Evropska unija opredelila je još 134 miliona evra za modernizaciju, rekonstrukciju i elektrifikaciju železničke pruge Niš-Dimitrovgrad, saopšteno je danas.
Finansijski paket obuhvata zajam Evropske investicione banke (EIB Global) vredan 100 miliona evra za obnovu železničke pruge Sićevo–Dimitrovgrad, elektrifikaciju i ugradnju signalizacije duž cele deonice Niš–Dimitrovgrad, kao i 34 miliona evra bespovratnih sredstava EU za izgradnju železničke obilaznice oko Niša.
„Ovim investicijima znatno će se poboljšati železnički kapaciteti, bezbednost i kvalitet prevoza, kao i smanjiti saobraćajna zagušenja u Nišu“, navodi se u saopštenju EIB, prenosi Beta.
Novim sredstvima je podrška EU za tu deonicu pruge Niš-Dimitrovgrad dostigla 342 miliona evra, uključujući kredite EIB Global u vrednosti od 234 miliona evra i bespovratna sredstva EU od 108 miliona evra.
Projekat se realizuje i zahvaljujući tehničkoj podršci EIB kroz program JASPERS i Investicioni okvir za Zapadni Balkan, što je obuhvatilo detaljnu pripremu za obilaznicu oko Niša i pomoć pri realizaciji železničke veze između Niša i Dimitrovgrada.
„Kao deo ključne međunarodne transportne mreže koja Srbiju povezuje sa zemljama EU, ovaj projekat je od presudnog značaja za jaču regionalnu integraciju, podsticanje trgovinskih tokova i ubrzanje privrednog rasta. On će unaprediti kvalitet, raspoloživost i pouzdanost nacionalnih i prekograničnih železničkih usluga, istovremeno omogućavajući postepeni prelazak na zelenije vidove mobilnosti“, rekao je potpredsednik EIB Robert de Grot.
Bespovratna sredstva EU u iznosu od 34 miliona evra obezbeđena su u okviru Investicionog okvira za Zapadni Balkan, a omogućiće izgradnju železničke obilaznice oko Niša. Cilj je da da se kroz integrisano planiranje, u skladu sa standardima EU, smanje zagušenja i unapredi funkcionalnost saobraćaja u Nišu.
„Ovaj projekat predstavlja ključni deo šireg investicionog programa Srbije za održivi transport, koji koristi snažnu podršku u okviru inicijative Tima Evropa, objedinjujući znatne finansijske resurse i tehničku ekspertizu”, izjavio je ambasador EU u Srbiji Andreas fon Bekerat.
Železnička pruga Niš–Dimitrovgrad, kako je dodao, sastavni je deo železničkog Koridora 10, koji je pripada evropskom koridoru Zapadni Balkan – Istočni Mediteran, a koji povezuje srednjoevropske države sa najznačajnijim lukama na Jadranskom moru i morima istočnog Mediterana.
„Sva ova poboljšanja će ojačati regionalnu povezanost i doneti trajne koristi građanima i privredi širom Srbije“, istakao je fon Bekerat.
Ministar finansija Siniša Mali je rekao da je ogroman značaj pruge Niš-Dimitrovgrad, ako se ima u vidu da je ona deo Koridora 10 i da predstavlja vezu između Srbije i Bugarske, kao i trasu kojom se kreću velike količine robe.
„Istovremeno, rešava se problem ‘niškog čvora’, kao bitnog čvorišta na jugu Srbije. Nastavljamo razvoj Srbije i poboljšavamo kvalitet života u našoj zemlji, a uspostavljanje najmodernije železničke mreže je značajan stepenik u tom procesu“, naveo je on.
Poboljšana infrastruktura duž pruge omogućiće povećanje brzine sa prosečnih 50 na maksimalnih 120 kilometar na sat, a očekuje se porast godišnjeg broja putnika sa približno 170.000 na oko 550.000 i ukupnog teretnog transporta sa 3,2 na oko 6,2 miliona tona godišnje.
Ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Aleksandra Sofronijević je kazala da je zahvaljujući podršci EU i EIB realizacija projekta Niš–Dimitrovgrad otpočela krajem 2023. godine.
„EIB i EU nastavili su da podržavaju razvoj i izgradnju ovog infrastrukturnog projekta od visokog javnog značaja potpisivanjem novih ugovora o zajmu i dodeli bespovratnih sredstava, čime je stvoren ključni finansijski preduslov za kontinuirani nastavak modernizacije deonice pruge Niš–Dimitrovgrad, koja omogućava bolju povezanost sa TEN-T mrežom, što predstavlja ključni korak ka elektrifikaciji poslednje neelektrifikovane deonice Koridora 10“, istakla je ona.
Počeli radovi na deonici pruge od Niša do Dimitrovgrada