Srbija je u prethodnih godinu dana povećala broj usluga koje građani i privreda elektronskim putem mogu da dobiju od državnih institucija i administracije.
To je navela premijerka Ana Brnabić na globalnom samitu Partnerstva za otvorenu upravu u Gruziji.
Ona je ponovila da je digitalizacija jedan od ključnih prioriteta Vlade Srbije, pre svega u oblastima javne uprave, ekonomije i obrazovanja.
„Građani moraju da budu u fokusu javne administracije i da imaju najbolje i efikasne usluge. Mi smo tu zbog građana, a ne obrnuto“, istakla je Brnabić i dodala da se tim principom rukovodila još kao ministarka za državnu upravu i lokalnu samoupravu.
Ona je naglasila da je Vlada posvećena izgradnji sistema otvorenih podataka jer se na taj način smanjuje korupcija, povećavaju se konkurentnost i transparentnost i jača poverenje između države, građana i privrede.
„Elektronska uprava je najbolji mehanizam za smanjenje korupcije“, istakla je premijerka.
Ona je rekla da je Kancelarija za IT i eUpravu, koja je pri Kabinetu predsednice Vlade, već u prvoj godini postojanja osvojila Nagradu za razvoj informacionog društva, koju dodeljuje Svetski samit o informacionom društvu, i to u konkurenciji od 685 prijavljenih projekata širom sveta. Premijerka je u obraćanju naglasila važnost i neophodnost dobre pravne regulative u toj oblasti.
Govoreći o konkretnim projektima, Brnabić je istakla da je među najvećim olakšicama za građane i privredu koje je Srbija uvela, sistem elektronske razmene dokumenata između državnih institucija (eZUP).
„Zahvaljujući ovom sistemu, građani više ne moraju da troše novac i vreme čekajući u redovima za razne dokumente“, naglasila je Brnabić i dodala da je, u prvoj godini, građanima ušteđeno više od 500.000 sati čekanja u redovima.
Brnabić je navela da je Srbija uvela informacioni sistem „eBeba“, koji omogućava elektronsku prijavu za upis u matične knjige, prebivalište, zdravstveno osiguranje, kao i podnošenje zahteva za roditeljski dodatak već u porodilištu, za svega 15 minuta.
Ona je istakla i da je uvedena automatska overa zdravstvenih kartica koje poslodavci više ne moraju da overavaju na šalterima, servis eRecept koji omogućava automatsko izdavanje recepata za hronične bolesnike za period od šest meseci, i pokrenuta platforma eSud koja omogućava i advokatima i građanima da sudski postupak vode u potpunosti elektronski.
Brnabić je istakla da se Srbija ubrzano transformiše u modernu zemlju koja želi građanima i privredi da omogući transparentne, lako dostupne i efikasne javne usluge.
„Posebno želim da istaknem da smo u implementaciji pojedinih standarda otvorenih podataka, ispred propisanih standarda EU“, naglasila je predsednica Vlade. Brnabić je zaključila da Srbija nastavlja da radi na unapređenju eUsluga i povećanju svesti građana o olakšicama koje takav vid servisa omogućava.
„Ključ u tom procesu je promena svesti javne administracije, da mora biti u službi građana“, istakla je predsednica Vlade.
Partnerstvo za otvorenu upravu predstavlja najveću međunarodnu inicijativu iz oblasti otvorene uprave, a Srbija u njoj učestvuje od 2012. godine.
Na Samitu, koji je otvorio premijer Gruzije Mamuk Bahtadze i na kojem učestvuju predstavnici iz više od 90 zemalja sveta, predstavljeni su rezultati postignuti uvođenjem koncepta otvorene uprave, u poboljšanju elektronskih usluga za građane, digitalizaciji i smanjenju korupcije. Predsednica Vlade Srbije govorila je na centralnom panelu na kome su učestvovali i predsednik Šri Lanke i premijer Kirgistana.
Tokom prve zvanične posete Gruziji, predsednica Vlade Ana Brnabić sastala se juče u Tbilisiju sa predsednikom Vlade Gruzije Mamukom Bahtadzeom, predsednikom Gruzije Georgijem Margvelašvilijem i predsednikom gruzijskog paralamenta Iraklijem Kobakhidzeom, sa kojima je razgovarala u unapređenju bilateralnih odnosa dve zemlje.
Brnabić je u razgovorima naglasila da je Srbija zahvalna Gruziji što nije priznala jednostrano proglašenu nezavisnost Kosova.