA u kojima se plaši javnost da je bilo ko bio ugrožen samo dodatno narušavaju odnose sa zaposlenima i plaši me da će sada do dogovora doći teže, a mogućnost ulaska u štrajk i drugog sindikata biti sve realnija“, tvrdi naš izvor.

Šta je onda Vučića uopšte navelo da na konferenciji o maržama pomene štrajk u SMATSA, ako njihovo smanjenje obima rada ne utiče ozbiljno na avio saobraćaj iznad srpskog neba? Naš sagovornik smatra da je u pitanju žalba koju je kompanija Rajaner (Ryanair) uputila predsednici Evropske komisije Ursuli fon der Lajen.

„Rajaner je u prva dva dana štrajka Srpske kontrole letenja zaista imao 99 otkazanih letova, što nije nezanemarljiv broj. Međutim, jedini razlog za ta otkazivanja nije naš štrajk nego nopovoljni vremenski uslovi koji su 19. i 20. avgusta bili iznad Srbije. Iako im je preporučena drugačija ruta, oni su izračunali da im je jeftinije da ni ne polete taj dan, umesto da potroše više goriva i izbegnu jake turbulencije i nepovoljno vreme. Druge kompanije nisu imale otkazane letove. Pretpostavljam da je razlog zašto su se iz Rajanera direktno obratili Ursuli fon der Lajen to što su od početka godine bili suočeni i sa štrajkovima u Grčkoj i Italiji, pa im je ovo došlo kao šlagvort. Pretpostavljam i da je iz Evrope odmah upućena poruka Vučiću i Vladi Srbije da se neće tolerisati eventualna obustava letova iznad Srbije i da problem reše u najkraćem roku, što je verovatno kod njega izazvalo dodatnu nervozu. Ne znam šta bi drugo moglo da bude razlog da opet mi budemo meta zbog visina naših plata“, zaključuje naš sagovornik.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Komentari(14)

  1. Ne znam ko Vam je izvor ali ocigledno da niste proverili informacije pre nego sto ste napisali ovaj clansk. Prvo nije tacno da se drugi sindikat razmislja da ce uci u strajk jet se izjasnio da ne smatra da je to put ispunjenja zahteva. Drugo u strajku ucestvuje i tahnicka sluzba koja se krije iza kontrolora letenja a plate su jos malo pa kao kontrolorske. Izvor je u pravu kada kaze da kontrolori mogu samo taj posao da radie ali zato inzinjeri mogu da rade i u drugim granama. Upitno je koliko je stvarno bilo za strajk, jer nije radjena anketa. Treba biti placeni bez dileme a da li je ovo pravi put nisam siguran kao i u iskrenost Vaseg izvora.

  2. Pominjanje kontrole letenja je poruka predsednika da kontrola pripada Srbiji ( jer se ne pominje Crna Gora) i da u njoj radnici iz Crne Gore isto primaju plate.Ja mislim da se na nivou sindikalnog organizovanja kontrolora letenja cele Evrope regulisu i primanja kontrolora.

    1. Mene više brinu one zdangube oko Oskara teških naših milijardi koji ne rade nista sem sto pune svoje džepove i bahate se.Čudim se da Oskaru ne smeta da su to pokradene narodne pare , pošte vidim da nigde ne piše da je neko Smatsa radeći za tako veliki plate postao milijarder ili bar milojoner naravno u €.Pa neka se Oskar okrene oko sebe i počne te bahate lopove prebrojava.Bojim se da ce mu i kineska tabla biti mala.

  3. Jel Vučić lud ili ste vi glupi? Niko se ovde ne žali na plate!!! Već na izdaju nacionalnih interesa i korupciju do srži vlasti, mafijaše u vlasti, blokirane medije!

  4. SMATSA od 2019 ne kontrolise deo prostora iznad BiH.

    U strajk je stupio VECI sindikat sa oko 400 clanova koje cine SAMO kontrolori letenja i tehnicari u SMATSA.

    Drugi sindikat ima oko 150 clanova koje cine mali broj kontrolora a veci deo administrativni radnici i „druge“ sluzbe u SMATSA.

    PLata kontrolora letenja je POSLOVNA TAJNA i niko iz firme pa ni direktor ne sme da je otkriva. Nije prosecna 5300 evra- manja je, ali ne mnogo.

    Strajk nije samo zbog plate vec zbog unistavanja SMATSAe.

    SMATSA je neprofitna firma- sve sto zaradi, mora da potrosi. Visak se prepisuje u prihode za sledecu godinu, pa kkontrolori rade isto ili vise ali je cena rada manja. i tako je vec duzi niz godina.

    Od povecanja plata u SMATSA, drzava profitira (porezi i prihodi). Smanjenjem plata u SMATSA drzava ne profitira.

    Pozdrav i prijatan let!

  5. A kolike su plate zaposlenima koji nisu kontrolori? Recimo, u finansijama, kadrovskoj, psiholozima, osoblju koje održava opremu, u meteo službi…?

  6. To što vi nemate ni znanje ni umeće ni školu da se poredite s doktorima,nema veze. Ima veze s bezobrazluk on. Ni to što je dobar deo vašeg posla automatizovan,nema veze. To što jedan mašinovođa drži u rukama mnogo više života od vas,isto nema veze.

  7. iznogud, samo vice drs’te lopova… lopov!
    svak nek pogleda u svoj novcanik pa neka onda komentarise.

  8. Ужасна злоупотреба позиције коју имају и ништа друго! Посао јесте тежак, одговоран и стресан али и енормно добро плаћен, велике бенефиције радног стажа и изузетно добри услови рада.
    Контролори не казују да је огроман део посла аутоматизован, процедуре поједностављене … све је неупоредиво лакше него пре педесет, тридесет или чак десет година. Приче о огромној одговорности су за мале децу. На крају једноставна провера: Да ко је неко оставио овај посао и отишао да ради нешто друго? Није, наравно, а из других професија људи одлазе. Крај приче!

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.