U susednoj Bosni i Hercegovini, slično kao i u Srbiji, poskupljenje izgradnje javnih puteva nije novost, a lokalni političari su posegnuli za dodatnim plaćanjima revizorima koji bi trebalo da utvrde da li je uvećanje cene i opravdano. Ali, iako su platili dodatno procenu, propustili su da napomenu koja je revizorska kuća u pitanju, a novac koji su vlasti trebale da uplate za ovu reviziju, ipak će otići u džepove izvođača radova iz Kine.
Ministar saobraćaja i veza Republike Srpske Zoran Stevanović rekao je da je međunarodna revizorska kuća utvrdila da je cena radova na izgradnji auto-puta Banjaluka-Prijedor opravdana nakon što je došlo do poskupljenja, ali da Vlada nije uplatila novac već će srazmerno biti povećana koncesiona naknada kineske kompanije.
Naime, autoput Banjaluka–Prijedor koštaće građane Republike Srpske dodatnih 178 miliona maraka (nešto više od 91 milion evra), čime će ukupan iznos za gradnju deonice duge 42 kilometra biti povećan na ukupno 757 miliona maraka (387 miliona evra). Originalan ugovor zaključen između dve strane nije dostupan javnosti, što je praksa sa kineskim izvođačima radova I na šta su mnogi aktivisti iz nevladinog sektora reagovali. Prema tim podacima, kilometar puta će ovu državu koštati oko 18 miliona maraka (oko devet miliona evra).
Sadašnji ministar saobraćaja, Stevanović, je podsetio da je osnovni ugovor potpisan još 2018. godine na iznos približno 290 miliona evra, a izvođač je uveden u posao u proleće ove godine. On napominje da od tog vremena do danas cene građevinskog materijala i energenata nisu ostale iste.
Iz tog razloga Vlada i resorno ministarstvo doneli su odluku da se pristupi proceni vrednosti istih radova ove godine u odnosu na 2018. godinu.
“Referentna međunarodna revizorska kuća utvrdila je paritete i rekla da ono što je tada vrijedilo 290 miliona, danas vrijedi 90 miliona evra više. Iz tog razloga je Vlada donela odluku da se odobri povećana vrednost radova,” naveo je Stevanović za Srnu.
On je pojasnio da Vlada nije uplatila nikakav novac, već je reč o tome da će se povećati koncesiona naknada kineske kompanije za navedeni iznos, istakavši da bi projekat bio ugrožen da je Vlada postupila drugačije. To je i jedini detalj ugovora koji je poznat javnosti u Republici Srpskoj. Ukoliko Kinezi od naplate putarine godišnje ne dobiju 32,5 miliona evra, Vlada Republike Srpske obavezala se da će u narednih 30 godina namirivati taj iznos.
“Projekat bi bio neodrživ. Izvođač bi se povukao i vodili bi se verovatno decenijski sudski procesi,” ukazao je Stevanović.
Podsećanja radi, prema ranijem pisanju medija, javnost nije imala uvid u prvobitni iznos definisan Ugovorom o koncesiji. Poznato je da ulaganje u izgradnju autoputa iznosi 297 miliona evra a koncesija je dodeljena na period od 30 godina. Takođe, Vlada RS garantovala je kineskoj firmi China Shandong Hi-Speed International da će u tom periodu dobijati godišnju naknadu za raspoloživost autoputa u iznosu od 32,5 miliona evra.
U periodu od 2015. do 2017. godine, Vlada RS i China Shandong Hi-Speed International and Technical Cooperation Group zaključili su dva memoranduma, jedan predugovor i jedan sporazum povodom saradnje na projektovanju i izgradnji autoputa Banjaluka-Prijedor-Novi Grad i to za prvu fazu od Banjaluke do Prijedora.
Nadalje, kako navode mediji, u decembru 2018. je zaključen ugovor o koncesiji za pomenuti projekat između Vlade RS i SDHS-CSI kao koncesionara i to za deonicu dužine nešto preko 42 km, a koncesija je dodeljena putem pregovaračkog postupka.
U novembru 2024. godine kineska kompanija zatražila je od Vlade RS dodatna finansijska sredstva i garancije za nastavak izgradnje ovog autoputa.
Vlada Republike Srpske je, prema pisanju Capitala, u poslednje četiri godine tri puta najavljivala početak izgradnje autoputa Banjaluka – Prijedor. Prvi put u novembru 2021. godine uoči vanrednih izbora za gradonačelnika Prijedora, kada je upriličena i svečanost. Drugi put je izgradnja najavljena uoči opštih izbora 2022. godine, ali bez svečanosti, a treći puta polovinom septembra 2024. godine.
Kinezi nam tri puta digli cenu autoputa do Novog Sada: Srbija zajmi još 300 miliona evra samo za prvi deo