Petnaest godina. Toliko je prošlo otkako je Business Info Group 2010. godine objavila prvu ediciju „Lideri društvene odgovornosti“. U to vreme u javnosti je preovlađivalo mišljenje da je društveno odgovorno poslovanje prolazni trend, a kompanije su često posmatrane kao akteri koji „ne daju dovoljno za opšte dobro“.
Danas, u 2025. percepcija se značajno promenila jer je postalo vidljivo da su, uprkos globalnim ekonomskim usporavanjima i političkim tenzijama, odgovornost i održivost postale neizostavni deo poslovnih strategija.
Globalni podaci to i potvrđuju. Prema OECD-ovom Izveštaju o korporativnoj održivosti za 2025. godinu, čak 91% kompanija širom sveta (u Evropi rekordnih 98%) objavilo je podatke o svojim održivim praksama tokom 2024, što je skok u odnosu na 86% u 2022. Izveštaj Deloitte-a pokazuje da je više od 80% kompanija u 2025. povećalo ulaganja u održivost, dok 14% njih tvrdi da je investiralo preko 20% više nego prethodne godine.
Napredak je vidljiv i na regionalnom nivou. Najnoviji Globalni indeks filantropskog okruženja (GPEI 2025) pokazuje da Balkan beleži kontinuirani rast i nalazi se na 7. mestu među 15 svetskih regiona, odmah iza Južne Evrope, a ispred Istočne Azije i Centralne i Istočne Evrope. Kako navodi Catalyst Balkans, autor regionalnog izveštaja o Balkanu, sve zemlje regiona unapredile su svoje rezultate u odnosu na 2022, pre svega zahvaljujući uvođenju ili povećanju poreskih olakšica koje se odnose na filantropiju.
Tokom proteklih 15 godina trudili smo se da, kroz svako izdanje, ispričamo priče o dobrim delima i održivoj praksi u Srbiji i time doprinesemo većoj vidljivosti korporativne društvene odgovornosti. Promena je i u tom segmentu postala očigledna. Dok su istraživanja 2010. pokazivala da svega 2% građana može da navede ime kompanije koja sprovodi društveno odgovornu akciju, danas se doprinos kompanija prepoznaje u široj javnosti, lokalnim zajednicama i u svakodnevnom životu ljudi.
Ovogodišnji, 16. broj edicije donosi pregled kompanija koje pokazuju da je moguće biti uspešan i istovremeno delovati odgovorno i održivo, čak i u kompleksnim vremenima. Ove godine posebno se ističe rast investicija u održive modele poslovanja, obnovljive izvore energije i zelene tehnologije, dok podrška deci, mladima, ranjivim grupama, obrazovanju, zdravstvu ostaje stub korporativne filantropije. Posebnu pažnju svake godine, pa tako i ove, posvećujemo civilnom sektoru i građanima koji svojim delovanjem, solidarnošću i posvećenošću svakodnevno doprinose boljem društvu.
Ako povučemo paralelu sa 2010. godinom, čini se da smo kolektivno postali svesniji da ekonomski napredak nema pravu vrednost ako nije praćen odgovornošću prema ljudima, zajednici i planeti. Odgovornost nije trend niti PR aktivnost, već dugotrajan proces. Ovogodišnjom edicijom, koja obiluje primerima dobre prakse i filantropije, želimo da pokažemo da zajednica može da se menja kada se udruže privreda, civilni sektor, građani i zajednička vizija da svet može biti bolji. Ne savršen — ali bolji.
PREUZMITE SVOJ BESPLATNI PRIMERAK EDICIJE OVDE